Το Nissan Qashqai επέστρεψε δριμύτερο στην αγορά χάρη στον ερχομό της νέας γενιάς του, με σκοπό να συνεχίσει την επιτυχημένη εμπορική πορεία των προκατόχων του. Εδώ να πω πως πάνω από τρία εκατομμύρια Qashqai έχουν πουληθεί από το 2007, ενώ αντίστοιχα στην Ελλάδα, το Nissan Qashqai καταρρίπτει το ένα ρεκόρ πωλήσεων μετά το άλλο, ενώ ήταν best seller ‘Α τριμήνου της κατηγορίας του. Και όλα αυτά παρά το γεγονός πως βρίσκεται στην δύση της καριέρας της αυτή η γενιά. Εμείς λοιπόν λίγο πριν το κύκνειο άσμα της, θελήσαμε να δοκιμάσουμε το μοντέλο με σχεδόν 50.000 χλμ. πλέον στο οδόμετρό έπειτα από δυόμιση χρόνια και πολλούς οδηγούς πίσω από το τιμόνι του. Σε αυτή την δοκιμή είχαμε στα χέρια μας την έκδοση με τον 1.3 λτ. τούρμπο κινητήρα, ο οποίος αποδίδει 140 ίππους και συνεργάζεται με υβριδική τεχνολογία και χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Πάμε λοιπόν να μάθουμε τα πάντα για αυτό.
Στο Qashqai τρίτης γενιάς, η Nissan έχει διατηρήσει τις κατευθυντήριες αρχές που οδήγησαν στην σύλληψη της ιδέας, στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των δύο προηγούμενων γενεών του. Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει λένε και εδώ το βλέπουμε και στην πράξη. Χάρη στη νέα πλατφόρμα Alliance CMF-C, το Qashqai δεν φαίνεται μόνο αλλά είναι πραγματικά καινούργιο. Όπως και στους “προκατόχους” του, η αισθητική αποτελεί δημιούργημα της Nissan Design Europe, με έδρα στην καρδιά του Λονδίνου, ενώ στον μηχανολογικό τομέα την καθοδήγηση ανέλαβε το Nissan Technical Center Europe, που βρίσκεται στο Cranfield του Ηνωμένου Βασιλείου. Σημαντικά στοιχεία του σχεδιασμού του είναι προφανώς το εμπρός μέρος με τα ιδιαίτερα φώτα και η επιθετική μάσκα, την οποία η Nissan ονομάζει V-Motion. Η σχεδιαστική αυτή προσέγγιση συνεχίζεται και πίσω, ενώ οι αγοραστές μπορούν να παραγγείλουν το αυτοκίνητο και με διχρωμία στην οροφή. Μάλιστα για πρώτη φορά υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης ζαντών 20 ιντσών στο Qashqai. Το μεταξόνιο του αυτοκινήτου έχει αυξηθεί κατά 20 χλστ. στα 2.666 χλστ. με το συνολικό μήκος να αυξάνεται κατά 35 χλστ. στα 4.425 χλστ. Το ύψος έχει αυξηθεί οριακά κατά 25 χλστ. φτάνοντας τα 1.625 χλστ. το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 32 χλστ. στα 1.835 χλστ.
Στο εσωτερικό η ο χρόνος και η χρήση πραγματικά δεν δείχνουν πουθενά τα σημάδια τους, παρά το γεγονός πως έχει συνυπάρξει με οδηγούς που… δεν το είχαν και σαν δικό τους! Χειριστήρια και διακόπτες λειτουργούν μια χαρά, ενώ μόνο μια μικρή γυαλάδα στο δέρμα του τιμονιού και λίγη φθορά στο πεντάλ του συμπλέκτη μαρτυρούν την χρήση. Οι επενδύσεις στα καθίσματα είναι μια χαρά, χωρίς ξεφτίσματα, ενώ κάποιες μικρές γρατσουνιές στα σκληρά πλαστικά της πόρτας, που έγιναν στο μπες/βγες, περνούν απαρατήρητες. Το σημαντικό όμως είναι πως ακόμη και μετά από σχεδόν 50.000 χλμ. δημοσιογραφικής χρήσης, φωτογραφήσεις εκτός δρόμου, μετρήσεις κλπ. η καμπίνα μοιάζει ακλόνητη και οι τριγμοί απουσιάζουν. Εδώ να πω πως η εργονομία είναι εξαιρετική και το ίδιο ισχύει και για την περιμετρική ορατότητα του αυτοκινήτου. Μικρή εξοικείωση θα χρειαστεί μόνο με το σύστημα πολυμέσων και την οθόνη αφής. Ο πίνακας οργάνων με τα αναλογικά όργανα και την ψηφιακή οθόνη είναι ευανάγνωστος και πλήρης ενδείξεων (υπάρχει και πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων, όπως αυτός που φαίνεται στις εικόνες), ενώ τα χειριστήρια στο τιμόνι είναι σωστά τοποθετημένα. Οι χώροι είναι άνετοι για τους εμπρός επιβάτες, με αρκετές και ευρύχωρες θήκες για μικροαντικείμενα, ενώ οι “τσέπες” στις πόρτες είναι αρκετά μεγάλες. Πίσω εύκολα θα βολευτούν δύο ενήλικες, ενώ και τρίτος μεσαίου αναστήματος