Page 13 - TRACTION 147
P. 13
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΣΗ ΧΟΥΝΤΡΑ
για το αν έρχεται όχηµα από την αντίθετη κατεύθυνση ή αν υπάρχει Χρησιµοποιεί κάµερα και λαµβάνει πληροφορίες από τους χάρτες,
χώρος εκτός δρόµου. άρα γνωρίζει την εξέλιξη κάθε στροφής, ακόµη κι αν αυτή δεν είναι
Αυτό το «στρίµωγµα» στην έξοδο κάποιας στροφής το έχουν αισθαν- ορατή από τον οδηγό.
θεί όλοι οι οδηγοί µοτοσυκλέτας κάποια στιγµή στην πορεία τους: Συνυπολογίζει την ταχύτητά του, τα όσα έχει «µάθει» για τη µοτοσυ-
κάποιοι λίγο πιο ζωηρά κινούµενοι το αισθάνονται διαρκώς. κλέτα του, αν είναι αργή στην αλλαγή πορείας ή ευέλικτη, το φάσµα
Όλο το πρόβληµα έχει την έναρξή του στην αρχή της στροφής των κλίσεων που παίρνει ο οδηγός κ.ά., ώστε να υποδείξει την
και την επιλογή της αρχικής πορείας και θέσης στον δρόµο (στη ασφαλή πορεία και κυρίως την ασφαλή ταχύτητα που πρέπει να έχει
λωρίδας κυκλοφορίας της µοτοσυκλέτας). Είναι βέβαιο ότι η κατά την έναρξη της στροφής.
επιλογή αυτή θα είναι εσφαλµένη, καθώς την ορίζει το αρχέγονο Ταυτόχρονα πληροφορεί για την ύπαρξη άλλου οχήµατος στη στρο-
ανθρώπινο ένστικτο που σε όλους τους ανθρώπους λειτουργεί µε φή, ακόµη κι αν δεν είναι ορατό από τον οδηγό της µοτοσυκλέτας.
τον ίδιο τρόπο... Επίσης αναγνωρίζει την ύπαρξη και κίνηση ακόµη και µη οχηµάτων,
Θα έλεγε κανείς ότι αυτό ισχύει κυρίως σε οδηγούς χωρίς ή µε µικρή πεζών, ζώων κ.λπ. Σταθµίζοντας την πορεία του εκάστοτε «εµποδίου»
εµπειρία και πως οι έµπειροι είναι πιο υποψιασµένοι για το θέµα. Η αναθεωρεί τις «οδηγίες» προς τον µοτοσυκλετιστή, µε γνώµονα πάντα
παρατήρηση ισχύει, καθώς µε την εµπειρία µειώνεται το φαινόµενο την ασφάλειά του.
και η έκθεση στον κίνδυνο αυτόν που περιγράφουµε µειώνεται, όχι Η ιδέα είναι εντυπωσιακή, ο σκοπός θεάρεστος και µένει να φανεί
όµως επαρκώς. αν έχει αποτέλεσµα στην εφαρµογή. Αυτό που έχουµε να πούµε
Με την εµπειρία έρχεται ένας άλλος παράγοντας να επαναφέρει το εµείς είναι ότι σε δεύτερο χρόνο, δηλαδή µετά την εξοικείωση µε τη
πρόβληµα και µάλιστα σε µεγαλύτερες διαστάσεις. Η άνεση στον συσκευή και τη λειτουργία της, µπορεί να προσφέρει πραγµατικά
χειρισµό και την οδήγηση µπορεί να φέρει ελαφρά ταχύτερο ρυθµό σωτήριο έργο.
κίνησης, χωρίς ο οδηγός να το αντιλαµβάνεται καθώς αισθάνεται Θα πρέπει όµως απαραίτητα να προηγηθεί µια ικανή περίοδος
άνετα και απολαµβάνει τη βόλτα του. «εκπαίδευσης» του εγκεφάλου του οδηγού, ώστε να συµβούν µια
Άρα θα ξεκινήσει µια στροφή µε ρυθµό που, σύµφωνα µε όσα σειρά από πράγµατα. Κατ’ αρχάς να αυτοµατοποιηθεί η ανάγνωση
βλέπει εµπρός του (όσο τµήµα της στροφής), µπορεί να διαχειριστεί πληροφοριών που εµφανίζονται στο οπτικό του πεδίο, χωρίς να
µε άνεση. Στην περίπτωση που η καµπυλότητα της στροφής µειώνε- αποσπάται η προσοχή του από τον δρόµο.
ται και η στροφή «κλείνει», τότε τα πράγµατα είναι και πάλι το ίδιο Σε συνέχεια θα πρέπει να αυτοµατοποιηθεί η σύνδεση της πληρο-
δύσκολα και επικίνδυνα. φορίας - οδηγίας από το σύστηµα µε τις κινήσεις και αποφάσεις του
Η ελβετική εταιρεία λοιπόν έρχεται να δώσει λύση στο θέµα, χρησι- οδηγού. Να µην χρειάζεται δηλαδή ο οδηγός να αποκωδικοποιήσει
µοποιώντας µία πολυσύνθετη και περίπλοκη συσκευή, που προβάλ- τις οδηγίες, αλλά αυτές να οδηγούνται ανακλαστικά σε εφαρµογή.
λει πληροφορίες στη ζελατίνα του κράνους του οδηγού. Το σύστηµα µπορεί να δουλέψει. ∆ουλεύει ήδη εδώ και πολλά
Η τεχνητή νοηµοσύνη που χρησιµοποιεί εξελίσσεται και «µαθαίνει» χρόνια στους πιλότους αεροσκαφών και δη πολεµικών. Άρα είναι
κατά τη χρήση, προσαρµόζοντας τις ενδείξεις της σύµφωνα µε την συµβατή µε τον ανθρώπινο εγκέφαλο, απλώς χρειάζεται τον χρόνο
αντίληψη που αποκτά κατά τη χρήση. προσαρµογής του.
Σκοπός της είναι να υποδείξει την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει Η συσκευή είναι ακόµη σε στάδιο εξέλιξης και δοκιµών, οπότε δεν
ο οδηγός, ειδικά στην είσοδο της στροφής, ώστε να µην έχει εκπλή- υπάρχουν ακόµη πληροφορίες για το κόστος της ή τον χρόνο που
ξεις στη συνέχειά της. εκτιµάται ότι θα βγει στην αγορά.
TRACTION MAGAZINE 13