Πρόσφατα διαβάσατε την καλοκαιρινή μας πρόκληση που δεν ήταν άλλη από μία εκδρομή με το αμιγώς ηλεκτρικό Ford Mustang Mach-E από την Αθήνα μέχρι την Κωνσταντινούπολη. Μιλήσαμε για την εμπειρία μας σε αυτό το roadtrip των 2.200 χιλιομέτρων. Τώρα, όμως, θα δώσουμε έμφαση στο ταξίδι από την Αθήνα μέχρι την Θεσσαλονίκη, μία διαδρομή που σίγουρα ενδιαφέρει πολύ περισσότερο του ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όσους θέλουν να αποκτήσουν στο μέλλον και όχι μόνο. Ώρα να μιλήσουμε, λοιπόν, με τη “γλώσσα” των αριθμών, απαντώντας σε πόση ώρα φτάσαμε και κυρίως πόσο μας κόστισε το ταξίδι. Φύγαμε!
Λίγα λόγια για το αυτοκίνητο και τις συνθήκες ταξιδιού
Αρχικά, να υπενθυμίσουμε ότι το αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο που επιλέξαμε ήταν το Ford Mustang Mach-E, στην έκδοση με έναν ηλεκτροκινητήρα (κίνηση στον πίσω άξονα) και την μεγάλη μπαταρία (ER-Extended Range), με χωρητικότητα 98,7 kWh (88 kWh ωφέλιμες). Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αποδίδει 294 ίππους και 430 Nm ροπής, με αποτέλεσμα να εκτοξεύεται στα 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,2 δλ. Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε στα τέλη του Ιουλίου, με την θερμοκρασία σε όλη την διαδρομή να κυμαίνεται μεταξύ 28 και 35 βαθμών Κελσίου. Στο αυτοκίνητο βρίσκονταν τέσσερις ενήλικες επιβάτες με τις αποσκευές τους και σε όλη την διάρκεια του ταξιδιού το σύστημα κλιματισμού ήταν ρυθμισμένο στους 24 βαθμούς Κελσίου.
Προγραμματισμός και “πιστή” εκτέλεση του σχεδίου
Η συμβίωση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί προγραμματισμό, όχι στις αστικές μετακινήσεις, αλλά όταν πρόκειται να κάνουμε ένα μακρινό ταξίδι. Είναι δεδομένο, επί του παρόντος τουλάχιστον, ένα “σχέδιο πτήσης”. “Σύμμαχός” μας ήταν τόσο η εφαρμογή Ford Pass που προγραμματίζει για εμάς το ταξίδι και τις απαραίτητες στάσεις φόρτισης, αλλά και η εταιρεία “NRG incharge”, το μεγαλύτερο δίκτυο για φόρτιση ηλεκτρικού στην Ελλάδα.
Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 5 ώρες και 25 λεπτά (με μία στάση)
To ταξίδι προς την Θεσσαλονίκη ξεκίνησε από την Αγία Παρασκευή με θερμοκρασία 36 βαθμούς και το επίπεδο της μπαταρίας στο 94% (να σημειώσω εδώ πως το αυτοκίνητο το πήραμε πλήρως φορτισμένο από τον φορτιστή της Ford και ένα 6% χάθηκε στις αστικές μετακινήσεις). Η πρώτη στάση έγινε στην Αταλάντη, εκεί όπου υπάρχει ταχυφορτιστής της NRG, με τα πρώτα 140 χλμ. να ολοκληρώνονται σε 1 ώρα και 15 λεπτά. Η μπαταρία μας βρισκόταν στο 70%, μιας και είχαμε διανύσει μόλις 140 χλμ. Πεπεισμένος ότι αν αναχωρήσω από την Αταλάντη με 90%, με οδήγηση βάσει ορίων θα φτάσω στην Θεσσαλονίκη άνετα, φόρτισα περίπου μισή ώρα κερδίζοντας 30 kWh (άλλωστε πλησιάζοντας προς την πλήρη φόρτιση, η ταχύτητα φόρτισης μειώνεται αισθητά). Το ταξίδι συνεχίστηκε άνετα και απροβλημάτιστα μέχρι την Θεσσαλονίκη, όπου φτάσαμε με 15% μπαταρία, οδηγώντας συνολικά 4 ώρες και 55 λεπτά από την Αγία Παρασκευή και για 470 χιλιόμετρα, με μέση κατανάλωση 20 kWh/100 χλμ. (σχετική εικόνα ακριβώς από κάτω).
