Η είδηση
Το τριήμερο της διεξαγωγής του 9ου γύρου του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC) σε παγκόσμια «πρώτη» έγινε το δημόσιο ντεμπούτο του πραγματικά καινοτόμου GR Yaris H2 concept. Το αυτοκίνητο ήταν ένα συνηθισμένο GR Yaris το οποίο με κατάλληλη μετατροπή χρησιμοποιούσε ως «καύσιμη ύλη» υδρογόνο, το οποίο τροφοδοτούσε τον turbo κινητήρα εσωτερικής καύσης των 1.6 λίτρων που χρησιμοποιεί το αντίστοιχο μοντέλο παραγωγής.
Το GR Yaris H2 concept, που φορούσε ελαστικά Pirelli, μοιράστηκαν σε επιλεγμένες Ειδικές Διαδρομές του Ypr Belgium Rally -ως πλοηγό πλήρωμα- δύο εξέχουσες προσωπικότητες άμεσα συνδεδεμένες με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Ο θρύλος των ράλι, τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής και εργοστασιακός οδηγός της Toyota για έξι συνολικά χρόνια, Juha Kankkunen, και ο πρόεδρος της Toyota Motor Corporation και ιδρυτής της ομάδας Toyota Gazoo Racing, Akio Toyoda!
Το αυτοκίνητο οδήγησε σε κάποιες Ε.Δ. ο ίδιος ο Toyoda, ένθερμος υποστηρικτής του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αλλά και αγωνιζόμενος ο ίδιος σε διάφορα είδη αγώνων όταν ο χρόνος του το επιτρέπει.
Ο Toyoda, πέρα από την προσωπική του εμπειρία που είχε από το υδρογονοκίνητο Yaris GR H2 στις δύσκολες ασφάλτινες διαδρομές του βελγικού αγώνα, την τελευταία ημέρα κατά την διάρκεια της Power Stage είχε την ευκαιρία να συνοδηγήσει δίπλα στον Kankkunen, κάτι που του γέννησε εξαιρετικό ενθουσιασμό σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος υποστήριξε.
Θυμίζουμε πως ο Kankkunen οδήγησε την Toyota στον πρώτο τίτλο Κατασκευαστών το 1993 (όταν ίδιος κατέκτησε για τέταρτη και τελευταία φορά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών) ενώ ήταν μέλος της ομάδας και στο repeat της επόμενης χρονιάς (1994), όταν πρωταθλητής Οδηγών αναδείχθηκε ο Auriol.
Οι δηλώσεις που θα συζητηθούν
Αρχίζουμε με τις δηλώσεις του Akio Toyoda, του προέδρου του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο, την Toyota Motor Corporation: «Χάρη στην υποστήριξη και τη συνεργασία πολλών μερών, όπως η FIA, ο WRC Promoter και ο διοργανωτής του αγώνα του Βελγίου, μπορέσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στους οπαδούς του WRC να ακούσουν τον ήχο της εξάτμισης ενός κινητήρα υδρογόνου.
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι πραγματικά ένα άθλημα. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι ενθουσιάζονται επειδή τα αθλήματα διεγείρουν τις πέντε αισθήσεις μας και γι’ αυτό θέλω να διατηρήσω τη δόνηση του κινητήρα και τον ήχο της εξάτμισης στα μηχανοκίνητα αθλήματα. Ενώ προσπαθούμε να επιτύχουμε ουδετερότητα άνθρακα, θέλουμε να διατηρήσουμε τον ενθουσιασμό. Ήταν υπέροχο που μπορέσαμε να μοιραστούμε αυτό το συναίσθημα στην Ευρώπη.»
Αυτό το τελευταίο ας το κρατήσουμε: «Στην Ευρώπη»… Με λίγα λόγια «ήρθαμε στην Ευρώπη που λυσσάει να επιβάλλει παγκοσμίως την ηλεκτροκίνηση να της δείξουμε στην πράξη, ότι υπάρχουν και άλλες λύσεις. Και τις έχουμε»…
Το timing…
Αν θελήσει κάποιος να δει το γεγονός αυτό που συντελέστηκε στο Βέλγιο στα μέσα Αυγούστου ως μία ακόμη «μηχανολογική» είδηση, μάλλον απέχει παρασάγγας από τον συμβολισμό όσο και τον ουσιαστικό αντίκτυπο της ενέργειας αυτής…
Βρισκόμαστε στα μέσα της πρώτης σεζόν της νέας υβριδικής εποχής στα ράλι. Και ενώ οι τρέχοντες κανονισμοί έχουν ισχύ μέχρι και το 2025 (κινητήρας εσωτερικής καύσης turbo 1.600 κ.εκ. με «καθαρή» βιοκαύσιμη ύλη) έχουν ήδη αρχίσει οι συζητήσεις για το ποιοι κανονισμοί θα ισχύσουν από το 2025 και μετά… Γιατί αυτή η πρεμούρα; Πρώτον γιατί ο προκαθορισμός των μελλοντικών προδιαγραφών θα λειτουργήσει ως «μαγνήτης» έλξης νέων κατασκευαστών και δεύτερον γιατί κάποιοι κατασκευαστές θέλουν να προκαταλάβουν τις εξελίξεις και να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους μέσα από το θέατρο των ράλι και στην ευρύτερη αγορά αυτοκινήτου.
