Το Fiat Panda είναι ένα σημαντικό μοντέλο στη γκάμα της ιταλικής φίρμας και μετρά ήδη τέσσερις δεκαετίες ζωής. Στην προσπάθειά της να ακολουθήσει τη σύγχρονη τάση εξηλεκτρισμού της γκάμας της, η Fiat προχώρησε στην προσθήκη μίας ήπιας υβριδικής έκδοσης με στόχο τη μείωση κατανάλωσης και ρύπων.
Διαβάστε επίσης: Τα 10 Fiat Panda που θα μας μείνουν για… πάντα
Πριν από μερικούς μήνες αποκαλύφθηκε το Fiat Panda Hybrid, το οποίο από τη βασική του έκδοση έρχεται με τον «off-road» εξοπλισμό της έκδοσης Cross. Η γκάμα πλέον περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, έκδοση διπλού καυσίμου (CNG+βενζίνη), αλλά και την υβριδική έκδοση με κινητήρα βενζίνης. Ας δούμε τι εντυπώσεις μας άφησε η τελευταία.
Panda αφ’ υψηλού
Από την πρώτη κιόλας ματιά, είναι εμφανές ότι το Fiat Panda Hybrid διαφέρει αισθητά από τη γνώριμη εικόνα που έχουμε γι’ αυτό. Ο λόγος; Είναι το στάνταρ «Cross Look» αυτό που κάνει τη διαφορά. Βασικότερο στοιχείο είναι η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, ενώ περιμετρικά του αυτοκινήτου και γύρω από τους θόλους έχουν τοποθετηθεί πλαστικές επενδύσεις για την προστασία του αμαξώματος. Οι προστατευτικές επενδύσεις επεκτείνονται και στα φωτιστικά σώματα. Οι προφυλακτήρες είναι ανασχεδιασμένοι και ακολουθούν το ίδιο «off-road» μοτίβο. Το «Cross Look» πακέτο ολοκληρώνεται με το σχετικό λογότυπο στις πόρτες, τις ζάντες 15 ιντσών με πλαστικό κάλυμμα και το λογότυπο του πακέτου «Launch Edition» στην μεσαία κολόνα (B-Pillar) του αμαξώματος. Όλα τα παραπάνω στοιχεία, σε συνδυασμός με το μήκος των 3,7 μέτρων, δημιουργούν ένα «σύμμαχο» για την επιβίωση σε αστικό περιβάλλον που δεν έχει κανένα πρόβλημα να κινηθεί και σε εκτός δρόμου διαδρομές.
Εσωτερικό: Είναι «Launch Edition» και φαίνεται
Μπορεί στην απλή έκδοση του το Fiat Panda Hybrid να μη διαφέρει από τις υπόλοιπες εκδόσεις, το αυτοκίνητο της δοκιμής όμως εξοπλίζεται με το πακέτο «Launch Edition». Πρόκειται για το επετειακό πακέτο εξοπλισμού, που συνοδεύει το Fiat Panda Hybrid. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι μιλάμε για το πρώτο υβριδικό σύστημα παραγωγής από τη Fiat. Στην εν λόγω έκδοση, την οποία «μαρτυρά» το λογότυπο στη μεσαία κολόνα όπως προαναφέραμε, χρησιμοποιήθηκαν νέα υλικά. Οι επενδύσεις των καθισμάτων είναι από «SEAQUAL YARN», ένα πιστοποιημένο συνθετικό ύφασμα που κατασκευάστηκε κατά 90% από ανακυκλωμένο πλαστικό που προήλθε από τη στεριά και κατά 10% από τη θάλασσα. Ο πίνακας οργάνων διατηρεί το γνώριμο μοτίβο. Ωστόσο, δεδομένου ότι πρόκειται για υβριδική έκδοση έχει προστεθεί ένδειξη του επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας λιθίου και λυχνία που ενημερώνει τον οδηγό ποια στιγμή φορτίζεται η μπαταρία. Στη κεντρική κονσόλα υπάρχει το κουμπί απενεργοποίησης του συστήματος start-stop, ενώ έχει προστεθεί και μία βάση στήριξης κινητού τηλεφώνου. Για τη ψυχαγωγία των επιβατών υπάρχει το ηχοσύστημα U-Connect με συνδεσιμότητα Bluetooth. Αναμφισβήτητα, είναι εμφανής η απουσία μίας ψηφιακής οθόνης, ακόμα και από τον προαιρετικό εξοπλισμό. Τα παράθυρα είναι ηλεκτρικά μόνο εμπρός και ο αυτόματος κλιματισμός ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό της εν λόγω έκδοσης. Γενικότερα, έχει δοθεί έμφαση στην πρακτικότητα, με πολλές θήκες μικροαντικειμένων, τόσο για τους εμπρός, όσο και για τους πίσω επιβάτες. Η καμπίνα θα «φιλοξενήσει» άνετα τέσσερις ενήλικες επιβάτες και ο χώρος αποσκευών αγγίζει τα 225 λίτρα.