Ας μιλήσουμε με νούμερα…
Χρόνος ταξιδιού: Το ταξίδι των περίπου 500 χλμ. από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη διήρκεσε 5 ώρες και 25 λεπτά. 4 ώρες και 55 λεπτά ο χρόνος οδήγησης και 30 λεπτά ο χρόνος φόρτισης (αν ξεκινούσαμε με 100% και όχι με 94% θα τα πηγαίναμε ακόμα καλύτερα). Η ταχύτητα ήταν πάντα σύμφωνη με τα προβλεπόμενα όρια (110-130 χλμ./ώρα, σε κάποια σημεία υπήρχαν έργα και μία λωρίδα ρίχνοντας αναγκαστικά την ταχύτητα στα 80-90 χλμ./ώρα).
Κατανάλωση: Όπως είδατε και στην εικόνα από τον υπολογιστή ταξιδιού φτάσαμε στην Αθήνα με μέση κατανάλωση 20 kWh/100 χλμ.
Κόστος “καυσίμου”: Εδώ συγκεντρώνεται και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον! Εύκολα μπορούμε να υπολογίσουμε ότι για τα περίπου 500 χιλιόμετρα με μέση κατανάλωση 20 kWh/100 χλμ. απαιτούνται 100 kWh. Τις 30 kWh τις προμηθευτήκαμε από τον ταχυφορτιστή με κόστος 0,62 kWh/100 χλμ. Άρα έχουμε ένα ποσό της τάξης των 18,6 ευρώ.
Για τις υπόλοιπες 70 οικιακές κιλοβατώρες τα πράγματα είναι σχετικά και διαφοροποιούνται για κάθε κάτοχο. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να πολλαπλασιάσετε τις 70 kWh με το ποσό που εσείς πληρώνετε για την kWh. Πχ. εμείς φορτίσαμε δωρεάν στην αντιπροσωπεία της Ford, κάποιος μπορεί να έχει φωτοβολταϊκό σύστημα και να φορτίζει επίσης δωρεάν στο σπίτι, άλλος να έχει μειωμένο, νυχτερινό πρόγραμμα. Αξίζει, λοιπόν, να πάρουμε και ως μέτρο τη μέση τιμή του τρέχοντος μήνα (Σεπτέμβριος), η οποία με την επιδότηση διαμορφώνεται στα 0,15 ευρώ ανά kWh (ΔΕΗ). Άρα στην περίπτωση ενός τέτοιου ταξιδιού, οι 70 kWh μπορεί να κοστίσουν από 0 έως 10,5 ευρώ. Στην περίπτωση, όπου ο κάτοχος δεν έχει δικό του χώρο φόρτισης, το κόστος διαμορφώνεται στα 0,496 ευρώ/kWh.
Συμπέρασμα
-Το κόστος του “καυσίμου” για εμάς, λοιπόν, ήταν 18,6 ευρώ για περίπου 500 χλμ. Συνεπώς μιλάμε για μόλις 3,72 ευρώ/100 χλμ. Ομοίως για κάποιον που μπορεί να έχει φωτοβολταϊκό σύστημα.
-Για έναν ιδιοκτήτη που φορτίζει στο σπίτι, έχουμε 10,5 ευρώ για τις οικιακές κιλοβατώρες και 18,6 ευρώ την χρέωση του φορτιστή στον αυτοκινητόδρομο, άρα τα 500 χλμ. θα του κόστιζαν 29,1 ευρώ, δηλαδή 5,8 ευρώ ανά 100 χλμ. Πρόκειται για μία άκρως ικανοποιητική τιμή, ειδικά αν αναλογιστούμε τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, τις επιδόσεις του, τον κλιματισμό σε όλη την διάρκεια του ταξιδιού και φυσικά το γεγονός πως το ταξίδι έγινε με τέσσερα άτομα και αποσκευές.
-Τέλος, για όποιον φορτίζει αποκλειστικά σε δημόσιους σταθμούς το κόστος διαμορφώνεται στα 10,66 ευρώ ανά 100 χλμ.