Page 12 - TRACTION 147
P. 12

AΣΦΑΛΕΙΑ






























                                   Πιλότοι στον δρόµο




               Η οδήγηση µοτοσυκλέτας παραµένει η πιο περίπλοκη και απαιτητική διαδικασία για τον ανθρώπινο
                εγκέφαλο, µε απαιτήσεις αισθητά µεγαλύτερες απ’ όσες µπορεί να διευθετήσει η ανθρώπινη Φύση.
                            Τα ηλεκτρονικά βοηθήµατα διευκολύνουν ή περιπλέκουν την κατάσταση;


                 Μέχρι σήµερα, τα περισσότερα εφαρµοσµένα ηλεκτρονικά   ντριπτική τους πλειοψηφία τα ατυχήµατα µε µοτοσυκλέτα όπου δεν
                 βοηθήµατα αναφέρονται και παρεµβαίνουν στη λειτουργία της   εµπλέκεται άλλο όχηµα συµβαίνουν κατά τη διάρκεια και εξέλιξη
                 µοτοσυκλέτας. Αναγνωρίζουν ενδεχόµενους λάθος χειρισµούς από   µιας στροφής.
                 τον αναβάτη, προβλήµατα στο οδόστρωµα που επηρεάζουν την   Ο σχεδιασµός της πορείας κάθε στροφής και ειδικά εκείνων που
                 ευστάθεια της µοτοσυκλέτας ή συνδυασµό αυτών.     κατά την έναρξή τους δεν διακρίνεται η συνέχειά τους, έρχεται από
                 Ο οδηγός απλώς αισθάνεται την παρέµβαση των βοηθηµάτων και   το ένστικτο του οδηγού και την εµπειρία του. ∆ύο στοιχεία που, αν
                 συνεχίζει να πορεύεται µε ένα αίσθηµα ασφάλειας αλλά και µια   δεν έχουν την απαραίτητη πληροφόρηση και ειδική εκπαίδευση,
                 µικρή απογοήτευση, καθώς ο ίδιος δεν µπόρεσε να αναγνωρίσει   οδηγούν πάντα σε λάθος επιλογές.
                 έγκαιρα το πρόβληµα και να παρέµβει πριν από την ενεργοποίηση   Η τάση του εγκεφάλου ενός οδηγού µοτοσυκλέτας είναι πάντα να
                 των ηλεκτρονικών.                                 τοποθετεί το όχηµα, τη µοτοσυκλέτα του, όσο γίνεται πιο κοντά στο
                 Συστήµατα που δίνουν τις πληροφορίες στον οδηγό έχουν εµφανιστεί   εσωτερικό της στροφής. Η ψευδαίσθηση ασφάλειας που νιώθει ότι
                 κατά καιρούς, µε την προβολή των δεδοµένων στο οπτικό του πεδίο   υπάρχει επαρκής χώρος στο εξωτερικό τον φέρνει σε δεινή θέση
                 µέσω της τεχνολογίας HUD - Head Up Display.       στην έξοδο της στροφής, καθώς ωθείται προς το εξωτερικό της
                 H τεχνολογία προβολής είναι γνωστή και εξελιγµένη σε αυτοκίνητα   λωρίδας του.
                 που βρίσκονται σήµερα στην παραγωγή, ακόµη και εφαρµογές σε   Αυτό είναι και το σενάριο που παρατηρείται σε κάθε σχεδόν ατύχηµα
                 κινητά που προβάλλουν (π.χ. χάρτη πλοήγησης) στο παρµπριζ των   µοτοσυκλετιστή κατά τη διάρκεια µιας στροφής: τελειώνει ο διαθέ-
                 αυτοκινήτων.                                      σιµος χώρος στην έξοδο και η πορεία είναι προς το αντίθετο ρεύµα
                 Στις µοτοσυκλέτες ο προσφερόµενος χώρος για προβολή είναι   κυκλοφορίας (σε δεξιές στροφές) ή εκτός δρόµου (σε αριστερές
                 λιγοστός, µόλις το εσωτερικό της ζελατίνας του κράνους. Κι εκεί είναι   στροφές).
                 που εφαρµόζονται οι εν λόγω καινοτοµίες, χωρίς κάποια να έχει βγει   Εάν η πορεία είναι «προς τα έξω» ο οδηγός καλείται να προσπαθή-
                 στην παραγωγή ακόµη.                              σει να παραµείνει στη λωρίδα κυκλοφορίας του. Άρα ενστικτωδώς
                 Η Ελβετική Aegis Rider πήγε το θέµα ένα βήµα παραπέρα, προβάλ-  κλείνει το γκάζι και δίνει µεγαλύτερη κλίση στη µοτοσυκλέτα, ώστε
                 λοντας στο σύστηµα που εξελίσσει όχι απλώς τις πληροφορίες για   να παραµείνει στη λωρίδα του.
                 την ταχύτητα, τα αποθέµατα καυσίµου ή τις οδηγίες πλοήγησης, αλλά   ∆ύο ενέργειες που από µόνη της η κάθε µία είναι αρκετή να επιφέρει
                 και τη χάραξη της πορείας που πρέπει να ακολουθεί ο οδηγός.  πτώση. Και αν συνδυαστούν, όπως στην παραπάνω περιγραφή,
                 Το σκεπτικό πίσω από την προσπάθεια είναι το γεγονός ότι στη συ-  φέρνουν την πτώση ακόµη πιο κοντά. Η εξέλιξη επαφίεται στην τύχη,


              12 TRACTION MAGAZINE
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17