Alfa Romeo “Bialbero”: Ο κινητήρας που έγραψε τη δική του ιστορία

Δύο εκκεντροφόροι (bialbero) για έναν κινητήρα που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή για την Alfa Romeo μετρώντας τέσσερις δεκαετίες ζωής!

Βρείτε μας στο
Alfa Romeo bialbero κινητήρας

Ξέρουμε ότι σήμερα ακούγεται απίστευτο ένας κινητήρας -με διαρκή εξέλιξη- να φτάσει να κινεί μοντέλα που τα χωρίζουν μεταξύ τους 40 χρόνια εξέλιξης: από την Giulietta των μέσων της 10ετίας του ’50 έως και τις 155! Αυτός ακριβώς όμως ήταν ο “Bialbero” της Alfa Romeo, ένα μοτέρ με κεφαλή και μπλοκ κατασκευασμένα από αλουμίνιο, ο οποίος πήρε του όνομα του από τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους του και ξεχώριζε τόσο για την απόδοση όσο και για την εμφάνιση του. Ένα μοτέρ για όλους τους petrolheads ανά τον κόσμο και όχι μόνο. Ας τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα μέσα από τη “ματιά” της ιταλικής εταιρίας.

Διαβάστε επίσης: Στην Ελλάδα η Alfa Romeo Giulia GTAm των 254.000 ευρώ

Με την “υπογραφή” του Giuseppe Busso
Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, ο Orazio Satta Puliga επικεφαλής της μάρκας από το 1951, αναζητούσε έναν νέο κινητήρα που θα περνούσε την Alfa Romeo σε μια νέα εποχή. Σε λίγο η Giulietta θα έκανε την εμφάνιση της και θα έπρεπε να συνοδευόταν από ένα αντάξιο της κινητήριο σύνολο. Για το σχεδιασμό του νέου κινητήρα ο Satta θα εμπιστευόταν τον Giuseppe Busso, έναν άνθρωπο που επίσης συνέδεσε άρρηκτα το όνομα του με τη μάρκα.

Η Alfa Romeo ήδη διέθετε στη γκάμα της κινητήρες με διπλούς εκκεντροφόρους επικεφαλής, μια προηγμένη για την εποχή λύση, με το σύνολο που εφοδίαζε την Alfa Romeo 1900 να ακολουθεί αυτό το σχεδιασμό, έχοντας κατασκευασμένο από χυτοσίδηρο το μπλοκ του συνόλου. Όμως οι Satta και Busso έβλεπαν ότι ο νέος κινητήρας δεν θα έπρεπε να αποτελεί απλά μια εξέλιξη, αλλά ένα άλμα στο μέλλον που θα επιβεβαίωνε για ακόμα μια φορά τον καινοτόμο χαρακτήρα της Alfa Romeo.

Το 1954, η παρουσίαση της Giulietta συνοδεύτηκε από τον bialbero, ο οποίος παράλληλα με τα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά διέθετε και μια πολύ όμορφη εμφάνιση, στοιχείο που η μάρκα θα επαναλάμβανε και στο μέλλον με κινητήρες όπως ο “boxer” και ο “V6 busso”.

Ο νέος τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας κάτω από το καπό της Giuietta είχε αρχικά χωρητικότητα 1.290 κ.εκ. Αυτή βέβαια δεν ήταν και η μόνη καινοτομία του, αφού ο bialbero είχε, τόσο το μπλοκ, όσο και την κεφαλή κατασκευασμένα από κράμα αλουμίνιου με χιτώνια από χάλυβα.

Διαβάστε επίσης: Η Alfa Romeo ξανά στα μεγάλα sedans με διάδοχο της 166;

Παράλληλα οι εκκεντροφόροι κινούσαν άμεσα τις δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο, οι οποίες ήταν τοποθετημένες σε γωνία 80 μοιρών επιτρέποντας την τοποθέτηση του μπουζί σχεδόν στο κέντρο. Ο στροφαλοφόρος άξονας ήταν σφυρήλατος, στηριζόταν σε 5 κουζινέτα, ενώ ο χρονισμός του συνόλου γινόταν μέσω καδένας.

Η απόδοση του μοτέρ των 1,3 λίτρων ήταν 53 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. και 83,4 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ., αλλά ο ίδιος κινητήρας στο μέλλον θα έφτανε έως και τους 100 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. Με την αγωνιστική παράδοση της μάρκας, δεν προκαλεί έκπληξη ότι ο Busso κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, έλαβε υπόψη του ότι ο κινητήρας κάποια στιγμή θα είχε εμπλοκή και στους αγώνες, κάτι που επαληθεύθηκε με τον πλέον εμφατικό τρόπο στις Giulia GTA.

Η εξέλιξη και οι καινοτομίες του bialbero
Ο bialbero αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία μεγαλύτερες εκδόσεις του συνόλου (από 1,6 έως και 2,0 λίτρα) θα εφοδίαζαν εξίσου επιτυχημένα μοντέλα, όπως η Giulia, η 2000 GTV, η 75 και η Spider. Οι δυνατότητες του συνόλου ήταν τόσο μεγάλες που η Alfa Romeo δεν δίστασε να δοκιμάσει μια σειρά καινοτομιών, όπως για παράδειγμα τη δημιουργία του μικρότερου τετρακύλινδρου κινητήρα με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής χωρητικότητας 900 κ.εκ., εκδόσεις με μηχανικούς υπερσυμπιεστές και στροβυλοσυμπιεστές καυσαερίων, κούφιες βαλβίδες εξαγωγής με νάτριο, δεκαεξαβάλβιδες κεφαλές, δύο μπουζί ανά κύλινδρο, αλλά και το πρώτο σύστημα μεταβλητού χρονισμού σε αυτοκίνητο παραγωγής στην Alfa Romeo Spider του 1980.

Παράλληλα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ο bialbero διέθετε ακόμα ένα ιδιαίτερο στοιχείο, το οποίο συνέβαλε εξίσου στη δημιουργία του μύθου του. Η εμφάνιση ήταν πραγματικά ελκυστική. Οι δύο εκκεντροφόροι επικεφαλής και η κεντρική τοποθέτηση των μπουζί δημιουργούσαν ένα πανέμορφο αλουμινένιο κάλυμμα, αποδεικνύοντας πως οι Alfa Romeo αποτελούν σημείο αναφοράς σε αισθητικό επίπεδο, τόσο για το αμάξωμα, όσο και για τα μηχανικά τους μέρη. Η καινοτομία και η αισθητική ανέδειξαν τον bialbero σε ένα από τα “φετίχ” της μάρκας.

Το 1994, ο bialbero πέρασε στην ιστορία μετά από 40 χρόνια ένδοξης πορείας, τοποθετημένος κάτω από το καπό της 155.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr