Page 42 - TRACTION 147
P. 42

EXTREME:  Ο ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ



              Έχει 14 κυλίνδρους σε σειρά (!) και κάθε ένας από αυτούς έχει   διανύουµε. Ο Wärtsilä χρειάζεται περίπου 6.283 λίτρα, δηλαδή
              διάµετρο ένα µέτρο. Κάθε ένα έµβολο από τα 14 που διαθέτει   6,28 τόνους, για κάθε µία ώρα, κατά την 24ωρη λειτουργία του
              έχει ύψος έξι µέτρα και ζυγίζει 5,5 τόνους.        στα υπερατλαντικά ταξίδια. ∆ηλαδή κάθε ηµέρα καίει περισσότε-
              ∆ηλαδή µόνο τα έµβολα ζυγίζουν 77 τόνους...        ρους από 150 τόνους πετρέλαιο.
              Οι µπιέλες που χρησιµοποιεί θα µπορούσαν να στηρίξουν µια   Το παράδοξο είναι ότι για τα δεδοµένα των ακτοπλοϊκών µεταφο-
              γέφυρα που περνά πάνω από έναν αυτοκινητόδροµο, ενώ µόνο ο   ρών η κατανάλωσή του θεωρείται εξαιρετικά χαµηλή, σε σχέση
              στρόφαλος ζυγίζει 300 τόνους. ∆ηλαδή περίπου όσο δύο Boeing   µε την απόδοσή του. Ένας κινητήρας δεν ξεπερνά το 25-30% σε
              747...                                             απόδοση, καθώς το υπόλοιπο της παραγωγής κατά την καύση
              Κάθε έµβολο κάνει µια διαδροµή 2,5 µέτρων σε κάθε κύκλο καύ-  «χάνεται» σε θερµότητα.
              σης και ο συνολικός κυβισµός του φτάνει τα 25.500 λίτρα ή 25,5   Στον Wärtsilä η απόδοση ανέρχεται στο 50%, που σηµαίνει ότι η
              εκατοµµύρια κυβικά εκατοστά, για να το φέρουµε σε τιµές που   µισή παραγωγή ισχύος είναι αξιοποιήσιµη, σε αντίθεση µε τα αυ-
              αναγνωρίζουµε. Το συνολικό βάρος του κινητήρα ξεπερνά τους   τοκίνητά µας, όπου µε δυσκολία ξεπερνά το 1/4.
              2.300 τόνους...                                    Ο µοναδικός Wärtsilä κινεί ένα δανέζικο πλοίο µεταφοράς εµπο-
              Κατά τη λειτουργία του, ελάχιστα διαφέρει από έναν κοινό κινητή-  ρευµατοκιβωτίων µε το όνοµα «Emma Maersk», το οποίο µε τη
              ρα diesel. Με τούρµπο για την τροφοδοσία του, κατασκευάστηκε   σειρά του όταν λανσαρίστηκε ήταν το µεγαλύτερο µεταγωγικό
              για να κινεί πλοία cargo για τα υπερατλαντικά ταξίδια τους. Ωστό-  πλοίο στον κόσµο.
              σο τα ανατριχιαστικά µεγέθη και οι περιγραφές συνεχίζονται…  Η ολική χωρητικότητά του ξεπερνά τους 170 χιλιάδες τόνους και
              Μπορεί µε άνεση να κινήσει ένα πλοίο που ζυγίζει 171.000 τό-  το µήκος του πλησιάζει τα 400 µέτρα – 397 για την ακρίβεια.
              νους και µεταφέρει 11.000 κοντέινερ, ενώ πιο εντυπωσιακή απ’   Με το γκάζι τέρµα και τα 14 έµβολα να ανεβοκαταβαίνουν σαν
              όλα είναι µάλλον η τιµή της ροπής του, κάτι απαραίτητο για τη   δαιµονισµένα µε 102 στροφές το λεπτό (...), το «Emma Maersk»
              χρήση που κατασκευάστηκε.                          πιάνει την τελική του, που είναι 47 χ.α.ώ. (25,5 κόµβοι).
              Παράγει 775.376,9 kgm ροπής, όσο περίπου 40.000 µεσαία συµ-  Με τον 14κύλινδρο κινητήρα της να κάθεται στον θρόνο των
              βατικά αυτοκίνητα! Τιµή που εµφανίζεται στις 102 στροφές ανά   κινητήρων εσωτερικής καύσης σε αυτόν τον πλανήτη, η Wärtsilä
              λεπτό. Η µέγιστη τιµή περιστροφής, το κόκκινο δηλαδή στο στρο-  παράγει και µικρότερους κινητήρες, για πιο συµβατικά πλοία.
              φόµετρο, εντοπίζεται στις 120 στροφές ανά λεπτό. Στο ρελαντί οι   Για να επιχειρήσουµε µια σύγκριση µε τα όσα γνωρίζουµε, η ανα-
              στροφές είναι 15, δηλαδή µία κάθε τέσσερα δευτερόλεπτα!  λογία κιλών ανά ίππο γίνεται µια καλή προσέγγιση. Για τον κινη-
              Η κατανάλωση είναι ένα θεµατάκι εδώ, ειδικά στις περιόδους που   τήρα Wärtsilä RT-flex96C των 108.878,5 ίππων, τοποθετηµένο
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47