Το 1966 o Colin Chapman μεσουρανούσε στη Formula 1, καθώς τα αυτοκίνητα που σχεδίαζε για τη δική του ομάδα, την περίφημη Team Lotus, ήταν γρήγορα, ευέλικτα, απείρως πιο εξελιγμένα ως προς την αεροδυναμική από κάθε αντίπαλο και οπωσδήποτε, πανάλαφρα.
Με την ίδια φιλοσοφία ο δαιμόνιος – και απίθανα χαρισματικός – Colin Chapman προσέγγισε τα αυτοκίνητα παραγωγής. Η Lotus Europa εμφανίστηκε το 1966 και προσέλκυσε αμέσως τεράστιο ενδιαφέρον, κυρίως λόγω του αλλόκοτου σχήματός της. Σαν Κένταυρος, το εμπρός μέρος της παρέπεμπε σε σούπερ σπορ, ενώ το πίσω σε ημιφορτηγό.
Σε κάθε περίπτωση, η Europa δεν έμοιαζε με κανένα άλλο μοντέλο της εποχής της. Ωστόσο, η μεγάλη καινοτομία δεν ήταν άμεσα ορατή, καθώς αφορούσε την τοποθέτηση του κινητήρα στη μέση – ή εμπρός από τον πίσω άξονα.
Τα πάντα πάνω στην Europa ήταν μινιμαλιστικά, ώστε να ικανοποιούν την εμμονή του Chapman με την ελαφρότητα. Το σασί ήταν ένας κύβος από χαλύβδινες ράβδους, πάνω στον οποίο προσαρμοζόταν ο κινητήρας αλλά και το αμάξωμα από fiberglass. Παρ’ ότι η Lotus είχε παράδοση συνεργασίας με τη Ford (Cosworth), για την Europa προτιμήθηκε ένας κινητήρας της Renault, από το μοντέλο 16, με χωρητικότητα 1.470 κ.εκ. και απόδοση 63 ίππων.
Βέβαια, οι τεχνικοί της Lotus χρειάστηκε να γυρίσουν ανάποδα το σύνολο κινητήρα – μετάδοσης, καθώς το Renault 16 ήταν προσθιοκίνητο, ενώ η Lotus Europa πισωκίνητη. Θα έλεγε κάποιος ότι μια τόσο χαμηλή ιπποδύναμη ήταν αταίριαστη για ένα αυτοκίνητο με την εμφάνιση και τις σπορτίφ προσδοκίες που καλλιεργούσε. Το μυστικό της Europa, όμως, ήταν το βάρος: με μόλις 710 κιλά κατά το μέγιστο, το πνευματικό τέκνο του Colin Chapman ήταν ικανό για (μικρά) θαύματα!