Πέρασαν 60 ολόκληρα χρόνια από τότε που η αυτοκίνηση έγραφε χρυσές σελίδες στην ιστορία της, σε μια δεκαετία που μας χάρισε σπουδαία και εμβληματικά αυτοκίνητα, τα οποία ερωτεύτηκαν παράφορα όλοι οι ανά τον κόσμο αυτοκινητολάτρεις. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τις Alfa Romeo Giulia TI, ISO Rivolta, Triumph Spitfire, Ferrari 250 GTO και πολλά άλλα. Σήμερα όμως θα μιλήσουμε για ένα άλλο θρυλικό αυτοκίνητο, την AC Shelby Cobra.
Ήταν το 1962 όταν η Ford προσπαθούσε να κατασκευάσει το αντίπαλο δέος της Corvette. Τότε, ο Αμερικανός σχεδιαστής αυτοκινήτων και οδηγός αγώνων Carroll Shelby, έχοντας δει τις εντυπωσιακές αγωνιστικές επιδόσεις της AC ACE, ξεκινά τις διαπραγματεύσεις με τη βρετανική φίρμα. Και αφού τα βρήκαν στα οικονομικά, σειρά είχαν τα μηχανικά. Ο Shelby κατόρθωσε να χωρέσει έναν κινητήρα Ford V8 4,7 λίτρων σε ένα μικρό και κομψό βρετανικό roadster, την AC Cobra.
Και εγένετο AC Shelby Cobra, που έκρυβε κάτω από το καπό της 280 ίππους, οι οποίοι κινούσαν τους πίσω τροχούς με τη βοήθεια ενός χειροκίνητου σασμάν τεσσάρων σχέσεων. Το χαριτωμένο βρετανικό roadster είχε μετατραπεί σε έναν πύραυλο εδάφους-εδάφους, έτοιμο να εκτοξεύσει τα επίπεδα αδρεναλίνης του οδηγού της και του συνοδηγού της. Για να μιλήσουμε με αριθμούς, τα 0-100 έρχονταν σε μόλις 4,7 sec, ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 230 χλμ./ώρα και όλα αυτά μόλις το 1962.
Συνολικά κατασκευάστηκαν 998 μονάδες της AC Shelby Cobra, από το 1962 ως το 1968 που σταμάτησε η παραγωγή της. Οι πρώτες 655 εφοδιάζονταν με αναρτήσεις μεταλλικών ελασμάτων (σούστες). Το 1965 εισήχθη η AC Shelby Cobra 427 που κατασκευάστηκε σε 348 μονάδες. Στην 427 οι σούστες αντικαταστάθηκαν από ελατήρια. Οι αλλαγές ωστόσο δεν τελειώνουν εδώ. Καταρχάς, ο κινητήρας αντικαταστάθηκε από έναν μεγαλύτερο, της GM, χωρητικότητας 6,2 λίτρων που σε συνεργασία με ένα χειροκίνητο σασμάν έξι σχέσεων απέδιδαν 446 ίππους στους πίσω τροχούς.
Η AC Shelby Cobra αποτέλεσε ένα αντικείμενο πόθου για κάθε λάτρη της σπορ αυτοκίνησης και δικαίως. Δεν ήταν μόνο η γοητευτική της εμφάνιση, ο δυναμισμός, ο σπορ χαρακτήρας, οι επιδόσεις της. Ήταν όλα αυτά μαζί. Ήταν το όνομα, το σήμα, οι δύο εξατμίσεις με τα τετραπλά χταπόδια εκατέρωθεν. Ήταν η συνολική εμπειρία, το σύνολο των ερεθισμάτων που λαμβάνουν οι αισθήσεις μόλις βρεθείς στο (κατά προτίμηση δεξί) δερμάτινο μπάκετ της, μόλις αντικρίσεις το σπαρτιάτικο ταμπλό της, μόλις φορέσεις τα δερμάτινα γάντια και ματογυάλια οδήγησης και αγγίξεις το ξύλινο τριάκτινο τιμόνι της.
Το 1968 δεν υπήρχε γρηγορότερο αυτοκίνητο δρόμου από την AC Shelby Cobra. Ήταν το αυτοκίνητο με την καλύτερη επιτάχυνση σε ολόκληρο τον κόσμο. Χαρακτηριστικό είναι και το παιχνίδι που ο Carroll Shelby αρεσκόταν να παίζει. Κολλούσε ένα χαρτονόμισμα των 100 δολαρίων πάνω στο ταμπλό της Cobra, μπροστά από το κάθισμα του συνοδηγού και έλεγε “if you can grab it, you can have it”, δηλαδή αν μπορείς να το αρπάξεις, μπορείς να το κρατήσεις (δικό σου). Ύστερα έβαζε εμπρός το αυτοκίνητο και το γκάζι στο πάτωμα. Η επιτάχυνση και η αδράνεια κολλούσαν το συνοδηγό στο κάθισμα, ανίκανο να φτάσει το χαρτονόμισμα. Ο Shelby έπαιξε πολλές φορές το παιχνίδι αυτό, χωρίς κανείς να μπορέσει να αρπάξει το εκατοδόλαρο.
Σήμερα σώζονται 890 από τις 998 AC Shelby Cobra και συγκεκριμένα 581 μονάδες από τις Cobra 260–289 και 309 μονάδες από τις Cobra 427. Τα κόστη τους ξεκινούν από αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ και αγγίζουν αρκετές φορές και τα εκατομμύρια ευρώ, ανάλογα με τη σπανιότητα και τη γνησιότητά τους. Οι μεγαλύτεροι οίκοι δημοπρασιών στον κόσμο αναζητούν συχνά για σπάνιες και αμιγώς γνήσιες Cobra 427 για να προκαλέσουν σε μονομαχία τους εκλεκτούς πελάτες τους, συλλέκτες αυτοκινήτων που αποδεικνύουν έμπρακτα πως η AC Shelby Cobra ήταν και παραμένει ένα παιχνίδι για μεγάλα παιδιά…