Page 31 - TRACTION 148
P. 31

ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦIΑ: ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΚΟΛΥΡΗ, MARTIN HOLMES RALLYING/MCKLEIN, WRC.COM


              Από την αρχή της δηµιουργίας της, η ανθρώπινη φυλή ήταν ανταγωνιστι-  Πρωταθλήτρια Ράλι, αφού το Alpine A110 κυριάρχησε στα χέρια
              κή. Η πείνα για νίκη έχει οδηγήσει σε αγώνες µε τα πόδια, µε άλογα και   οδηγών όπως οι Jean-Claude Andruet, Jean-Pierre Nicolas και Jean-Luc
              µε βάρκες. Όταν εφευρέθηκε το πρώτο αυτοκίνητο, στα τέλη του 18ου   Thérier. Παρά το ξεκίνηµά του, το WRC στη δεκαετία του 1970 ήταν ένα
              αιώνα, τα πράγµατα δεν ήταν διαφορετικά. Τα ράλι έγιναν αγαπητά από   µαγικό θέαµα για οµάδες, οδηγούς και οπαδούς. Ήταν κατά τη διάρκεια
              τον κόσµο επειδή περιείχαν µία εγγενή απλότητα σε όλο της το φάσµα.   αυτής της εποχής που είδαµε µερικά από τα πιο υποβλητικά αυτοκίνητα
              Μία αµεσότητα που κανένα άλλο είδος αγώνα – πλην του ποδοσφαίρου   ράλι όλων των εποχών.
              – δεν διέθετε. Τα χρόνια περνούσαν, ο Β’ Παγκόσµιος Πόλεµος µε τη   Από την Ιταλία, η Lancia ξεκίνησε τη λαµπρή σχέση της µε τους αγώνες
              λήξη του πυροδότησε µία εντυπωσιακή έξαρση επιθυµίας για αγώνα κάθε   ράλι µε το όµορφο µοντέλο Stratos, το οποίο προοριζόταν για οδηγούς
              είδους και αργότερα στις δεκαετίες του ’50 και του ’60 τα ράλι εδραιώθη-  όπως οι Sandro Munari και Markku Alén. Εκτός από τη φουτουριστική
              καν, τόσο σε παγκόσµιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αν και οι λάτρεις   του εµφάνιση, η αξέχαστη «κραυγή» που παρήγαγε η µηχανή µε κινητήρα
              του µηχανοκίνητου αθλητισµού αγωνίζονταν σε ράλι σε όλο τον κόσµο   V6 το έκανε κάπως µοναδικό σε σύγκριση µε τα άλλα αυτοκίνητα που
              για αρκετά χρόνια, εκείνη την εποχή δεν υπήρχε κάποια πλατφόρµα   ανταγωνίζονταν εκείνη την εποχή.
              για τους κατασκευαστές και τις οµάδες να δοκιµάσουν πραγµατικά τους   Περίπου την ίδια εποχή, η Ford µπήκε στο άθληµα µε αυτό που αναµφι-
              εαυτούς τους κάτω από ένα «συστεγασµένο» πρωτάθληµα. Βλέπετε οι   σβήτητα έχει γίνει το πιο επιτυχηµένο αυτοκίνητο ράλι όλων των εποχών:
                       αγώνες τότε του παγκοσµίου ηµερολογίου προσµετρούσαν   το Ford Escort RS.   Οι θρύλοι του ράλι, όπως ο Hannu Mikkola, ο Bjorn
                               είτε στο πρωτάθληµα κατασκευαστών είτε στο   Waldegaard Ari Vatanen και ο Roger Clark, βοήθησαν όλοι στο να ανέ-
                                   αντίστοιχο των οδηγών είτε κάποιοι και   βει το Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι σε ένα νέο επίπεδο µε το δηµοφιλές
                                      στα δύο.                   στυλ οδήγησής τους, αυτό της πλαγιολίσθησης. Μετά ήρθαν τα θηριώδη
                                                                 Quattro µε το turbo και την τετρακίνηση που άλλαξαν για πάντα τους
                                            Ελληνικός            αγώνες κ.λπ., κ.λπ.
                                             «δάχτυλος»          Τα υπόλοιπα, είναι ιστορία! Της οποίας οι σελίδες συνεχίζουν να εµπλουτί-
                                             Αισίως λοιπόν µε τα πα-  ζονται και στις µέρες µας…
                                                ραπάνω σε εξέλιξη,
                                                   βρισκόµαστε στα   Στην όχθη του Ατλαντικού
                                                   τέλη του ’60,   Ναι. Για όλους όσοι παρευρέθηκαν στον τέταρτο γύρο του WRC που
                                                   όταν ο πρόε-  ολοκληρώθηκε τον προηγούµενο µήνα στην Πορτογαλία και έζησαν τις
                                                   δρος της ΕΛΠΑ   κραταιές εποχές του θεσµού, ήταν σκέτη νοσταλγία να παρακολουθείς
                                                   Αλέξανδρος    µερικά καταπληκτικά αυτοκίνητα που κέρδισαν τίτλους να περνάνε σε Ειδι-
                                                   ∆αρδούφας,    κές ∆ιαδροµές µπροστά από τους σηµερινούς σούπερ σταρ που αγωνίζο-
                                                   ένεκα της διο-  νται για δέκατα του δευτερολέπτου. Οι βραβευµένοι οδηγοί, οι συνοδηγοί
                                                   ρατικότητάς του,   και οι διευθυντές οµάδων δηµιούργησαν τη µεγαλύτερη συγκέντρωση
                                                   τοποθετείται από   όλων των εποχών των πρωταθλητών του WRC στην έδρα του Ράλλυ
                                                  την FIA ως πρόε-  Πορτογαλίας, στο παραθαλάσσιο θέρετρο Matosinhos.
