O Hans Mezger έφυγε από τη ζωή, πλήρης ημερών και σε ηλικία 90 ετών στις 10 Ιουνίου. Ωστόσο, η κληρονομιά που αφήνει πίσω του ο Γερμανός είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορεί να γίνει λόγος για δημιουργία κενού με την φυσική του απώλεια. Επίσης, μία αναφορά στα επιτεύγματα του απλά επιβάλλεται.
Porsche και Mezger ένα και το αυτό
Αν μπορεί να φανταστεί κάποιος την Porsche χωρίς τον Mezger είναι σα να προσπαθεί να φανταστεί την 911 χωρίς τον εμβληματικό flat six κινητήρα της. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και η πρώτη γενιά του, όταν ήταν ακόμη δίλιτρος φέρει επίσης την υπογραφή του μεγάλου Γερμανού μηχανικού. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή γιατί ο flat six των 911, ένα σήμα κατατεθέν που τις χαρακτηρίζει μέχρι και σήμερα είναι μόνο ένα από τα μεγάλα “έργα” του Mezger στην Porsche.
Ο Hans Mezger γεννήθηκε το 1929 στο χωριό Ottmarsheim που βρίσκεται λίγο έξω από τη Στουργάρδη, ως το τελευταίο στη σειρά από τα πέντε παδιά της οικογένειας Mezger. Ο… έρωτας με τους αγώνες και τα αυτοκίνητα τον “χτύπησε” νωρίς αφού σε ηλικία 17 ετών, το 1946, παραβρέθηκε για πρώτη φορά στη ζωή του στο αγώνα στο Hockenheim.
Ο Mezger αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης ως μηχανικός. Μέχρι το 1960 που άντεξε οικονομικά να αγοράσει το πρώτο του αυτοκίνητο, μια 356 σε όχι και τόσο καλή κατάσταση όπως αναφέρει και ο ίδιος, κυκλοφορούσε με δίκυκλο, μια NSU Lambretta ή την 250άρα DKW του αδερφού του. Η σχέση του με την Porsche είχε ξεκινήσει πριν από την 356 αφού έπιασε δουλειά στην γερμανική εταιρία το 1956 ελαφρώς επεισοδιακά: από τις 28 προτάσεις που είχε στα χέρια του, η Porsche απουσίαζε. Έτσι πήγε ο ίδιος και ζήτησε εργασία στο Zuffenhausen γιατί η 356 του είχε δώσει μεγάλη έμπνευση και φανταζόταν από τότε τον εαυτό του να εργάζεται πάνω στην εξέλιξη ενός σπορ αυτοκινήτου.
Στην Porsche ο Mezger ξεκίνησε να σχεδιάζει προφίλ εκκεντροφόρων με τον Γερμανό να… αναπτύσσει την δική του μαθηματική φόρμουλα, την οποία η Porsche χρησιμοποίησε αργότερα και στο πρώτο της project στη Formula 1 -σ.σ. σε μια εποχή που οι υπολογιστές ήταν επί της ουσίας σενάριο επιστημονικής φαντάσιας. Λαμβάνοντας μέρος στο project των Γερμανών για την Formula 1, ο Mezger έμαθε πολλά για τους θαλάμους καύσης, γνώση που μετέφερε αργότερα και στο πρώτο 6κύλινδρο boxer των 901/911, ο οποίος φέρει το διάσημο παρατσούκλι “κινητήρας Mezger”.
Το 1965 ο Γερμανός τέθηκε επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού αγωνιστικών αυτοκινήτων της Porsche. Από αυτή τη θέση ο Mezger μεγαλούργησε τα επόμενα χρόνια σχεδιάζοντας την εμβληματική 917 που χάρισε στην γερμανική εταιρία την πρώτη της overall νίκη στο 24ωρο του LeMans και μάλιστα με εμφατικό τρόπο (1-2-3 τερματισμός), με την Porsche να μετρά μέχρι τότε πολλές πρωτιές και επιτυχίες στις μικρότερες κατηγορίες. Οι Γερμανοί κυριάρχησαν τα επόμενα χρόνια στο Lemans στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής αλλά και στους αγώνες CanAm. Στο απώγειο της, η εξέλιξη της 917 έφτασε να αποδίδει έως και 1.200 ίππους…
Ο Mezger έφερε τη δική του μικρή επανάσταση στη σχεδίαση των αγωνιστικών κινητήρων χρησιμοποιώντας μικρότερους υπερσυμπιεστές και βαλβίδες ανακούφισης που έδιναν στα πανίσχυρα μοτέρ του καλύτερα χαρακτηριστικά κατά την οδήγηση, στις ευθείες, στις στροφές αλλά και σε δημόσιο δρόμο. Όπως βέβαια συνηθίζεται και με τους περισσότερους πραγματικά μεγάλους μηχανικούς ο Γερμανός παρέμενε ταπεινός λέγοντας ότι όποιος μηχανικό μέρος χρησιμοποίησε για τους κινητήρες του υπήρχαν ήδη. “Απλά δεν είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι τότε για τους σωστούς σκοπούς. Το μόνο που κάναμε εμείς ήταν να ανακαλύψουμε εκ νέου της ιδέες και να τις χρησιμοποιήσουμε ξανά.”, είχε δηλώσει στο παρελθόν ο Γερμανός ο οποίος έλεγε επίσης όταν δεν δεν είχε δημιουργηθεί η 917 δεν θα υπήρχε ούτε η 911 Turbo που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1974…
TAG turbo και Formula 1
Όλα “παιδιά” του ήταν, αλλά το αγαπημένο project του Mezger, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, ήταν οι κινητήρες που σχεδίασε όταν η Porsche μπήκε ξανά στην F1 ως προμηθευτής μοτέρ της McLaren στις αρχές 10ετίας του ’80.
Το 1981 ο Ron Dennis, έπειτα από πολλή σκέψη, επέλεξε τους Γερμανούς, οι οποίοι εξέλιξαν για τα μονοθέσιά του έναν ολοκαίνουριο κινητήρα με επικεφαλής τον Mezger. Ο V6 με περιεχόμενη γωνία κυλίνδρων στις 80 μοίρες και χωρητικότητα 1,5 λίτρα βοήθησε την McLaren να κατακτήσει το πρωτάθλημα το 1984 και το 1985 με τον Niki Lauda, ενώ το 1986 το σερί συνέχισε ο Alain Prost. Ο θρυλικός TAG Turbo κινητήρας των 1.000+ ίππων κέρδισε συνολικά 25 Grand Prix με την McLaren να παίρνει τον τίτλο του κατασκευαστή το ’84 και το 85. Ήταν μάλιστα τόσο προηγμένος και αποδοτικός που στον πρώτο αγώνα της σεζόν το ’84, οι Prost και Lauda έκαναν το 1-2 για την McLaren, ρίχνοτας γύρο στα περισσότερα μονοθέσια, με τα υπόλοιπα να… μένουν από βενζίνη πριν τελειώσει ο αγώνας -υπήρχε όριο στο καύσιμο που ήταν διαθέσιμο για κάθε μονοθέσιο.
Επιρροή έως και το 2010
O Mezger αποσύρθηκε επίσημα από την Porsche στα μέσα της 10ετίας του ’90. Τα σχέδια του flat six “κινητήρα Mezger” ωστόσο παρέμειναν σε “χρήση” έως και το το 2011. Αποκορύφωμα η ατμοσφαιρική 997 GT3 RS 4.0 των 500 ίππων.
Ο Mezger παρέμεινε πιστός στην Porsche, μέχρι και το τέλος υποβοηθώντας τη γερμανική εταιρία με όποιο τρόπο μπορούσε. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του απαρνήθηκε πολλές μεταγραφικές προτάσεις που το έγιναν από άλλους κατασκευαστές, αποδεικνύοντας ότι πέρα από ιδιοφυής μηχανικός ήταν και άνθρωπος που “έπαιζε” και για τη “φανέλα”. Γι αυτό και δεν πρόκειται να ξεχαστεί.
Πηγή-Φωτογραφίες: Porsche AG, elferspot.com, Joel Micah Miller