Page 30 - TRACTION 147
P. 30

ΠΙΣΣΑ & ΧΩΜΑ




             Είναι λογικό να σκέφτονται οι ιθύνοντες από τώρα – πρώτη χρονιά   ευρυζωνικά ή µε παρωπίδες το µέλλον. Κάπου εκεί ανάµεσα,
             της υβριδικής εποχής στο WRC – για το ποιοι θα είναι οι κανονισµοί   πιστέψτε µε, βρίσκεται και η πρώτη λέξη στο «λευκό χαρτί» του Ben
             που θα διέπουν το σπορ ύστερα από το 2025, χρονιά που ολοκλη-  Sulayem για τη συγγραφή των νέων κανονισµών από το 2025+.
             ρώνεται η αρχική δέσµευση του ισχύοντος πακέτου κανονισµών.
             Όπως είναι γνωστό, τα τρέχοντα υβριδικά Rally1 πρόκειται να χρησι-  Οι ιθύνοντες
             µοποιηθούν για µια περίοδο τριών ετών, αλλά τι θα ακολουθήσει το   Σύµφωνα µε τον νέο διευθυντή ράλι της FIA, Andrew Wheatley, «οι
             2025; Όποια και αν είναι η απόφαση, θα πρέπει να ληφθεί σύντοµα   κανονισµοί Rally1 του Παγκόσµιου Πρωταθλήµατος Ράλι θα υπο-
             προκειµένου να ανοίξει ο δρόµος για τη διατήρηση των υπαρχόντων,   στούν “εξέλιξη” και όχι “επανάσταση” για τον επόµενο κύκλο κανονι-
             αλλά και για την ένταξη νέων κατασκευαστών στην πορεία. Γιατί οι   σµών που ξεκινά το 2025. Μην ξεχνάµε ότι η κορυφαία βαθµίδα του
             κατασκευαστές θέλουν δύο απλά πράγµατα: περιορισµό κόστους και   Rally έχει εισαγάγει αναµφισβήτητα την πιο “σεισµική” αλλαγή στους
             εξασφάλιση µακράς διάρκειας ισχύος των κανονισµών.   κανονισµούς φέτος µε την εισαγωγή του Rally1, το οποίο αποτελείται
             Σύµφωνα µε πρόσφατη δήλωση του προέδρου της FIA Mohammed   από ολοκαίνουργια υβριδικά αυτοκίνητα, που τροφοδοτούνται από
             Bin Sulyaem, επιθυµεί να διαµορφώσει τους νέους κανονισµούς   βιώσιµα καύσιµα χωρίς ορυκτά καύσιµα». Να σηµειώσουµε εδώ ότι
             από λευκό χαρτί ώστε να έχουν άποψη στο σύνολό τους οι κατα-  η FIA πραγµατοποιεί εβδοµαδιαίες συναντήσεις για να κατανοήσει
             σκευαστές αυτοκινήτων. Μέχρι τότε, τα ερωτήµατα είναι πολλά: Θα   την καλύτερη πορεία, το µέλλον του σπορ, αλλά φαίνεται ότι το
             συνεχίσουν τα υβριδικά µε τους κατασκευαστές να προµηθεύουν τις   άµεσο µέλλον του WRC θα διέπεται από µια τροποποιηµένη έκδοση
             δικές τους υβριδικές µονάδες; Θα αυξηθεί η υβριδική µπαταρία για   των υφιστάµενων κανονισµών του Rally1.
             χρήση σε µεγαλύτερες ζώνες HEV; Πρόκειται να πάµε σε ένα πλήρες   Ο Wheatley πιστεύει ότι το 80% των σηµερινών κανονισµών του
             ηλεκτρικό περιβάλλον; Είναι ο κόσµος έτοιµος για αυτό το 2025; Αυτό   Rally1 θα µεταφερθεί στον επόµενο κύκλο, που πρόκειται να ξεκινή-
             θα προσέλκυε κατασκευαστές; Είναι αυτό που θα πουλήσουν και   σει το 2025. «Η επόµενη γενιά του Rally1 δεν θα είναι ο ίδιος αριθ-
             θα κατασκευάσουν περισσότερο από το 2025 και µετά; Ή µήπως το   µός αλλαγών που είχαµε για αυτήν τη γενιά του Rally1», δήλωσε ο
             υδρογόνο θα γίνει σύντοµα σηµαντικός «παίκτης» στις τεχνολογικές   Wheatley στο Motorsport.com. «Θα έλεγα ότι το 80% αυτού που
             εξελίξεις; Ποιος θα κατασκευάσει το πρώτο αυτοκίνητο ράλι υδρογό-  έχουµε αυτή τη στιγµή στο Rally1 θα συνεχιστεί για τον επόµενο έναν
             νου και πότε; Σκέφτεται η FIA να πάει σε µια φθηνότερη επιλογή, τύπου   ή δύο κύκλους. Νοµίζω ότι αυτό που θα βρούµε είναι µια αλλαγή
             Rally2 µε ελαφρύ υβριδικό πακέτο; Ή σε λύση αυτοκινήτων Rally2   στο µείγµα και τότε θα υπάρξει κάποια στιγµή ένα µεγάλο βήµα στο
             µε µεγαλύτερο περιοριστή στο turbo; Μήπως όµως επιλεγεί η λύση   πώς θα εκτρέψουµε την τεχνολογία, είτε πρόκειται για επέκταση αυ-
             κοινού κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων (λ.χ. από τη Sadev) µε ένα   τονοµίας είτε για υδρογόνο, ηλεκτρική µπαταρία µε πλήρη µπαταρία,
             αµάξωµα της επιλογής του κάθε κατασκευαστή; Ή µήπως θα επιστρέ-  ειλικρινά σε εκείνο το σηµείο δεν ξέρω... Πάντως δεν νοµίζω ότι θα
             ψουµε στα αυτοκίνητα WRC+, όπου ο κάθε κατασκευαστής θα επιλέξει   δείτε το 2025 µια τεράστια ανατροπή σε κάτι δραστικά διαφορετικό.
