Ayrton Senna: Αφιέρωμα στον θρύλο – Μέρος πρώτο

Ο Ayrton Senna ζωντανεύει ακόμη και σήμερα στα χείλη των φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Πάμε να μάθουμε περισσότερα για τον θρύλο της F1!

Βρείτε μας στο

Κείμενο: Διονύσης Μαλαπέτσας

Κάθε άνθρωπος που ξεκινά το ταξίδι του σε τούτο τον κόσμο γράφει καθημερινά τη δική του ιστορία και αφήνει το δικό του αποτύπωμα στο χώμα του κοινόχρηστου βράχου μας. Μερικά χνάρια είναι πιο έντονα από άλλα και μένουν ανεξίτηλα στο χρόνο. Μία τέτοια περίπτωση είναι και αυτή του Άιρτον Σένα Ντα Σίλβα, του θρύλου της Formula 1, του ανθρώπου που θεωρείται ο πιο ταλαντούχος οδηγός όλων των εποχών. Γεννήθηκε στις 21 Μάρτη 1960 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, μιας χώρας που στο συλλογικό φαντασιακό ταυτίζεται με το ποδόσφαιρο, ωστόσο οι Βραζιλιάνοι είναι εξίσου παθιασμένοι και με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και ιδιαίτερα με την F1. Έτσι ενώ οι συνομήλικοι του περνούσαν τις ώρες τους στις αλάνες κυνηγώντας τη στρογγυλή θεά, ο Άιρτον Σέννα ανακάλυπτε, ήδη από τη νεαρή ηλικία των τεσσάρων ετών, τις χαρές και τις συγκινήσεις που προσφέρουν απλόχερα οι αγώνες ταχύτητας.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί πως η επιλογή του μικρού Άιρτον δεν ήταν εντελώς ανεπιτήδευτη και καρμική, καθώς τεράστιο ρόλο έπαιξε η επιρροή του πατέρα του, Μίλτον, ο οποίος αφενός τον έσπρωξε προς το μηχανοκίνητο αθλητισμό, όντας και ο ίδιος λάτρης και ερασιτέχνης των αγώνων ταχύτητας, αφετέρου όντας εύπορος μεγαλοκτηματίας και βιομήχανος, παρείχε στο γιο του όλα τα απαραίτητα υλικά εφόδια που απαιτούνται για να ασχοληθεί κάποιος με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Οι αγώνες ταχύτητας ήταν ανέκαθεν και παραμένουν ακριβό σπορ που προορίζεται για λίγους τυχερούς, εν αντιθέσει με το ποδόσφαιρο που δεν απαιτεί σχεδόν τίποτα υλικό και έτσι αγκαλιάζεται πλατιά από τις λαϊκές μάζες ανά τον κόσμο. Έτσι λοιπόν εξηγείται το πως ο Άιρτον Σένα επέλεξε την F1 έναντι του ποδοσφαίρου, ενώ οι περισσότεροι Βραζιλιάνοι επιλέγουν αναπόδραστα το ποδόσφαιρο, ένα άθλημα προσιτό που μπορεί κανείς να παίξει στην αλάνα και να αναδείξει το ταλέντο του, ασχέτως αν ζει σε φαβέλες στα όρια της ανέχειας.

Τα πρώτα του βήματα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό
Κάπως έτσι ο Άιρτον Σένα απέκτησε το πρώτο του καρτ στα τέταρτα γενέθλιά του, δώρο του πατέρα του. Η αρχή είχε γίνει και μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα, έχοντας ήδη χιλιάδες ώρες οδήγησης στο ενεργητικό του, ο μικρός Άιρτον ήταν ένας ολοκληρωμένος οδηγός αγώνων μονοθεσίων καρτ. Ξεκινά να λαμβάνει μέρος σε αγώνες τόσο στη Βραζιλία, όσο και σε διεθνείς διοργανώσεις στη Νότια Αμερική και στο Μεξικό. Το 1977, σε ηλικία 17 ετών αναδεικνύεται πρωταθλητής Νοτίου Αμερικής στο πρωτάθλημα καρτ. Την επόμενη τριετία, 1978-1980, λαμβάνει μέρος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα καρτ και κατακτά την 3η και τη 2η θέση. Παρότι δεν κατάφερε να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής καρτ, κατόρθωσε με τις εμφανίσεις του να κερδίσει τις εντυπώσεις.

Κυνηγώντας το όνειρο στην Αγγλία
Αποφασίζει να εγκαταλείψει το χώρο των καρτ και τη Βραζιλία και να μεταναστεύσει στην Ευρώπη κυνηγώντας το όνειρο της Formula 1. Έτσι το 1981 κάνει το μεγάλο άλμα, μετακομίζει στην Αγγλία και λαμβάνει μέρος στο πρωτάθλημα Formula 4 1600 με την ομάδα Ralf Firman. Στο σημείο αυτό σπάει το ρόδι για τον Άιρτον Σένα, ο οποίος στέφεται πρωταθλητής της διοργάνωσης κερδίζοντας τους 12 από τους 20 αγώνες. Συνεχίζει την ανοδική του πορεία μετέχοντας στη Formula Ford 2000 με την ομάδα Dennis Rushen, όπου θα κερδίσει τόσο το βρετανικό όσο και το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Ακολουθεί η Formula 3 που θα τρέξει με την West Surrey Racing. Εκεί θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον πρώτο μεγάλο του αντίπαλο, τον Βρετανό Martin Brundle. Ο Σένα θα κερδίσει συνολικά 10 αγώνες, με τελευταίο αυτόν του Μακάο, όπου θα κατακτήσει τον τίτλο και θα στεφθεί πρωταθλητής. Καταφέρνει ξανά να κερδίσει τις εντυπώσεις, να κλέψει τα βλέμματα και να κεντρίσει το ενδιαφέρον των ομάδων της Formula 1.

F1 – Το όνειρο παίρνει σάρκα και οστά
Φτάνουμε στη σεζόν 1984-1985 όπου μεγάλες ομάδες της F1 διεκδικούν τη μεταγραφή του Άιρτον Σένα, μεταξύ αυτών οι Williams, McLaren, Brabham και Toleman-Hart. Τελικά θα υπογράψει με την Toleman που παρότι ήταν η πιο αδύναμη από αυτές, θα είχε το προνόμιο να είναι ο κύριος οδηγός της. Από τα πρώτα κιόλας GP θα κάνει αισθητή την παρουσία του και σύντομα θα καταφέρει να κερδίσει τον πρώτο του βαθμό στο GP της Νότιας Αφρικής, τερματίζοντας έκτος, στις 7 Απρίλη του 1984. Η συνέχεια ήταν ακόμη πιο συναρπαστική στο GP του Μονακό, όπου ο Σένα από τη 13η θέση της “σχάρας” εκκίνησης κατάφερε να κατακτήσει το δεύτερο σκαλοπάτι του πόντιουμ, σε έναν επεισοδιακό αγώνα που έλαβε χώρα στο απαιτητικό σιρκουί του πριγκιπάτου της Κυανής Ακτής και μάλιστα υπό καταρρακτώδη βροχή, αναγκάζοντας σε εγκατάλειψη πολλούς οδηγούς, ενώ ο Σένα διατηρώντας τον ίδιο ρυθμό κατάπινε τις θέσεις της κατάταξης και διεκδικούσε τη νίκη. Η πρόωρη και αναγκαστική διακοπή του αγώνα για λόγους ασφαλείας με απόφαση των αγωνοδικών του στέρησε τη νίκη αυτή, αλλά σίγουρα κατάφερε να δείξει τα δόντια του στους αντιπάλους του, που ως τότε φλέρταραν με την κορυφή και βέβαια κατέκτησε τη φήμη που τον ακολουθούσε από τότε για πάντα, πως στη βροχή είναι ανίκητος. Το πρωτάθλημα έληξε με τον Σένα στην 9η θέση της κατάταξης, επίτευγμα τουλάχιστον σπουδαίο, δεδομένης της δυναμικής της ομάδας του. Τα μάτια όλων είχαν στραφεί στο νέο αστέρι της F1 που ξεκινούσε να λάμπει.

Η μεταγραφή στη Lotus
Η επόμενη σεζόν θα τον βρει πίσω από το τιμόνι της Lotus, η οποία θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τον αποκτήσει, σπάζοντας ακόμη και το τριετές συμβόλαιό του με την Toleman και πληρώνοντας τις ρήτρες. Ο Βραζιλιάνος θα αγωνιστεί με τα χρώματα της βρετανικής ομάδας για τρία χρόνια και θα έχει πλέον στη διάθεσή του ένα πολύ πιο δυνατό μονοθέσιο για να κάνει αυτό που ξέρει πολύ καλά, να οδηγεί πέρα από τα όρια, τόσο τα δικά του όσο και του μονοθεσίου. Με το καλημέρα του νέου πρωταθλήματος, στο GP Βραζιλίας, μπροστά στα μάτια των συμπατριωτών του, θα καταφέρει να πάρει την πρώτη του pole position στις κατατακτήριες δοκιμές, μα για κακή του τύχη την επόμενη μέρα θα εγκαταλείψει κατά τη διάρκεια του αγώνα λόγω τεχνικού προβλήματος του μονοθεσίου. Ο επόμενος κιόλας αγώνας στην Πορτογαλία του χάρισε την πρώτη του νίκη στην κορυφαία διοργάνωση αγώνων ταχύτητας. Η σεζόν θα λήξει με τον Σένα τέταρτο στην βαθμολογία. Παρόμοια εξέλιξη είχε και το πρωτάθλημα του 1986, στο οποίο τερμάτισε πάλι τέταρτος. Το 1987 θα καταφέρει να κερδίσει την τρίτη θέση του πρωταθλήματος, ένας άθλος αν σκεφτεί κανείς τα μεγαθήρια που αντιμετώπιζαν τόσο ο Σένα όσο και η Lotus. Η τρίτη θέση στο πρωτάθλημα θα τραβήξει το ενδιαφέρον της κορυφαίας ομάδας και πρωταθλήτριας McLaren-Honda.

Μείνετε συντονισμένη για τα υπόλοιπα μέρη του αφιερώματός μας στον αείμνηστο Άιρτον Σένα.

mm
Ο Μιχάλης έχει σπουδάσει Δημοσιογραφία και Διεύθυνση Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων. Η επαγγελματική του ενασχόληση με τον ειδικό τύπο του αυτοκινήτου ξεκίνησε με την αυγή της νέας χιλιετίας και έκτοτε δεν σταμάτησε, καθώς έχει εργαστεί στα μεγαλύτερα περιοδικά και sites του χώρου. Λατρεύει τα αυτοκίνητα σε κάθε... κλίμακα και όταν δεν ασχολείται με αυτά, δημιουργεί videos.

E-mail: mdiveris@traction.gr