Page 26 - TRACTION 144
P. 26
formula 1
Με αναβολή ενός ολόκληρου έτους, εξαιτίας της πανδημίας και της Η νέα συνταγή επαναφέρει το «φαινόμενο επιφανείας», το θρυλικό
ανατροπής κάθε προγραμματισμού, το 2022 η Formula 1 προχωρά ground effect, το οποίο βασίζεται στη δημιουργία υποπίεσης από το
σε μια μεγάλης κλίμακας αλλαγή τεχνικών προδιαγραφών. Τη μεγα- πάτωμα του μονοθεσίου. Με την κατάλληλη διοχέτευση του αέρα,
λύτερη και πιο ουσιαστική ίσως των τελευταίων 3-4 δεκαετιών, εφό- το αυτοκίνητο «βεντουζάρει» στην άσφαλτο, με την αεροδυναμική
σον καθιερώνεται μια εντελώς νέα σχεδιαστική φιλοσοφία, ιδιαίτερα πίεση προς τα κάτω να αυξάνεται κυρίως από το σώμα του μονοθεσί-
στον κρίσιμο τομέα της αεροδυναμικής απόδοσης των μονοθεσίων. ου και όχι τόσο από τα πτερύγια εμπρός και πίσω. Αυτό έχει μεγάλη
Προηγούμενες αλλαγές αφορούσαν σε επιμέρους στοιχεία του σημασία, διότι η κάθετη δύναμη που παράγουν τα εξωτερικά αερο-
αεροδυναμικού πακέτου, συνήθως σε τεχνικά τρικ τα οποία επινο- δυναμικά στοιχεία προξενεί έντονες αναταράξεις στην εκφυγή του
ούσαν οι ομάδες προκειμένου να ξεχειλώσουν κάπως τα επιτρε- αέρα, κάτι που δυσχεραίνει τις προσπεράσεις. Υποτίθεται όμως ότι
πόμενα, αποσκοπώντας, φυσικά, στο να κερδίσουν ένα συγκριτικό τα μονοθέσια νέου τύπου, όταν ακολουθεί το ένα το άλλο σε μικρή
πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Αυτό, άλλωστε, είναι το απόσταση, το πίσω χάνει μόλις το 14% της αεροδυναμικής του από-
αέναο παιχνίδι της τεχνολογικής εξέλιξης στο σπορ: Κάποιος και- δοσης, σε σύγκριση με την απώλεια του 45% έως πέρσι.
νοτομεί ακροβατώντας στο όριο του τυπικώς νόμιμου, κάποιοι τον Το ground effect δεν είναι καινοτομία, κάθε άλλο, είναι ένα πισω-
αντιγράφουν και κάποιοι τον καταγγέλλουν. Και κάπως έτσι συνεχί- γύρισμα – ή μια ακόμη επιβεβαίωση της μεγαλοφυίας του Colin
ζεται η ιστορία της Formula 1. Chapman και της Lotus, από τη δεκαετία του ’70. Όπως και να ’χει,
Ωστόσο, για το αυτοκίνητο του 2022 ήταν η ίδια η FIA που προχώρη- όμως, είναι η πλέον σημαντική αλλαγή για τα μονοθέσια της F1 εφε-
σε στην κατασκευή ενός αρχετύπου. Αντί να περιοριστεί στον λεπτο- ξής, ενώ σε ό,τι αφορά την αεροδυναμική, δευτερεύουσα – αν και
μερή και σχολαστικό ώς την τελευταία απειροελάχιστη λεπτομέρεια όχι αμελητέα – σημασία έχουν τα «φτερά» πάνω από τους τροχούς,
προσδιορισμό των νέων προδιαγραφών, η Αρχή του σπορ παρου- η κατάργηση των ακροπτερύγων, η απλοποίηση της ανάρτησης κ.λπ.
σίασε – και από πολύ νωρίς, μάλιστα – ένα ολοκληρωμένο, καθ’ Βεβαίως, δεν θα πρέπει να υποτιμάται το πέρασμα από τους τροχούς
όλα υπαρκτό αυτοκίνητο. Εξυπακούεται ότι αυτό έγινε για λόγους διαμέτρου 13 ιντσών σε μεγαλύτερους – αλλά με χαμηλότερο προ-
εντυπώσεων, έτσι ώστε το κοινό να έχει σαφή αίσθηση του τι να πε- φίλ ελαστικών, 18 ιντσών. Και μολονότι η προηγούμενη διάσταση
ριμένει από την αλλαγή των κανονισμών. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις ήταν, εδώ και καιρό, απαρχαιωμένη, οι σκληροπυρηνικοί φίλοι του
κυκλοφορούσαν τρισδιάστατες ψηφιακές απεικονίσεις, όπως και να σπορ ήδη τη νοσταλγούν. Ποιος είπε όμως ότι η εξέλιξη δεν έχει ένα
’χει, όμως, το πραγματικό μονοθέσιο είναι απείρως πιο πειστικό. κάποιο συναισθηματικό κόστος; Και πώς αλλιώς είναι δυνατόν να
Κατ’ αρχάς, θα έλεγε κάποιος ότι τα μονοθέσια του 2022 είναι αρκε- καλλιεργηθούν μεγάλες προσδοκίες;
τά όμορφα, καθώς, εκτός από τις χυτές καμπύλες που ούτως ή άλλως
διέθεταν, το όλο σχήμα τους είναι πλέον πολύ πιο συνεκτικό και σχε-
τικά απλοποιημένο.