Οι Ιταλοί είναι πρωτοπόροι στον τομέα κίνησης με φυσικό αέριο, καθώς εδώ και περισσότερο από δύο δεκαετίες έχουν στην γκάμα τους εργοστασιακά αυτοκίνητα διπλού καυσίμου (βενζίνη/φυσικό αέριο). Επομένως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πως καταφέρνουν να περάσουν αυτή τη δυνατότητα σε ένα αυτοκίνητο πόλης, το οποίο όπως και να το κάνουμε, λόγω περιορισμένου χώρου, θέλει… τρόπο για να καταφέρεις να χωρέσεις φιάλες φυσικού αερίου, χωρίς να του στερήσεις το ρεζερβουάρ καυσίμου, την ευρυχωρία και την πρακτικότητά του. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά το Fiat Panda CNG 0.9 TwinAir με τους 80 ίππους, το οποίο πλέον με την προσφορά της Fiat και την έκπτωση των 1.260 ευρώ κοστίζει 11.990 ευρώ (αντί 13.250 που έχει χωρίς την προσφορά) και η επιλογή του είναι ακόμη πιο ελκυστική.
Panda το ίδιο
Η εμφάνιση του Fiat Panda CNG δεν αλλάζει όσον αφορά το αμάξωμά του. Δεν καταλαβαίνεις καν πως πρόκειται για μία έκδοση με φυσικό αέριο. Το ιταλικό μοντέλο ακολουθεί πιστά τις γραμμές των συμβατικών εκδόσεων, τα φώτα είναι ίδια και απαράλλαχτα, ενώ δεν υπάρχει ούτε ένα διακριτικό που να φωνάζει πως πρόκειται για έκδοση CNG. Μόνο όταν κάποιος ανοίξει την τάπα του ντεπόζιτου καταλαβαίνει πως έχει να κάνει με κάτι διαφορετικό, καθώς εκεί εκτός από την υποδοχή για την αντλία της βενζίνης, υπάρχει ακόμη μία δίπλα για αυτήν του φυσικού αερίου. Μόνο οι… πολύ ψαγμένοι θα καταλάβουν πως πρόκειται για CNG από την αυξημένη απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος (παραπέμπει σε Panda 4×4) επιλογή που έγινε προκειμένου να υπάρχει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος για τις φιάλες του φυσικού αερίου για να είναι λιγότερο εκτεθειμένες σε κινδύνους.
Εσωτερικό: Βρες τις διαφορές
Όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του αμαξώματος έτσι και στο εσωτερικό δεν υπάρχουν κάποιες διαφορές. Μόνο όταν γυρίσεις τον διακόπτη στη μίζα και ο πίνακας οργάνων ζωντανέψει, καταλαβαίνεις πως πρόκειται για έκδοση φυσικού αερίου, αφού στην ψηφιακή οθόνη υπάρχουν δύο ενδείξεις στάθμης καυσίμου. Μία για τη βενζίνη και μία για το φυσικό αέριο, αλλά και μία πράσινη ενδεικτική λυχνία που απεικονίζει την αντλία βενζινάδικου. Ακόμη μία αλλαγή είναι αυτή της προσθήκης κουμπιού για την εναλλαγή σε βενζίνη, στο ταμπλό, κάτω από το ηχοσύστημα. Ακόμη μία αλλαγή, που δεν αφορά όμως την αισθητική αλλά την πρακτικότητα, εντοπίζεται στον χώρο αποσκευών ο οποίος έχει μειωθεί μόλις κατά 25 λίτρα, φτάνοντας πλέον στα 200 λίτρα. Κατά τα άλλα, η ποιότητα και η ευρυχωρία του Fiat Panda είναι στα ίδια καλά επίπεδα για την κατηγορία, με αυτή των αντίστοιχων συμβατικών εκδόσεών του.
Δεν καίει τίποτα
Ως γνωστόν το φυσικό αέριο αποτελεί μία εξαιρετική επιλογή καυσίμου, καθώς εκτός από καθαρό είναι και οικονομικό σε αγορά. Κάτω από το καπό του Fiat Panda 0.9 TwinAir 80 PS CNG βρίσκεται ο turbo κινητήρας 0.9 λτ. που αποδίδει 80 ίππους και 140 Nm ροπής (με βενζίνη 85 ίππους και 145 Nm ροπής). Το αυτοκίνητο κινείται πάντα με φυσικό αέριο εκτός αν αυτό τελειώσει ή αν ο οδηγός επιλέξει να το γυρίσει σε βενζίνη μέσω του ειδικού κουμπιού στο ταμπλό. Αναμενόμενα οι επιδόσεις είναι ένα κλικ πιο κάτω από αυτές της συμβατικής βενζινοκίνητης έκδοσης, χωρίς πάντως να γίνεται αισθητή αυτή η διαφορά. Δεν ισχύει το ίδιο όμως και για την κατανάλωση, η οποία είναι αισθητά βελτιωμένη. Συγκεκριμένα, το Panda με φυσικό αέριο καίει κατά μέσο όρο 3,1 κιλά/100 χλμ. που σημαίνει στην πράξη 2,8 ευρώ/100 χιλιόμετρα. Φυσικά με χρήση βενζίνης η κατανάλωση ανεβαίνει στα 4,5 λίτρα/100 χλμ. Αξίζει να σημειώσουμε πως το Panda έχει ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας 35 λίτρων και δύο δεξαμενές φυσικού αερίου συνολικής χωρητικότητας 12 κιλών. Αυτό σημαίνει πως το αυτοκίνητο έχει συνολική αυτονομία 1.164 χιλιόμετρα (777 χιλιόμετρα με βενζίνη και 387 χιλιόμετρα με φυσικό αέριο).
Φυσικά και σε αυτή την έκδοσή του το Fiat Panda παραμένει ευκολοδήγητο ακόμη και από αρχάριους οδηγούς, με εξαιρετική περιμετρική ορατότητα και ανάρτηση που για αυτοκίνητο πόλης ικανοποιεί και με το παραπάνω με την άνεσή της και την ποιότητα κύλισης που προσφέρει.
Ο εξοπλισμός του Fiat Panda CNG ικανοποιεί καθώς διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία ενός σύγχρονου αυτοκινήτου τόσο σε επίπεδο άνεσης όσο και σε επίπεδο ασφάλειας.