Bentley Blower: Το προπολεμικό βρετανικό “κτήνος” ξανά στη ζωή

Μέσω του προγράμματος Continuation η Bentley φέρνει ξανά στη ζωή τον θρυλικό κινητήρα Bentley Blower κατασκευάζοντας τον από την αρχή.

Βρείτε μας στο
Bentley Blower 2020

Ο θρυλικός υπετροφοδοτούμενος κινητήρας φυσικά δεν θα παραχθεί φυσικά μόνος του αφού η Bentley θα κατασκευάσει ολόκληρη την Bentley “Blower” σε δώδεκα μάλιστα αντίτυπα, τα οποία από ό,τι καταλαβαίνουμε έχουν βρει ήδη τους ιδιοκτήτες τους.

Η Bentley μας ενημερώνει πως ο πρώτος κινητήρας αυτού του project έχει ήδη κατασκευαστεί βάσει των αρχικών σχεδίων και έχει τοποθετηθεί σε έναν από τους τέσσερις δοκιμαστικούς πάγκους των Βρετανών που βρίσκονται στα κεντρικά στο Crewe της Αγγλίας. Μάλιστα, για να γίνει εφικτή η εγκατάσταση ενός τόσο μεγάλου μοτέρ πάνω σε ένα σύγχρονο δοκιμαστικό πάγκο, οι Βρετανοί “ξέθαψαν” από τις αποθήκες τους εξαρτήματα που χρησιμοποιούσαν για τις δοκιμές των… 12κύλινδρων Merlin κινητήρων που έφεραν τα μαχητικά αεροπλάνα Spitfire και Hurricane κατά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όλοι οι νέοι “παλιοί” κινητήρες που θα κατασκευαστούν θα περάσουν και από το απαραίτητο στρώσιμο και τεστ αντοχής διάρκειας 20 ωρών. Έπειτα και από την ολοκλήρωση του πρώτου αμαξώματος θα ξεκινήσουν δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες για να αξιολογηθεί η αξιοπιστία του Blower, η οποία ήταν το αδύνατο σημείο και στην περίοδο της “νιότης” του. Σύμφωνα με την εταιρία οι δοκιμές αυτές έχουν στόχο την προσομοίωση 35.000 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες και άλλων 8.000 χλμ. οδήγησης σε πίστα.

Ο άνθρωπος πίσω από την Bentley Blower
O Tim Birkin ήταν μέλος των θρυλικών “Bentley Boys”, μιας ομάδας πλούσιων Βρετανών παθιασμένων με την Bentley που θα μπορούσαν να θεωρηθούν και ως η εργοστασιακή της ομάδα. Με τα αυτοκίνητα της έτρεχαν σε αγώνες και έφεραν μεγάλες νίκες και επιτυχίες στη βρετανική εταιρία, ενώ ένας από αυτούς, ο Woolf Barnato εξαγόρασε τη Bentley σώζοντας την από τη χρεωκοπία, έστω και προσωρινά.

Το όνομα του Birkin ήταν Henry Ralph Stanley Birkin με το “Tim” να αποτελεί το παρατσούκλι του. Ο Tim Birkin έμεινε στην ιστορία για τις νίκες που κατέκτησε στο 24ωρο του Le Mans αλλά και για αυτόν τον υπετροφοδοτούμενο κινητήρα των 4,25 λίτρων. Όλα αυτά σας τα λέω για τον εξής λόγο: αν δεν ήταν ο Birkin και το πείσμα του, σήμερα η Bentley δεν θα κατασκεύαζε ξανά αυτό το κτήνος από το παρελθόν αφού πολύ απλά δεν θα είχε φτιαχτεί ποτέ!

Κόντρα στον WO Bentley
Απέναντι στα όλο και μεγαλύτερα αυτοκίνητα της βρετανικής εταιρίας (σε όγκο, βάρος και χωρητικότητα μοτέρ), ο Birkin πρότεινε στη Bentley την τοποθέτηση μηχανικού υπερσυμπιεστή στο μοτέρ των 4,25 λίτρων για αγωνιστική χρήση. Η Bentley αρνήθηκε το αίτημα του Birkin, με τον Walter Owen Bentley να θεωρεί πως η ιδέα του Birkin αποτελεί μια “φθορά” στο δικό του σχέδιο. Ωστόσο ο πλούσιος πεισματάρης Βρετανός δεν το έβαλε κάτω και αποφάσισε να τον εξελίξει μόνος του.

Με την βοήθεια των θρυλικών σήμερα μηχανικών Clive Gallop και Amherst Villiers, ο Birkn και η ομάδα του εγκατέστησαν στον μεγάλο ατμοσφαιρικό κινητήρα ένα υπερσυμπιεστή τύπου Roots -από εκεί πήρε και το παρατσούκλι “Blower”. Αύξησαν έτσι την ισχύ από τους 130 περίπου ίππους στους 240. Άλλες μετατροπές στο αρχικό σχέδιο περιελάμβαναν ένα νέο και πιο άκαμπτο στρόφαλο, ενισχυμένες μπιέλες και βελτίωση του συστήματος λίπανσης.

Όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες ο υπερσυμπιεστής που σχεδιάστηκε από τον Villiers ειδικά γι αυτό το μοτέρ έχει τοποθετηθεί στο εμπρός μέρος του, μπροστά και από το ψυγείο νερού και παίρνει κίνηση απευθείας από τον στρόφαλο. Το μοτέρ του Birkin έφερε στις Bentley την απαιτούμενη ισχύ και ταχύτητα και τις έδωσε καταιγιστικό για την εποχή ρυθμό. Ήταν όμως αναξιόπιστοι, όπως είχε προβλέψει και ο WO Bentley, με αποτέλεσμα να μην κερδίσουν σε κανένα από τους 12 αγώνες όπου έλαβαν μέρος.

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr