Το ΜΧ-30 είναι το μοντέλο που εξηλεκτρίζει την γκάμα της Mazda ως η μοναδική αμιγώς ηλεκτρική επιλογή, η γκάμα της οποίας διευρύνεται στην ελληνική αγορά με την προσθήκη της PHEV έκδοσης. Σε αντίθεση με τα περισσότερα plug-in υβριδικά συστήματα κίνησης, στο Mazda MX-30 R-EV το ηλεκτρικό είναι και το μοναδικό μοτέρ που φροντίζει για την κίνηση του ιαπωνικού SUV με το ξεχωριστό design.
Το σύστημα σε γενικές γραμμές δεν διαφέρει σημαντικά από εκείνο της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης αφού οι Ιάπωνες επί της ουσίας έκαναν πιο μικρό το μέγεθος της συστοιχίας μπαταριών και για βελτιώσουν την αυτονομία πρόσθεσαν έναν Wankel κινητήρα. Ο Wankel κινητήρας των 803 κ.εκ. και 74 ίππων με τον έναν στην προκειμένη περίπτωση ρότορα, το μοτέρ με το οποίο η Mazda έχει συνδέσει το όνομά της περισσότερο από κάθε άλλο κατασκευαστή, έχει τον αποκλειστικό ρόλο της γεννήτριας και ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι και εκείνος που αξιοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια για να δώσει κίνηση στο MX-30 R-EV.
Ο ηλεκτρικός κινητήρας του plug-in MX-30 αποδίδει 170 ίππους και 260 Nm ροπής και η μπαταρία που φέρει το σύστημα έχει ενεργειακή χωρητικότητα 17,8 kWh προσφέροντας μια αυτονομία της τάξης των 85 χιλιομέτρων πριν μπει σε λειτουργία το μοτέρ εσωτερικής καύσης. Τα 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 9,1 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα παραμένει στα επίπεδα της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης και περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ./ώρα. Το σύστημα υποστηρίζει ταχυφόρτιση DC που πραγματοποιεί το 20-80% μέσα σε 25 λεπτά, ενώ σε φορτιστή AC των 11 kW, η ίδια διαδικασία επιτυγχάνεται σε 1 ώρα και 30 λεπτά. Τέλος, σε απλή σπιτική πρίζα, 4 ώρες και 50 λεπτά αρκούν για να φτάσει στο 80%. Η επίσημη αυτονομία που ανακοινώνει η Mazda μόνο με ρεύμα είναι στα 85 χλμ. με φόρτιση στο 100%. Στην πραγματικότητα, περίπου 75 χλμ. ανά φόρτιση είναι μια ρεαλιστική προσδοκία. Παράλληλα, η μπαταρία του SUV των Ιαπώνων, που φέρει μικρές πίσω πόρτες που ανοίγουν αντίθετα, υποστηρίζει τη λειτουργία Vehicle to Load και μπορεί να τροφοδοτήσει εξωτερική ηλεκτρική συσκευή ισχύος έως και 1500 Watt μέσω της πρίζας που βρίσκεται στον χώρο αποσκευών. Όσον αφορά στη μέση κατανάλωση καυσίμου, αυτή είναι κοντά στα 7,0 λίτρα/100 χλμ. Τέλος, το ρεζερβουάρ βενζίνης έχει χωρητικότητα 50 λτ. και σύμφωνα με τη Mazda, η συνολική αυτονομία πλησιάζει τα 650 χλμ.
Περνώντας στο αισθητικό κομμάτι, η έμπνευση για τις “suicide” πόρτες έρχεται από το… αείμνηστο RX-8 και κάθε φορά που θα τις ανοίγετε να είστε σίγουροι ότι θα αποτελείτε την απόλυτη ατραξιόν για τους παρευρισκόμενους, σε ένα “πακέτο” που συνδυάζει το στιλ με την πρακτικότητα. Σε γενικές γραμμές η εμφάνιση του MX-30 αποπνέει στιβαρότητα, με τα 3D σχεδίασης φωτιστικά σώματα να τονίζουν τις απαλές γραμμές του πίσω μέρους, ενώ το εμπρός μέρος συνδυάζει τον δυναμισμό με τη διακριτικότητα σε σωστές δόσεις. Με διαστάσεις που το τοποθετούν ως μοντέλο στη μικρομεσαία κατηγορία το MX-30 έχουν τους χώρους για να εξυπηρετήσει τις καθημερινές ανάγκες μιας 4μελούς οικογένειας. Το μήκος του ηλεκτρικού SUV είναι 4.395 χλστ. με το πλάτος και το ύψος του να φτάνουν στα 1.795 και 1.570 χλστ. αντίστοιχα. Οι δύο μικρές πίσω πόρτες που ανοίγουν μόνο εφόσον ανοίξουν οι εμπρός προσφέρουν εύκολη πρόσβαση στα πίσω καθίσματα λόγω και της απουσίας της μεσαίας κολώνας.