Ας το συνδέσουμε σταδιακά λοιπόν με το γεγονός του Βελγίου. Είναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια, η πλειονότητα των Ιαπώνων κατασκευαστών (πλην Nissan και Mitsubishi) δεν βλέπουν με καλό μάτι τον μονόδρομο προς την αμιγή ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων. Μάλιστα έχουν γίνει και δημόσιες δηλώσεις με τον πρόεδρο της Toyota Motor Corporation Akio Toyoda να ισχυρίζεται ότι πρέπει να προσφέρουμε στο παγκόσμιο αγοραστικό κοινό την ελευθερία της επιλογής να διαλέγει ότι επιθυμεί. Δηλαδή από αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και καθαρά καύσιμα, μέχρι υβριδικά κάθε τύπου και τεχνολογίας, όπως και αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Με λίγα λόγια θεωρεί ότι η υποχρεωτική στροφή προς τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στερεί ένα τεράστιο ρόλο της αυτοκίνησης: την ελευθερία μετακίνησης για τους λόγους που κατά καιρούς έχουν αναλυθεί (επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας, εξέλιξη μπαταριών, αυτονομία, υποδομές φόρτισης κ.ά.)…
Και επειδή και η αμιγώς ηλεκτροκίνηση, για λόγους πολιτικής επιλογής από μερικές αυτοκινητοβιομηχανίες «σπρώχνεται» και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό με διάφορα λογικοφανή έως αστεία κλισέ, να ξεκαθαρίσουμε εδώ ότι μέχρι στιγμής κανένας από τους τρεις ήδη συμμετέχοντες στο WRC κατασκευαστές δεν έχει ζητήσει αγώνες με αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Για την ώρα μάλιστα οι ενδείξεις λένε για μεγαλύτερη μπαταρία για πιο ευρεία χρήση του υβριδικού συστήματος, χημικά καθαρά καύσιμα και μέχρις εκεί.
Με λίγα λόγια αυτό συμβαίνει γιατί η σχεδόν απόλυτη πλειοψηφία των απανταχού φίλων των ράλι επιθυμεί να παραμείνει ο ήχος των εξατμίσεων στις Ειδικές Διαδρομές, αλλά και γιατί ούτε η Formula E, ούτε το Extreme E φαίνεται να γοητεύουν τους φαν των μηχανοκίνητων σπορ…
Και έρχεται ο Akio Toyoda και λέει δημόσια: «Καθαρά αυτοκίνητα ράλι με ‘’0’’ ρύπους CO2 δεν αναζητούμε; Να εδώ ένα αυτοκίνητο σαν αυτό που ζητάτε. Που και με τις ρήτρες και τάσεις για ουδέτερο αποτύπωμα ρύπων συμφωνεί αλλά και δεν στερεί την ευχαρίστηση των θεατών από τους ήχους των εξατμίσεων. Τι λέτε λοιπόν; Πως το βλέπετε; Καμία αντίρρηση;»…
Οπότε;
Το «πρόβλημα» όλων όσων πιέζουν για ηλεκτροκίνηση στους αγώνες ράλι είναι ότι στο πρόσωπο του Toyoda βρήκαν έναν άνθρωπο που τους χαλάει το αφήγημα. Οι ίδιοι είναι καλοπληρωμένα στελέχη εταιρειών που σήμερα είναι εδώ και αύριο είναι αλλού κ.ο.κ. Ακολουθούν τις διαφαινόμενες ή δημιουργούμενες τάσεις στην αυτοκίνηση για να έχουν ευχαριστημένους τους μετόχους αλλά και τα διοικητικά συμβούλια κλπ. χωρίς να χρειάζονται πολλές εξηγήσεις. Τοποθετούνται με ένα «ακολουθούμε τις τάσεις και διαμορφώνουμε το μέλλον» και μετά δεν χρειάζονται και πολλές αναλύσεις…
Και ο Toyoda δεν είναι ένα καλοπληρωμένο στέλεχος. Είναι γόνος της δυναστείας των Toyoda, εγγονός και του ιδρυτή της Toyota Motors, Kiichiro Toyoda και με αγωνιστική άποψη και παιδεία ο ίδιος.
Και για την ώρα βλέπουμε ότι θα υπάρχει αρκετά μεγάλη πορεία στις συζητήσεις μεταξύ κατασκευαστών, FIA, και WRC Promoter για το μέλλον των κανονισμών από το 2025 και μετά…