Έλα στη θέση τους

Ο Βασίλης Τσακίρογλου σχολιάζει όσα έγιναν, αλλά κυρίως δεν έγιναν στο GP Αυστρίας, ενώ παράλληλα αναλύει πόσο δύσκολη είναι η δουλειά των αγωνοδικών σε κάθε αγώνα.

Σαν ένας ζωντανός οργανισμός που ανταποκρίνεται, που ενίοτε αυτοτραυματίζεται αλλά και αυτοθεραπεύεται, η F1 πέρασε από τον μέγιστο διασυρμό (GP Γαλλίας) στην αποθέωση και τον θρίαμβο του θεάματος (GP Αυστρίας). Και κατάφερε να περιφρουρήσει την αρχέγονη και θεμελιώδη έννοια του συναγωνισμού με μια ποινή που -ευτυχώς- δεν επιβλήθηκε ποτέ στον Max Verstappen.

Το υποτιθέμενο «παράπτωμά» του ήταν ότι όρμησε να προσπεράσει μόλις ο Charles Leclerc μισάνοιξε την πόρτα στην 3η στροφή του αυστριακού σιρκουί. Ο Ολλανδός θα μπορούσε κάλλιστα να έχει τιμωρηθεί από κάποιους υπερβολικά αυστηρούς ή σχολαστικούς αγωνοδίκες. Η υπόληψη του σπορ, εν γένει, προστατεύθηκε με την τελική απαλλαγή του Max στην Αυστρία.

Μια πρώτη, προφανής παρατήρηση, είναι ότι η πολυπόθητη νίκη, την οποίαν κατέκτησε ο Verstappen για λογαριασμό της Honda, δημιουργεί ευπρόσδεκτες αναταράξεις στο status quo του σπορ: Μετά από τις απανωτές ήττες, οι Ιάπωνες ανέκτησαν το δικαίωμα να θεωρούνται αξιόμαχοι -με άλλα λόγια, τώρα πια οι ανταγωνιστές τούς σέβονται και τους υπολείπτονται.

Μια δεύτερη παρατήρηση όμως αφορά σε κάτι ουσιώδες: Ότι ένας Max, δηλαδή ένας πιλότος με τη δίψα και τον τσαμπουκά, τη μανία να διακριθεί, μπορεί ακόμη και σήμερα να κάνει τη διαφορά. Με την εξαίρεση μιας καινούργιας πτέρυγας, ο Verstappen είχε στη διάθεσή του ένα μονοθέσιο πανομοιότυπο με αυτό του συναθλητή του στη Red Bull Racing, του Pierre Gasly. Ο Max κέρδισε ενώ στην εκκίνηση έπεσε από τη 2η στην 8η θέση και καθ’ οδόν προς το θρίαμβό του, έριξε γύρο στον Gasly. Με σχετική ασφάλεια, λοιπόν, μπορεί να εικάσει κάποιος ότι την κρίσιμη διαφορά δεν την έκανε κάποιο αεροδυναμικό βοήθημα, αλλά τα «χέρια» και το πάθος του Max.

Κάτι άλλο που έχει ενδιαφέρον, πέραν των προηγουμένων, είναι το να φανταστεί κάποιος ότι συμμετέχει στο πάνελ των αγωνοδικών. Ή, για να το κάνουμε ακόμη πιο σύνθετο, ότι είναι επιφορτισμένος με τις ευθύνες και τα καθήκοντα του Michael Masi, του μόνιμου αλυτάρχη της F1. Από τη μία οφείλει να επιτρέψει στους αγωνιζόμενους να μονομαχούν, ακόμη και στην αμφισβητήσιμη, τη γκρίζα ζώνη των ορίων που θέτει το γράμμα των κανονισμών. Ύστερα από τις ποινές που επιβλήθηκαν στον Καναδά (Vettel) και στη Γαλλία (Ricciardo) και τον ντόρο για την αλλοίωση των αποτελεσμάτων εξαιτίας μιας στενόμυαλης, αντι-αγωνιστικής, λογικής, ο ρόλος των αγωνοδικών βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα.

Ωστόσο, στη θεωρία η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, ως ανώτατη διοικούσα αρχή του σπορ, δια των εντεταλμένων εκπροσώπων της στην F1 έχει δύο βασικά καθήκοντα: Το ένα να εφαρμόζει το αγωνιστικό δίκαιο με συνέπεια. Το δεύτερο, να το εφαρμόζει για λόγους «παιδευτικούς», δηλαδή να παιδαγωγεί τρόπον τινά τους οδηγούς ώστε να μην παρεκτρέπονται. Ειδάλλως, το σπορ θα γίνει μια αρένα εντελώς άναρχη και ανεξέλεγκτη. Η συνταγή για να συγκεραστούν αντιφατικές μεταξύ τους τάσεις, ήτοι η προαγωγή του θεάματος και η τήρηση της έννομης αγωνιστικής τάξης με δικαιοσύνη και συνέπεια δεν έχει εφευρεθεί ακόμη.

Οπότε ισχύει το «μην πυροβολείτε τους αγωνοδίκες». Δεν θα θέλατε να κάνετε τη δουλειά τους…

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με τη σειρά "TechFocus F1" η Audi θα παρουσιάζει τακτικά στο κοινό παρασκηνιακές πληροφορίες και τοποθετήσεις για τη Formula 1 του 2026....
H αντίστροφη μέτρηση για τη νέα ταινία "F1" έχει ξεκινήσει! Δείτε το τρέιλερ που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, αλλά και που / πότε θα προβληθεί......
H Ford παρέδωσε τα κλειδιά της πιο ικανής στην πίστα έκδοσης παραγωγής της νέας Mustang στον τετράκις Παγκόσμιο Πρωταθλητή της F1, Max Verstappen....
Για πρώτη φορά στην ιστορία η GM, ένας μεγάλος Αμερικανός κατασκευαστής θα λάβει μέρος στη Formula 1 με εξολοκλήρου δική του ομάδα εκείνη της θυγατρικής...
Η Ligier του 1996 ήταν ένα εξαιρετικά καλότυχο μονοθέσιο, το οποίο παρά τη μετριότητά του κατάφερε να πάρει τη νίκη στο Μονακό...
Ο Max Verstappen στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1 για τρίτη φορά, εξασφαλίζοντας τον τίτλο πριν τον κυριακάτικο αγώνα... Ας δούμε πως...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Volkswagen T-ROC Dream

Volkswagen T-Roc Dream: Το SUV… όνειρο που γίνεται πραγματικότητα – Με όφελος 5.000 ευρώ

test_citroen_c3_cross_hy4

Δοκιμάζουμε το ευρωπαϊκό C-SUV με τιμή έναρξης κάτω από 19.000 ευρώ

Renault 5

“Made in France” θρίαμβος για το Car of the Year 2025 – 100.000 μονάδες σε 15 μήνες παραγωγής