Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος δεν αποτελεί “προνόμιο” μόνο της αυτοκινητοβιομηχανίας και της αεροπορίας. Η ναυτιλία έχει το δικό της μερίδιο σε αυτό, οπότε η παγκόσμια τάση για μείωση της εκπομπής ρύπων, την αγγίζει άμεσα. Άλλωστε, πρόσφατες έρευνες στη Σουηδία έδειξαν πως η ναυτιλία εκπέμπει περισσότερους ρύπους από την αεροπορία.
Ορμώμενος από αυτό, ο Σουηδός Konrad Bergstrom ξεκίνησε την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών σκαφών, φιλοδοξώντας να γίνει ο… Elon Musk της ναυτιλίας. Η X Shore ιδρύθηκε το 1996, ωστόσο το πρώτο της σκάφος παρουσιάστηκε το 2016. Έχει ως βάση τη Στοκχόλμη της Σουηδία και αυτή τη στιγμή, κοστολογείται 50 εκατομμύρια ευρώ στην αγορά. Ωστόσο σύντομα ελπίζει να αυξήσει την τιμή της κατά 2,5 εκατομμύρια ευρώ, καθώς ο Bergstrom έχει ξεκινήσει διαδικασία crowdfunding.
Ήδη, η X Shore έχει παρουσιάσει 3 σκάφη, τα Eelex 6500, Eelex 8000 και Eltrek 8000. Όσον αφορά στο Eelex, διατίθεται σε δύο εκδόσεις με ελαφρώς διαφορετικές διαστάσεις. Το “μικρό” Eelex 6500 έχει μήκος 6,5 και πλάτος 2,4 μέτρων, ενώ ζυγίζει 1800 κιλά. Το “μεγάλο” Eelex 8000 έχει μήκος 8 και πλάτος 2,6 μέτρων, με το βάρος του να είναι 2200 κιλά. Στην πρώτη περίπτωση, το σκάφος έχει βύθισμα 0,6 μέτρων ενώ στη δεύτερη, φτάνει στα 0,8 μέτρα.
Από εκεί και έπειτα, αμφότερες οι εκδόσεις είναι 100% ηλεκτρικές και εξοπλίζονται με προπέλες Rolls-Royce. Το σύστημα κίνησης έχει δυνατότητα υδροδυναμικής διαμόρφωσης, ώστε να τοποθετείται με ασφάλεια σε σκάφη διαφορετικών προδιαγραφών. Η αυτονομία τους φτάνει στα 100 ναυτικά μίλια, ενώ η τελική τους ταχύτητα υπολογίζεται στους 30 κόμβους. Τα σκάφη εξοπλίζονται με μπαταρίες χωρητικότητας 90 ή 120 kWh και η φόρτισή τους διαρκεί μεταξύ 8 και 12 ωρών, ανάλογα με τις δυνατότητες του δικτύου φόρτισης.
Όσον αφορά στο Eeltrek 8000, αυτό αποτελεί διαφοροποιημένη σχεδιαστικά έκδοση του Eelex 6500. Η διαφορά έγκειται στην αρχιτεκτονική του σημείου που στέκεται ο καπετάνιος, ενώ οι διαστάσεις, επιδόσεις και ταχύτητα φόρτισης των δύο σκαφών, είναι ίδιες.
“Έβγαινα στη θάλασσα να χαλαρώσω από την καθημερινότητα και ο κινητήρας του σκάφους παρήγαγε καυσαέρια και ηχορύπανση,” δήλωσε στο Forbes ο Konrad Bergstrom. “Ήθελα να βρεθώ σε αρμονία με τη θάλασσα, να ακούσω το νερό να χτυπάει στο σκάφος μου και να ανακτήσω ενέργεια. Επιπλέον, από το θόρυβο του κινητήρα δε μπορούσα να ακούσω καν τι έλεγαν οι συνεπιβάτες μου.”
Η τιμή των αθόρυβων ηλεκτρικών σκαφών, ξεκινά από 250.000 ευρώ.
Δείτε το “Tesla της θάλασσας” στο video