O ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP δημοσιεύει για πρώτη φορά μια δοκιμή πρόσκρουσης ανάμεσα σε ένα ελαφρύ επαγγελματικό όχημα (έως 3,5 τόνους) και ένα επιβατικό αυτοκίνητο. Ο οργανισμός προχωρά σε αυτή την ενέργεια για να εξηγήσει καλύτερα και με τη βοήθεια του video τους προβληματισμούς αλλά και τις ανησυχίες των ανθρώπων του οργανισμού αναφορικά με τη συμβατότητα στις συγκρούσεις ανάμεσα σε αυτές τις δύο διαφορετικές κατηγορίες. Σε πρώτη φάση.
Οι προβληματισμοί του Euro NCAP είναι λογικοί καθώς στο δρόμο κυκλοφορούν διαφορετικών τύπων και μεγεθών οχήματα που συμπεριφέρονται διαφορετικά σε ένα ατύχημα μεταξύ τους εξαιτίας των διαφορών που υπάρχουν στη σχεδίαση του και τη δομή τους λόγω των διαφορετικών σκοπών που εξυπηρετούν. Τα van μάλιστα, είναι μια πολύ συνηθισμένη εικόνα στους δρόμους σχεδόν οποιασδήποτε χώρας και με την πανδημία και την ανάγκη για ταχυμεταφορές σε έξαρση, οι πωλήσεις τους έχουν πάρει την ανιούσα.
Η συμβατότητα είναι η λέξη που πρέπει να κρατήσουμε, καθώς από ό,τι καταλαβαίνουμε πρόκειται να μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον. Πρόκειται για τη συμβατότητα κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης μεταξύ δύο διαφορετικών οχημάτων και το πώς αυτά τα δύο “υποβοηθούν” με τη σχεδίαση τους, το ένα το άλλο, ώστε να περιοριστεί ο αντίκτυπος της σύγκρουσης για τους επιβαίνοντες τους.
Τα σύγχρονα επιβατικά οχήματα έχουν κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια στην παθητική ασφάλεια που προσφέρουν, τη στιγμή που τα vans εξελίσσονται με γοργό αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό καθώς εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες, ενώ έχουν και διαφορετική (μεγαλύτερη) διάρκεια “ζωής”.
Αυτή η διαφορά στην εξέλιξη φαίνεται και στις δοκιμές πρόσκρουσης αλλά και στο επίπεδο του εξοπλισμού συστημάτων που υποβοηθούν τον οδηγό να αποφύγει μια επικίνδυνη κατάσταση. Ο Euro NCAP μάλιστα αναφέρει πως υπάρχουν και σημαντικές διαφορές και ελλείψεις στην κατηγορία των van έναντι των συμβατικών επιβατικών αναφορικά με τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού αλλά και με πιο παραδοσιακά συστήματα που ενισχύουν την προσφερόμενη παθητική ασφάλεια, όπως είναι ο αριθμός των αερόσακων. Χαρακτηριστικό είναι πως εν έτει 2021 υπάρχουν διαθέσιμα van στην αγορά που δεν έχουν καν αερόσακο συνοδηγού στον στάνταρ εξοπλισμό τους, ενώ για αρκετά από αυτά το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού ασφάλειας και υποβοήθησης ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Αυτό τη στιγμή που η πλειοψηφία των επιβατικών έχουν τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα στάνταρ, όπως για παράδειγμα οι αερόσακοι κουρτίνες αλλά και το σύστημα ανίχνευσης πεζών ή/και ποδηλατών.
Πίσω στο θέμα μας τώρα που είναι η το crash test μεταξύ ενός van και ενός αυτοκινήτου με τον οργανισμό να επιλέγει για την εκτέλεση του το Nissan NV400 και το Juke αντίστοιχα. Μάλιστα για να βγάλει πιο ασφαλή συμπεράσματα από αυτή την δοκιμή πρόσκρουσης ο Euro NCAP χρησιμοποίησε ένα μισοφορτωμένο NV400 με αποτέλεσμα το τελευταίο να έχει το σχεδόν το διπλάσιο βάρος από το Juke -2.848 κιλά έναντι 1.487 κιλών. Η δοκιμή πρόσκρουσης ήταν πλαγιομετωπική με τα δύο οχήματα να κινούνται με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα.
Πριν από την τελική δοκιμή μεταξύ των δύο οχημάτων ο Euro NCAP πραγματοποίησε και δοκιμές και με το νέo κινούμενo “εμπόδιο προοδευτικής παραμόρφωσης” που έχει ενσωματώσει στις νέες δοκιμές του. Το εμπόδιο έχει περίπου το ίδιο βάρος με το Juke και κινούνταν με την ίδια ταχύτητα, ενώ οι μετρήσεις που έγιναν χρησιμοποιήθηκαν ως σημείο αναφοράς.
Όπως μπορείτε να δείτε και εσείς στο video, κάτι που αποτυπώνει στην αναφορά του και ο Euro NCAP, “με βάρος 2,8 τόνους, σχεδόν το διπλάσιο από το αυτοκίνητο, το van επικρατεί ξεκάθαρα στη σύγκρουση.” Ωστόσο οι επιβαίνοντες του Juke, που είχε αξιολογηθεί με πέντε αστέρια το 2019, απολαμβάνουν ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα προστασίας έναντι του οδηγού και συνοδηγού του NV400, παρά την μεγάλη διαφορά σε βάρος. Που θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη αν το NV400 ήταν πλήρως φορτωμένο.
Ο οργανισμός αναφέρει πως αυτό το σενάριο πλαγιομετωπικής σύγκρουσης είναι και το πιο τυπικό μεταξύ ενός αυτοκινήτου και ενός van. Οι “ιδανικές” συνθήκες στις οποίες πραγματοποιήθηκε η σύγκρουση, τονίζουν σύμφωνα με τον Euro NCAP πως τα πράγματα θα ήταν ακόμη χειρότερα σε ανάλογο ατύχημα σε πραγματικές συνθήκες και για τα δύο οχήματα. Πόσο μάλλον αν στη θέση του σύγχρονου και πεντάστερου Juke βρισκόταν ένα μικρότερο ή/και παλιότερο αυτοκίνητο.
Όπως και να έχει αυτή η δοκιμή-επίδειξη δείχνει πως ήδη υπάρχει η ανάγκη για υψηλότερη συμβατότητα μεταξύ vans και αυτοκινήτων σε μια σύγκρουση. Υπάρχει επίσης η ανάγκη ο στάνταρ εξοπλισμός των van να εμπλουτιστεί με περισσότερα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας με τα δεύτερα να μειώνουν σημαντικά την πιθανότητα μιας σύγκρουσης με άλλα οχήματα.