              δρος της επταµελούς επιτροπής ράλι που θα αναφερόταν στην Commision   Ο εννιά φορές πρωταθλητής Sébastien Loeb και ο οκτώ φορές νικητής
              Sportif Internationale (CSI), πρόδροµο της Federation Internationale de   Sébastien Ogier έκαναν ένα διάλειµµα από τις προετοιµασίες για τον
              Sport Automobile (FISA), που µετονοµάστηκε έτσι το 1998. Φύσει οργα-  τέταρτο γύρο του θεσµού για να συµµετάσχουν στο γκαλά, το οποίο
              νωτικός χαρακτήρας, διείδε πρώτος µεταξύ πρώτων την ανάγκη θέσπισης   στόχο είχε να µας θυµίσει µερικές από τις πιο αξέχαστες στιγµές εδώ
              ενιαίου θεσµού υπό την ονοµασία Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι (World   και 50 χρόνια. Μαζί τους ήταν οι Walter Röhrl, Marcus Grönholm, Ari
              Rally Championship-WRC), αφού, όπως αναφέραµε, µέχρι τότε δεν   Vatanen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Petter Solberg και Ott Tänak – οι
              υπήρχε ενιαία µορφή. Στην είσοδο της δεκαετίας του ’70 ο επαγγελµατι-  προαναφερόµενοι έχουν συνολικά 28 τίτλους! Οι David Richards, Robert
              σµός των οµάδων αρχίζει να γίνεται πράξη και οι δύο ισχυροί άντρες που   Reid, Derek Ringer, Luis Moya, Christian Geistdörfer, Tiziano Siviero,
              «έχουν το πάνω χέρι» στην επιτροπή, το 1972, είναι ο πρόεδρος της ΕΛΠΑ   Timo Rautiainen και Martin Järveoja εκπροσώπησαν τους πρωταθλητές
              Αλέξανδρος ∆αρδούφας και ο Πορτογάλος Cesar Torres, πρόεδρος της   συνοδηγούς. Επίσης η Michèle Mouton και η Fabrizia Pons, το µόνο
              αντίστοιχης αυτοκινητιστικής λέσχης της χώρας του.  γυναικείο πλήρωµα που κέρδισε µια διοργάνωση WRC, ήταν παρούσες,
              Αµφότεροι ισχυροί χαρακτήρες, γνώστες και λάτρεις των ράλι (αν και σε   µαζί µε τις νικήτριες του Κυπέλλου Γυναικών του WRC Louise-Aitken-
              µεγάλο ανταγωνισµό για «ποιανού» ο αγώνας – Ακρόπολις ή Πορτογα-  Walker και Isolde Holderied, ενώ στη συντροφιά τους ήταν η συνοδηγός
              λίας – είναι πιο καλός), πείθουν τον πρόεδρο της CSI, Γερµανοαυστριακό   Tina Thörner και βετεράνος οδηγός Christine Driano.
              πρίγκιπα Paul Metternich, και µε «συµµάχους» τα µέλη της επιτροπής   Το γκαλά, στο οποίο συµµετείχαν 250 καλεσµένοι, πραγµατοποιήθηκε
              Guy Goutard και Bernard Consten δηµιουργείται το 1973 το Παγκόσµιο   στα κεντρικά γραφεία του ράλι στις εγκαταστάσεις της Exponor. Η Πορ-
              Πρωτάθληµα Ράλι (WRC), που δυνάµει το ξέρουµε µέχρι σήµερα στην   τογαλία ήταν χώρα υποδοχής στην εναρκτήρια σεζόν του WRC το 1973
              ίδια του µορφή.                                    και η φετινή διοργάνωση σηµατοδοτεί τον 619ο γύρο του πρωταθλή-
              Έτσι, το Παγκόσµιο Πρωτάθληµα Ράλι της FIA γεννήθηκε το 1973.   µατος. Οι εορτασµοί κάλυψαν όλο το Σαββατοκύριακο του αγώνα µε
              Ξεκινώντας µε το Rallye Monte Carlo, τα πληρώµατα αντιµετώπισαν   σχεδόν 30 κλασικά αυτοκίνητα να χαρτογραφούν την ιστορία του WRC
              δεκατρείς διεθνείς αγώνες µήκους µαµούθ σε µια πραγµατική δοκιµασία   στην έκθεση. Μεταξύ άλλων, παρούσα ήταν και µία Alpine A110, το
              ανθρώπου και µηχανής. Η Renault στέφθηκε εναρκτήρια Παγκόσµια   µοντέλο που κέρδισε τον πρώτο γύρο WRC στο Rallye Monte Carlo.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36