Alter Bike: Ποδήλατο με καύσιμο το υδρογόνο

Το απόλυτο καύσιμο συναντά το απλούστερο μεταφορικό μέσο. Κυψέλες υδρογόνου σε ποδήλατο; Κι όμως είναι πραγματικότητα. Και μάλιστα όχι πρόσφατη

Βρείτε μας στο

Η πρώτη συνάντηση ποδηλάτου με το πιο καθαρό «καύσιμο» έγινε πριν από έξι χρόνια και άκουγε στο όνομα Alter Bike. Και σήμερα επιστρέφει σημαντικά εξελιγμένο, με ίδιο όνομα ωστόσο, καθώς πρόκειται για εξέλιξη εκείνου του πρώτου εναλλακτικού ποδηλάτου.

Το Alter Bike είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ τριών γαλλικών εταιρειών. Εξειδικευμένη η κάθε μία σε διαφορετικό τομέα, ωστόσο απαραίτητες και οι τρεις για το εγχείρημα. Η Pragma κατασκευάζει κυψέλες υδρογόνου, η Cycleurope σχεδιάζει ποδήλατα και η Ventec σχεδιάζει συστήματα διαχείρισης μπαταριών.

Το ηλεκτρικό κατά βάση ποδήλατο διαθέτει σώματα μπαταριών ιόντων λιθίου 150 Wh αλλά και κυψέλες υδρογόνου για τη φόρτισή τους, που τροφοδοτούνται από έναν κύλινδρο – δεξαμενή υδρογόνου δύο λίτρων. Και εδώ είναι που έγινε η σημαντικότερη εξέλιξη σε σχέση με το προηγούμενης γενιάς Alter Bike.

Η γαλλική Pragma εγκατέστησε στο ποδήλατο μια φιάλη που αυξάνει κατά 50% την αυτονομία του. Στο πρώτο μοντέλο η φιάλη δεχόταν πίεση 200 bar (2,901 psi) που αρκούσε για την υποστήριξη της κίνησης του ποδηλάτου για 100 km περίπου ανά «γέμισμα». Η νέα φιάλη δέχεται πίεση 300 bar (4,351 psi) και ανεβάζει την αυτονομία στα 150 χιλιόμετρα!

Για την κίνηση διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα των 250 W και η μέγιστη ταχύτητα έχει περιοριστεί στα 25 km/h, εναρμονιζόμενο με τη σχετική νομοθεσία.

Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, πάντως, οι χρήστες θα μπορούν να μεταφέρουν και την αντλία ανεφοδιασμού της δεξαμενής, αυξάνοντας σε ασυναγώνιστο βαθμό την αυτονομία αλλά και την αναμονή ανεφοδιασμού. Προς το παρόν η πλήρωση των δεξαμενών θα πρέπει να γίνεται σε ειδικούς σταθμούς, που ακόμη σπανίζουν.

Συγκρίνοντάς το πάντως με ένα συμβατικό ηλεκτρικό ποδήλατο, οι διαφορές είναι σημαντικές. Η μέση αυτονομία στην αγορά σήμερα είναι στα 50 km για ένα ηλεκτρικό ποδήλατο και αυτή ακόμη επηρεάζεται αισθητά από τον τρόπο που κινείται ο ποδηλάτης και πόση ηλεκτρική υποστήριξη χρησιμοποιεί.

Το σημαντικότερο ωστόσο είναι ο χρόνος που απαιτείται για κάθε φόρτιση ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου – που έχει μειωθεί μεν σημαντικά, αλλά δεν συγκρίνεται με εκείνη του ανεφοδιασμού της δεξαμενής υδρογόνου.

Εκεί που οι μπαταρίες χρειάζονται μερικές ώρες για επαναφόρτιση, ο κύλινδρος υδρογόνου μπορεί να γεμίσει σε λιγότερο από δύο λεπτά. Για χρήση σε στόλους ποδηλάτων από δήμους και εταιρείες χρονομίσθωσης στις πόλεις, το πλεονέκτημα αυτό γίνεται εξαιρετικά σημαντικό. Ωστόσο το κόστος κτήσης παραμένει υψηλό, στη «γειτονιά» των 5.000 ευρώ.

Το νέο και βελτιωμένο Alter Bike βρίσκεται ήδη σε παραγωγή και διάθεση, ενώ έχει κάνει ήδη την εμφάνισή του σε στόλους ενοικιάσεων. Και μάλιστα με συμβολική πρώτη παρουσία στη συνάντηση των G7 World στο Biarritz της Γαλλίας τον περασμένο Αύγουστο, με θέμα μεταξύ άλλων και την κλιματική αλλαγή…

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr