To Toyota bZ4X, είναι το πρώτο μοντέλο της νέας γκάμας αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων bZ – beyond Zero – της ιαπωνικής μάρκας το οποίο είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε επί ελληνικού εδάφους.
Το bZ4X είναι το πρώτο, αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία (BEV) της Toyota ευρείας παραγωγής. Ανοίγει νέους ορίζοντες λανσάροντας το brand μηδενικών εκπομπών ρύπων bZ “Beyond Zero” της εταιρείας. Η ποιότητα και οι επιδόσεις του bZ4X βασίζονται στην παγκοσμίως κορυφαία εμπειρία της Toyota στην τεχνολογία ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μία κληρονομιά η οποία εκτείνεται σε βάθος τουλάχιστον 25ετίας. Και αυτός είναι και ο λόγος για τον πρόλογο που έγραψε. Η Toyota δεν είναι μια εταιρεία που ακολούθησε το trend της ηλεκτροκίνησης… Είναι η εταιρεία που δημιούργησε το πλαίσιο για να δούμε πως μπορεί η ηλεκτροκίνηση να εφαρμοστεί στην πράξη στα αυτοκίνητα ευρείας παραγωγής. Εξάλλου και στο παρελθόν έχει πειραματιστεί με το ηλεκτρικό πρωτότυπο RAV4 (διαβάστε περισσότερα για αυτό εδώ).
Το τετρακίνητο μοντέλο που είχαμε στην διάθεσή μας, εφοδιάζεται από δύο ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες μπροστά και πίσω 80 kW που κινούν τους αντίστοιχους άξονες. Η μέγιστη ισχύς τους είναι 218 ίπποι με ροπή 337 Nm. Ο χρόνος επιτάχυνσης 0–100 χλμ./ώρα μειώνεται στα 6,9 δεύτερα. Η χρήση του εμπρός και του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι βελτιστοποιημένη ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συνολική κατανάλωση ισχύος. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας όταν χρειάζεται χαμηλή ροπή μετάδοσης κίνησης. Η υψηλή απόκριση του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπει μία λειτουργία ενίσχυσης της αναγεννητικής πέδησης. Η επιβράδυνση κατά το ρολάρισμα αυξάνεται στα 0,15 G όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι, λειτουργώντας με φυσική αίσθηση και αντισταθμίζοντας περίπου το 80% της επιβράδυνσης κατά την οδήγηση.
Η υψηλής ενεργειακής πυκνότητας μπαταρία ιόντων λιθίου αποτελείται από 96 κυψέλες και έχει ονομαστική τάση 355.2 V. Η μικτή χωρητικότητά της είναι 71.4 kWh και έχει θερμοκρασιακό εύρος λειτουργίας μεταξύ -30 και +60°C. Οι πελάτες μπορούν να είναι σίγουροι για την αξιοπιστία λειτουργίας της μπαταρίας του αυτοκινήτου τους στο πέρασμα των χρόνων, με την Toyota να υποστηρίζει την ποιότητά της με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα φροντίδας που εγγυάται ότι η μονάδα θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της αρχικής της χωρητικότητας και μετά από 10 χρόνια χρήσης ή μετά από οδήγηση 1.000.000 χιλιομέτρων, υπό την προϋπόθεση ότι ο πελάτης θα επισκέπτεται ένα εξουσιοδοτημένο κέντρο σέρβις Toyota για ετήσιο έλεγχο (EV health check). Ουσιαστικά μιλάμε για μία επέκταση εγγύησης, η οποία κανονικά είναι στα 8 χρόνια ή 160.000 χλμ.
Η μπαταρία έχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια ή η διάρκεια ζωής: μία φόρτιση στο 80% μπορεί να επιτυγχάνεται σε περίπου 30 λεπτά με σύστημα ταχείας φόρτισης 150 kW (CCS2). Μία πλήρης φόρτιση σε παροχή 230 V/32 A ολοκληρώνεται σε περίπου 6,5 ώρες. Τα επίσημα δεδομένα απόδοσης του bZ4X κατά το πρότυπο WLTP επιβεβαιώνουν ότι το όχημα προσφέρει μία γενναιόδωρη αυτονομία. Η τετρακίνητη έκδοση έχει επίσημη αυτονομία έως και 468 χλμ. Στην πράξη είχαμε κατανάλωση 17 kWh/100 χλμ. και πραγματική αυτονομία κάτι παραπάνω από 400 χλμ.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και διπλά ψαλίδια πίσω. Η ρύθμιση της έχει γίνει με γνώμονα την άνεση, ενώ διαχειρίζεται με επιτυχία τις αντιδράσεις του αμαξώματος στις στροφές αλλά και στις απότομες μεταβολές ταχύτητας. Τα ηλεκτρονικά που δεν απενεργοποιούνται πλήρως θα εμπλακούν άμεσα, χωρίς να νιώθεις οτι… λογοκρίνεσαι, σε περίπτωση οδηγικής υπερβολής. Εντός πόλεως, είναι άνετο, ευέλικτο και πάντα ήσυχο. Αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχει μόλις μία ρύθμιση του συστήματος ανάκτησης (One Pedal Driving), το οποίο δεν επιβραδύνει σε τόσο έντονο βαθμό συγκριτικά με μοντέλα του ανταγωνισμού. Εκτός δρόμου, σύμφωνα με την Toyota, το bZ4X μπορεί να περάσει από υδάτινο στοιχεί βάθους 50 εκ., ενώ η απόσταση από το έδαφος των 177 mm του επιτρέπει να κινείται με άνεση εκτός δρόμου. Μάλιστα διαθέτει και το πρόγραμμα X Mode, το οποίο χρησιμοποιείται σε συνθήκες με λάσπη ή χιόνι!
Στο εσωτερικό, η φαρδιά κεντρική κονσόλα οριοθετεί τις θέσεις οδηγού και συνοδηγού. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι 7 ιντσών. Η ποιότητα κατασκευής είναι αντίστοιχη με αυτή που έχουμε συνηθίσει από τα μοντέλα της Toyota. Η οθόνη αφής είναι 12,3 ιντσών και φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων, ενώ καλοδεχούμενη είναι πάντοτε η παρουσία φυσικών κουμπιών για τον κλιματισμό. Στον τομέα των χώρων, ο ευέλικτος χώρος αποσκευών διαθέτει ένα προσαρμοζόμενο πάτωμα δύο επιπέδων και έναν υποδαπέδιο χώρο που μπορεί να προσθέσει επιπλέον 71 mm στο ύψος φόρτωσης όταν απαιτείται η μεταφορά αντικειμένων μεγαλύτερου ύψους. Με τα πίσω καθίσματα σε όρθια θέση και το πάτωμα στη χαμηλότερη θέση, η χωρητικότητα φτάνει έως και τα 452 λίτρα (VDA). Τα πίσω καθίσματα είναι διαιρούμενα σε διάταξη 60:40 και έχουν λειτουργία ανάκλισης. Κάτω από το πάτωμα φιλοξενείται μια εργαλειοθήκη και παρέχεται χώρος για ένα προειδοποιητικό τρίγωνο ή το καλώδιο φόρτισης του αυτοκινήτου. Η αναδιπλούμενη εταζέρα μπορεί να αποθηκεύεται.
Για το τέλος άφησα την τιμή του η οποία με το πρόγραμμα κρατικής επιδότησης “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3” και το πρόγραμμα απόσυρσης είναι στα 33.990 ευρώ (εργοστασιακή τιμή αγοράς 44.990 ευρώ).