             τη δική του λύση, που µπορεί να είναι από ατµοσφαιρικό κινητήρα   Νοµίζω ότι ο στόχος που έχουν όλοι στην αυτοκινητοβιοµηχανία είναι
             µέχρι υβριδικό σύνολο, και από turbo µέχρι αµιγώς ηλεκτροκίνητο   περισσότερο προς το 2029 ή το 2030, για να µπορέσουµε να καταλή-
             σύνολο; Μήπως αυτή η τελευταία λύση θα ήταν η πιο δίκαιη; ∆ίκαιη;   ξουµε σε ποιο ενεργειακό σύστηµα θα προχωρήσουµε».
             Ίσως να είµαι υπερβολικός που χρησιµοποιώ τέτοια λέξη, οπότε ας την   «Νοµίζω ότι έχουµε µια εξέλιξη πριν από µια επανάσταση. Πρέπει να
             αντικαταστήσουµε µε τη «βολική λύση». Γιατί ποιος µε τα όσα ζούµε   συνεργαστούµε πολύ στενά µε όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη και αυτή
             µπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά για το πώς θα είναι τα πράγµατα   η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει για να κατανοήσουµε πώς φαίνεται
             το 2026 ή το 2030; Μπορεί αλήθεια κάποιος;          το επόµενο βήµα».
             Η απάντηση είναι ένα ηχηρό «όχι». Εταιρείες αυτοκινήτου και δη γερ-  Οι σχετικά σταθεροί κανονισµοί θα µπορούσαν να επιτρέψουν σε
             µανικές, που είχαν µέχρι πριν από έναν χρόνο σηκώσει την παντιέρα   νέες µάρκες να εξετάσουν το ενδεχόµενο να ενταχθούν στο WRC. Ο
             της καθολικής ηλεκτροκίνησης σε οτιδήποτε βγαίνει από τα εργοστάσιά   Wheatley κατανοεί ότι η αυτοκινητοβιοµηχανία αντιµετωπίζει επί του
             τους, αναδιπλώθηκαν και από το περασµένο καλοκαίρι µιλάνε για   παρόντος αρκετές προκλήσεις, που καθιστούν δύσκολη τη δέσµευση
             δεδοµένη συνύπαρξη ηλεκτροκίνητων και υβριδικών µοντέλων… Σε   στον µηχανοκίνητο αθλητισµό.
             µία εποχή που ο άνθρακας και ο λιγνίτης βρίσκονταν στον «καναπέ του   «Νοµίζω ότι αυτή τη στιγµή οι κατασκευαστές έχουν πολλές προκλή-
             ψυχολόγου» για να απολογηθούν για τα περιβαλλοντικά τραύµατα   σεις στο τραπέζι τους» είπε. «Υπάρχουν ζητήµατα της εφοδιαστικής
             που δηµιούργησαν στην ανθρωπότητα, έρχεται η εισβολή της Ρωσίας   αλυσίδας για όλους τους κατασκευαστές και βγαίνουµε από δύο
             στην Ουκρανία και τα αλλάζει όλα. Όταν ο κόσµος αντιµετωπίζει ανά-  χρόνια διακοπής γενικότερων εξελίξεων λόγω της Covid-19».
             γκες θέρµανσης και σίτισης, το να συνεχίζεις χωρίς ελιγµούς να µιλάς   Παράλληλα, ο νέος αναπληρωτής πρόεδρος της FIA, Robert Reid,
             µε απαγορευτικές ρήτρες απλώς σε βγάζει από την πραγµατικότητα.   πρώην συνοδηγός που κέρδισε τον τίτλο του WRC, πιστεύει ότι το
             ∆εν είναι εύκολες οι λύσεις, πόσο µάλλον οι απαντήσεις.   WRC πρέπει ήδη να αρχίσει να κοιτάζει προς το µέλλον. «Σίγουρα
             Ο βίαιος εξηλεκτρισµός επιβλήθηκε από ανώτατα σαξονικά µυαλά   ένα από τα πράγµατα που έχω ήδη πει στον Promoter είναι ότι πρέπει
             και µε συνοπτικές διαδικασίες ψηφίστηκε από «αδρανείς χώρες» - δο-  να αρχίσουµε να σκεφτόµαστε τώρα το επόµενο αυτοκίνητο» είπε ο
             ρυφόρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς καµία πρότερη αξιολόγη-  Reid σε µια ενηµέρωση µε επιλεγµένα µέσα ενηµέρωσης. «Πρέπει να
             ση από τεχνικούς επιστήµονες σχετικά µε την ορθότητα, τις διαδικασί-  διασφαλίσουµε ότι θα συνεχίσουµε να κάνουµε βήµατα. Αυτό είναι
             ες, αλλά και τα τυχόν προβλήµατα που συνεπάγεται η επιλογή αυτή.   ένα καλό βήµα που κάνουµε τώρα. Θα έλεγα ότι µάλλον είµαστε
             Όλα αυτά που ζούµε εδώ και δύο µήνες µην νοµίζετε ότι δεν απα-  λίγα χρόνια πίσω από εκεί που θέλαµε, αλλά δεν νοµίζω ότι το σπίτι
             σχολούν την ανώτατη αρχή του σπορ. Το θέµα είναι αν θα κοιτάξει   µας καίγεται».
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35