Η καμπίνα του MX-30 καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις και με το design αλλά και τις πρακτικές λύσεις που προσφέρει παραμένοντας κοντά στη σχεδιαστική ταυτότητα που έχουμε δει και στην υπόλοιπη γκάμα των μοντέλων των Ιαπώνων. Συνολικά βλέπουμε στο εσωτερικό τρεις οθόνες πληροφοριών, μια επτά ιντσών στον πίνακα πληροφοριών του οδηγού, μία 8,8 ιντσών στην κορυφή του ταμπλό αλλά και μία ακόμη αφής με διαγώνιο στις επτά ίντσες. Η τελευταία βρίσκεται τοποθετημένη χαμηλά στην ξεχωριστή σχεδιαστικά κονσόλα δύο επιπέδων και προορίζεται αποκλειστικά για τον έλεγχο του κλιματισμού φέροντας παράλληλα και φυσικά κουμπιά. Η δύο επιπέδων κονσόλα είναι και εκείνη που τραβά το βλέμμα με τη σχεδίαση αλλά και την χρηστικότητα της.
Στη δημιουργία θετικών εντυπώσεων βοηθά και η επένδυση από φελλό που προέρχεται από δέντρα που δεν έχουν κοπεί, μια αναφορά και στην ίδρυση της Mazda που ξεκίνησε σαν εταιρία παραγωγής φελλών. Στην κονσόλα θα βρείτε μπόλικους χώρους για τις έξυπνες συσκευές σας αλλά και θύρες για να τις φορτίσετε, ενώ ικανοποιητικός είναι και ο χώρος που προσφέρει ο “τεμπέλης” με το ενσωματωμένο υποβραχιόνιο να γλιστρά πάνω του και να προσφέρει διαφορετικές διαμορφώσεις. Το μοντέρνο και σοβαρό στην όψη ταμπλό είναι κατασκευασμένο από ποιοτικά υλικά, όπως και η υπόλοιπη καμπίνα και τα επίπεδα εργονομίας βρίσκονται ψηλά ακολουθώντας την ιαπωνική λογική. Ψηλά βρίσκεται και η ποιότητα κατασκευής αλλά και η συναρμογή που δεν αφήνει χώρο για παράπονα.
Η ευρυχωρία της καμπίνας είναι άμεσα αντιληπτή για τους εμπρός επιβαίνοντες συνεισφορά και του μεταξονίου που βρίσκεται στα 2.655 χλστ. Δύο ενήλικες μέσου μεγέθους δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα ούτε στην πίσω σειρά που μπορεί να δεχθεί και τρίτο άτομο υπό προϋποθέσεις. Μάλιστα, το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα του οδηγού φέρει κουμπιά στην πλάτη ώστε να μπορεί να το χειριστεί και αυτός που κάθεται πίσω για να αποβιβαστεί ή να επιβιβαστεί με ακόμη λιγότερο κόπο. Ο χώρος στο πορτμπαγκάζ μπορεί να φιλοξενήσει έως και 366 λίτρα αποσκευών με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους. Ο χώρος αποθήκευσης ανεβαίνει στα 1.171 λίτρα με την αναδίπλωση των καθισμάτων και φόρτωμα μέχρι την οροφή.
Στην κεντρική κονσόλα του MX-30 R-EV, υπάρχει ένας διακόπτης εναλλαγής προγραμμάτων οδήγησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται το EV, που κινεί αμιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο μέχρι εξάντλησης της μπαταρίας, το Charge που θέτει σε λειτουργία τον βενζινοκινητήρα για να φορτίσει την μπαταρία (ορίζεις από το μενού σε ποιο ποσοστό θα σταματήσει τη φόρτιση) και το Normal, το πρόγραμμα που κάνει από μόνο του διαχείριση των πόρων, ανάλογα με τις συνθήκες.
Κινούμενος στο αστικό περιβάλλον το Mazda MX-30 δείχνει αμέσως οικειότητα αλλά και τα δυνατά του σημεία. Η άνεση από την ανάρτηση βρίσκεται σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα με τα ελαστικά με το ψηλό προφίλ να βοηθούν στην αποτελεσματική απορρόφηση των ανωμαλιών. Η σχετικά ψηλή θέση οδήγησης ρυθμίζεται εύκολα και γρήγορα στα μέτρα σας και προσφέρει καλή εποπτεία του δρόμου, ενώ τα εμπρός καθίσματα εντυπωσιάζουν με την άνεση αλλά και την υποστήριξη που προσφέρουν χαμηλά στη μέση και τους γοφούς. Η Mazda δούλεψε πολύ κατά τη σχεδίαση τους και αυτό φαίνεται από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στο τιμόνι του MX-30. Οι Ιάπωνες φρόντισαν παράλληλα και για την σωστή στήριξη τους στο πάτωμα ώστε ο οδηγός να λαμβάνει ακόμη πιο άμεση πληροφόρηση κατά τη δυναμική οδήγηση, σε συνδυασμό με την προσοχή που έδωσαν στα αφρώδη υλικά αλλά και τη σχεδίαση της πλάτης του καθίσματος. Χωρίς να προσφέρει “σπορ” κράτημα στο σώμα, το κάθισμα κάνει τη δουλειά του εξαιρετικά και δείχνει ότι μπορεί να τα καταφέρει περίφημα στον τομέα της άνεσης και σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Δείτε εδώ τις τιμές του Mazda MX-30 R-EV.