δεν θα έχει πρόβλημα σε μικρές μετακινήσεις (τα καλά του μεγαλύτερου μεταξονιού είναι ο αυξημένος χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών). Το τούνελ δαπέδου δεν είναι έντονο και δεν θα ενοχλήσει ιδιαίτερα τα πόδια του μεσαίου επιβάτη, ενώ απουσιάζουν οι αεραγωγοί για τους πίσω. Στα σημαντικά, το σχεδόν κάθετο άνοιγμα 90 μοιρών των πίσω θυρών ως προς το αμάξωμα, κάτι που διευκολύνει το μπες/βγες στο πίσω κάθισμα. Ευπρόσδεκτος είναι ο νυχτερινός φωτισμός, ενώ τα καθίσματα είναι αναπαυτικά. Η μεγαλύτερης και υψηλότερης ανάλυσης 9 ιντσών οθόνη (προσφέρεται και μεγαλύτερη 12,3 ιντσών) του NissanConnect είναι μια ψηφιακή πύλη για τις ρυθμίσεις της πλοήγησης, της ψυχαγωγίας, αλλά και του οχήματος και είναι συμβατή με το Android Auto και το Apple CarPlay. Τα πολλαπλά προφίλ χρήστη με ρυθμίσεις μνήμης επιτρέπουν την προσαρμογή της πλοήγησης, της μουσικής και των προτιμήσεων του συστήματος, ανάλογα με τις προτιμήσεις του εκάστοτε οδηγού. Όσον αφορά στον χώρο αποσκευών, αυτός είναι από 436 έως 504 λίτρα, ανάλογα με την διαμόρφωση της θέσης του δαπέδου. Αξίζει να σημειώσω εδώ, πως με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ο χώρος παραμένει επίπεδος (αν επιλέξετε την υψηλή θέση δαπέδου), ενώ υπάρχει και ρεζέρβα κάτω από το δάπεδο (και όχι κιτ επισκευής).
Το ήπια υβριδικό κινητήριο σύνολο 1.3 βενζίνης 12V θα προσφέρεται με δύο ιπποδυνάμεις 140 και 158 ίππων, είτε με χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων ή με το κιβώτιο ταχυτήτων Xtronic CVT (αποκλειστικά στην έκδοση 158 ίππων), ενώ έχει και τετρακίνητη εκτός από προσθιοκίνητη έκδοση. Στην δική μας περίπτωση ο κινητήρας του δικίνητου Qashqai ήταν αυτός με τους 140 ίππους. Σύμφωνα με τη Nissan αυτό το μοτέρ έχει βελτιωθεί περαιτέρω για το Qashqai, με 50 προσφάτως σχεδιασμένα εξαρτήματα και με πλήρη συμμόρφωση στου κανονισμούς του Euro6-d. Ο υπερσυμπιεστής διαθέτει τώρα μια ηλεκτρικά ελεγχόμενη βαλβίδα επανακυκλοφορίας του αέρα για ταχύτερη απόκριση. Τα νέα ακροφύσια βελτιώνουν το κεντρικό μπεκ ψεκασμού, η μειωμένη τριβή σε διάφορα κινούμενα μέρη βελτιώνει το CO2 και το φίλτρο σωματιδίων βενζίνης διαθέτει ένα νέο υπόστρωμα και υποδαπέδιο καταλύτη.
Στην πράξη το μοτέρ διακρίνεται για την εξαιρετική ποιότητα λειτουργίας του καθώς απουσιάζουν θόρυβος και κραδασμοί. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι 140 ίπποι έρχονται στις 5.500 σ.α.λ. και τα 240 Nm ροπής είναι διαθέσιμα από τις 1.650 έως και τις 4.500 σ.α.λ. Το μοτέρ “απλώνει” τη δύναμή του από τις 2.000 σ.α.λ. και πάνω και τότε είναι που πραγματικά το χαίρεσαι. Το 0-100 χλμ./ώρα έρχεται σε 10,2 δλ. και η τελική του ταχύτητα είναι 196 χλμ./ώρα. Η επίσημη μέση κατανάλωση είναι στα 6,4-6,5 λίτρα/100 χλμ. ενώ εμείς στην πράξη είδαμε 7,5 λίτρα/100 χλμ. Όσον αφορά στην… υβριδική πλευρά του, όταν το αυτοκίνητο επιβραδύνει σε στάση, με ταχύτητες μικρότερες από 18 χλμ./ώρα και σε λειτουργία “brake on”, ο κινητήρας θα σβήσει και η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία του ηλεκτρικού εξοπλισμού του οχήματος. Αυτό επιτρέπει την εκτεταμένη αδρανοποίηση του κινητήρα και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου σε αυξημένη κίνηση με συχνό σταμάτα/ξεκίνα. Φυσικά υπάρχουν και τα οδηγικά προγράμματα (Eco, Normal, Sport) για να επιλέξετε ανάλογα με τις… ορέξεις σας.
Εν κατακλείδι το Nissan Qashqai δείχνει εμπράκτως γιατί πρωταγωνιστεί τόσα χρόνια στην ελληνική αγορά και όχι μόνο. Είναι ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, άνετο, ευρύχωρο, πρακτικό, ποιοτικό και κυρίως ανθεκτικό. Αρκεί φυσικά να συντηρείται ευλαβικά, όπως κάνει η ελληνική αντιπροσωπεία σε κάθε δημοσιογραφικό της αυτοκίνητο.