Tο πρώτο υβριδικό σύστημα της Fiat
Κακά τα ψέματα, ο «πρωταγωνιστής» του Fiat Panda Hybrid δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο πέραν του υβριδικού συστήματος. Αποτελείται από έναν νέο τρικύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα 999 κ.εκ. της… οικογενείας HyFly (όπως την ονομάζει η Fiat), τη γεννήτρια-δυναμό BSG (Belt integrated Starter Generator) και τη μπαταρία λιθίου υψηλής απόδοσης κάτω από το κάθισμα του οδηγού. Η συνολική ισχύς αγγίζει τους 70 ίππους και η μέγιστη ροπή των 95 Nm «εμφανίζεται» από τις 3.500 σ.α.λ. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας προσφέρει επιπλέον ισχύ κατά την επιτάχυνση, ενώ επανεκκινεί το θερμικό μοτέρ όταν είναι ενεργοποιημένη η λειτουργία start-stop. Η σημαντικότερη λειτουργία ονομάζεται «e-sailing». Το αυτοκίνητο προτρέπει τον οδηγό να επιλέξει «νεκρά» σε επιβράδυνση κάτω των 30 χλμ./ώρα. Έτσι, πλησιάζοντας στο κόκκινο φανάρι ή σε ακινησία όταν υπάρχει κυκλοφοριακός φόρτος, ο κινητήρας σβήνει και τα υπόλοιπα συστήματα λειτουργούν κανονικότατα. Οι μπαταρίες φορτίζονται μέσω του συστήματος «e-coasting» και «e-braking», όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι ή χρησιμοποιεί το σύστημα πέδησης.
Στην πράξη
Το Fiat Panda Hybrid είναι ένα αυτοκίνητο πόλης και σε αυτό το περιβάλλον μπορεί να «ξεδιπλώσει» όλες του τις αρετές. Η ορατότητα που προσφέρει είναι υποδειγματική, σε αυτό συμβάλλει και το αυξημένο ύψος της θέσης οδήγησης. Η μαλακή ανάρτηση ισοπεδώνει κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος προσφέροντας απαράμιλλη άνεση στους επιβάτες. Παραδόξως, ακόμα και σε πιο «σβέλτους» ρυθμούς οδήγησης, το υψηλό κέντρο βάρους δε θα προβληματίσει σε καμία περίπτωση τον οδηγό. Το σύστημα «Hill Assist» είναι εκεί για να προσφέρει μία ευκολία σε εκκίνηση υπό κλίση στους πιο αρχάριους οδηγούς, ωστόσο οι πίσω αισθητήρες στάθμευσης ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Ο νέος τρικύλινδρος κινητήρας λειτουργεί «πολιτισμένα» εντός πόλης. Καθώς οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται, το μοτέρ γίνεται αρκετά θορυβώδες, αλλά το κιβώτιο έξι σχέσεων είναι εκεί για να μετριάσει την κατάσταση. Η Fiat ανακοινώνει επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 14,7 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 155 χλμ./ώρα. Η ισχύς των 70 ίππων χαρακτηρίζεται επαρκής για το βάρος του αμαξώματος (1.055 κιλά) χωρίς πάντως οι επιδόσεις να είναι το ζητούμενο του αυτοκινήτου. Δυνατό σημείο του υβριδικού συστήματος είναι η κατανάλωση, η οποία είναι και η προτεραιότητα της συγκεκριμένης έκδοσης. Στη διάρκεια της δοκιμής η μέση κατανάλωση έδειξε 5,2 λτ. ανά 100 χλμ. (η Fiat ανακοινώνει 4,0 λτ./100 χλμ. σε μεικτή χρήση). Το ρεζερβουάρ των 38 λίτρων προσφέρει, λοιπόν, αυτονομία περίπου 730 χιλιομέτρων.
Η τιμή εκκίνησης του υβριδικού Panda στην βασική έκδοση είναι τα 12.450 ευρώ (12.650 ευρώ χωρίς την προωθητική πολιτική). Το αυτοκίνητο της δοκιμής, που φέρει το πακέτο «Launch Edition» ξεκινά από τα 14.090 ευρώ (14.350 ευρώ χωρίς την προωθητική πολιτική). Συνοδεύεται από εργοστασιακή εγγύηση πέντε ετών ή 200.000 χλμ. και από δωρεάν οδική βοήθεια ίδιας χρονικής διάρκειας. Ασφαλώς, όπως ήδη αναφέραμε, απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας, αφού εκπέμπει μόλις 89 γραμ. CO2/χιλιόμετρο.
Ποιο κάτω μπορείτε να δείτε πως δουλεύει η υβριδική τεχνολογία της Fiat αλλά και το video του τηλεοπτικού TractioN για τα 500 Hybrid και Panda Hybrid.