To Mazda3 είναι ένα μοντέλο που “κινείται” κόντρα στο ρεύμα της σύγχρονης εποχής, μιας και φέρει ατμοσφαιρικό κινητήρα που δίνει έμφαση στην αποδοτικότητα. Πρόσφατα έγινε μία ανανέωση και τώρα ήρθε η στιγμή να μας ξανά “συστηθεί”! Στα χέρια μας βρέθηκε η ισχυρότερη έκδοση, με το 2λιτρο μοτέρ να αποδίδει πλέον 186 ίππους, η οποία για την περίσταση φέρει το “παραδοσιακό” χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Πάμε να το γνωρίσουμε πιο αναλυτικά!
Ξεκινάμε από την εξωτερική εμφάνιση, με τις αλλαγές να είναι περιορισμένες στην ανανεωμένη εκδοχή του Mazda3. H σχεδίαση παραμένει πιστή στη φιλοσοφία “Kodo Design” και το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει, με τις “αιχμηρές” γωνίες του αμαξώματος που συνδυάζονται με “καθαρά” μεταλλικά πάνελ. Στο εμπρός τμήμα συναντάμε LED φώτα, πίσω “πρωταγωνιστούν” τα λεπτά φωτιστικά σώματα και οι δύο απολήξεις της εξάτμισης, ενώ οι μαύρες γρίλιες της μάσκας σε συνδυασμό με τις μαύρες ζάντες αλουμινίου και τη διακριτική αεροτομή δημιουργούν ένα εντυπωσιακό και “άγριο” αποτέλεσμα. Όσον αφορά στις διαστάσεις, το ανανεωμένο Mazda3 έχει μήκος 4.660 χλστ. (από τα μεγαλύτερα της κατηγορίας), ενώ το πλάτος αγγίζει τα 1.795 χλστ. και το ύψος τα 1.440 χλστ.
Πιο… “ψηφιακό” το εσωτερικό!
Περνάμε στην καμπίνα, εκεί όπου σε αντίθεση με την εξωτερική εμφάνιση, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές. Μία εξ’ αυτών είναι η κεντρική οθόνη 10,25 ιντσών, η οποία επιτρέπει στους οδηγούς να βλέπουν εύκολα πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο και ελέγχεται αποκλειστικά από περιστροφικό διακόπτη. Επιπλέον, σε αυτό το Mazda3 μπαίνει τέλος στο κεφάλαιο “καλώδια”. Οι ασύρματες εκδόσεις του Apple CarPlay και του Android Auto είναι πλέον διαθέσιμες, καθιστώντας ευκολότερη τη σύνδεση του τηλεφώνου με το αυτοκίνητο. Επίσης, στην κεντρική κονσόλα υπάρχει ένα ασύρματο pad φόρτισης, διασφαλίζοντας τη φόρτιση του smartphone χωρίς να χρειάζονται καλώδια. Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν επίσης τη λειτουργία χαρτογράφησης εκτός δρόμου, που λειτουργούν σε συνδυασμό με έναν τρισδιάστατο γυροσκοπικό αισθητήρα για τον ακριβή υπολογισμό της θέσης του οχήματος, ακόμη και σε περιοχές όπου η λήψη GPS είναι δύσκολη. Κατά τα άλλα, η οθόνη προβάλλει όλα τα απαραίτητα συστήματα, όπως για παράδειγμα πλοήγηση, κάμερα οπισθοπορείας, αλλά και την υβριδική λειτουργία του οχήματος. Μία ψηφιακή οθόνη υπάρχει και πίσω από το τιμόνι (σε ρόλο πίνακα οργάνων), η οποία προσφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στο οδηγό και συνδυάζεται με τυπικά, αναλογικά όργανα. Ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης και στην έκδοση δοκιμής περιλαμβάνει εκτός των άλλων θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, διζωνικό κλιματισμό, Head-Up Display και πολλά άλλα!
Οι μεγάλες διαστάσεις, μεταφράζονται σε διευρυμένους χώρους στην περίπτωση του Mazda3. Το μεταξόνιο των 2.725 χλστ. προσφέρει ικανοποιητικούς χώρους για τα πόδια των πίσω επιβατών, ενώ με μικρές παραχωρήσεις θα βολευτεί πίσω και τρίτος ενήλικας επιβάτης. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι ιδιαίτερα πρακτικοί, ενώ ο διαθέσιμος όγκος για τις αποσκευές αγγίζει τα 351 λτ. Εννοείται, βέβαια, ότι με την ανακλινόμενη πίσω σειρά καθισμάτων ο όγκος εκτοξεύεται στα 1.026 λτ.
Κινητήρας: Επιμένει… ατμοσφαιρικά!
Κάτω από το καπό της ισχυρότερης έκδοσης του Mazda3 βρίσκεται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες κινητήρες, λόγω της λειτουργίας του. Πρόκειται για ένα τετρακύλινδρο μοτέρ βενζίνης με χωρητικότητα που αγγίζει τα 1.998 κ.εκ. και φέρει την εντυπωσιακή (για κινητήρα βενζίνης) σχέση συμπίεσης που φτάνει στο 15:1. Αποδίδει 186 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και αυξημένη στα 240 Nm ροπή στις 4.000 σ.α.λ. Στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, η κίνηση περνά στον εμπρός άξονα (το Mazda3 διατίθεται και ως τετρακίνητο) μέσω μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων (υπάρχει και η επιλογή του αυτόματου). Κάπως έτσι, οι επιδόσεις που επιτυγχάνονται είναι ικανοποιητικές, με τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 8,1 δλ. για το αμάξωμα που “φλερτάρει” με τα 1.400 κιλά και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 216 χλμ./ώρα. Η κατανάλωση σύμφωνα με την επίσημη αντιπροσωπεία φτάνει στα 5,9-6,0 λτ./100 χλμ., ενώ στη διάρκεια της δοκιμής η μέση τιμή που είδαμε ήταν τα 7,5 λτ./100 χλμ.
Στην πράξη: Μεταμόρφωση καθώς αυξάνονται οι σ.α.λ.
Από την πρώτη στιγμή που θα βρεθεί κανείς πίσω από το τιμόνι του Mazda3… γίνεται ένα με το αυτοκίνητο, κατανοώντας απόλυτα το “Jinba Ittai” των Ιαπώνων (το αυτοκίνητο να μοιάζει προέκταση του σώματός). Το ρυθμιζόμενο τιμόνι προσφέρει κορυφαία πληροφόρηση, ενώ ο επιλογέας αφήνει εκπληκτική αίσθηση με το θετικό του κούμπωμα. Ο κινητήρας “ξεδιπλώνει” ήπια και γραμμικά τη δύναμη του, με αποτέλεσμα μερικές φορές οι 186 ίπποι να μην είναι άμεσα αντιληπτοί. Κάτι τέτοιο αλλάζει άρδην μόλις οι στροφές ξεπεράσουν τις 4.000, ενώ η απόκριση του γκαζιού δίνει ένα ακόμα θετικό πρόσημο. Μοναδικό μειονέκτημα είναι η ορατότητα προς τα πίσω, αλλά η κάμερα οπισθοπορείας ήρθε να μετριάσει την κατάσταση, τουλάχιστον στη διαδικασία της στάθμευσης. Η ανάρτηση είναι όσο “σφικτή” πρέπει και μόνο σε εξαιρετικά κακοτράχαλους δρόμους θα προβληματίσει ο συνδυασμός της με ζάντες αλουμινίου μεγέθους 18 ιντσών. Όσο για τα φρένα, αποδείχθηκαν ισχυρά και το πεντάλ είναι ιδιαίτερα γραμμικό δίνοντας στον οδηγό το απόλυτο “feeling”.
Στο ταμείο
Η τιμή του ανανεωμένου Mazda3 στη hatchback έκδοση αμαξώματος με τον e-SKYACTIV X των 186 ίππων και το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ξεκινά από τα 28.791 ευρώ. Τονίζουμε, κλείνοντας, ότι όπως και για τα υπόλοιπα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας υπάρχει εγγύηση έξι ετών ή 150.000 χλμ.