Fantic Motor Caballero Scrambler 500

Οι παλαιότεροι θα έχουν στη μνήμη τους κάποια γωνιά χαραγμένη με το όνομα Caballero. Τότε που η μοτοσυκλέτα ήταν συνώνυμο της ελευθερίας.



Το ξεχώριζες με την πρώτη ματιά. Είχαν κατακόκκινο ρεζερβουάρ, λευκά φτερά και ένα κίτρινο number plate κάτω από την «τετράγωνη» μαύρη σέλα. Ένα, επίσης τετράγωνο, τσαντάκι για τα εργαλεία και την κάρτα του αγωνιζόμενου ήταν στερεωμένο στη βάση του ρεζερβουάρ.

Η ιστορία ξεκινά το όχι και τόσο μακρινό 1968, όταν ο Dr. Mario Agrati, της «οικογένειας» Agrati Garelli από το Monticello Brianza, άφησε την ασφαλή στέγη της οικογενειακής επιχείρησης για να περάσει «απέναντι».

Σχεδόν ανταγωνιστικά με τα μέχρι τότε βιώματά του, συνεργάστηκε με τον Henry Keppel, που ήταν υπεύθυνος για τις διεθνείς πωλήσεις της Garelli. Έστησαν από κοινού μια νέα εταιρεία που κατασκεύαζε minibikes, gokarts αλλά και enduro μοτοσυκλέτες, με στόχο την αμερικάνικη αγορά.

Το όνομα της εταιρείας ήταν Fantic Motor και το 1968 έβγαλε την πρώτη της μοτοσυκλέτα στο Barzago της βόρειας Ιταλίας, εκεί στη γειτονιά της Lombardy όπου έβραζε η τεχνολογία επί τροχών…

Η κανονική παραγωγή ξεκίνησε το 1970, με στόχο τις 500 μονάδες. Τελικά έφτιαξε 10.000 μέσα στον χρόνο και ετοίμασε νέα μοντέλα! Στα χρόνια που ακολούθησαν κατάκτησε εθνικούς, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους τίτλους στο Enduro, το Motocross και το Trial, γνώρισε εποχές δόξας, έχτιζε πάνω σε στέρεο έδαφος. Κομβικό σημείο ήταν η σχεδίαση και κατασκευή δικών της κινητήρων, δίχρονων πάντα, αποκτώντας αυτονομία και δυνατότητα εξέλιξης.

Σήμερα, 50 χρόνια μετά, η εταιρεία αναβιώνει λίγο πάνω από τη Βενετία για να γνωρίσει αναπάντεχη όψιμη επιτυχία. Το μεγαλύτερο της πρόβλημα στις ημέρες μας είναι ότι η παραγωγή δεν προλαβαίνει τη ζήτηση…

Η εξήγηση είναι σχετικά απλή. Το λιτό περίγραμμα με τη συγκεκριμένη θέση του κόκκινου ρεζερβουάρ, λευκών φτερών και κίτρινου number plate στο κέντρο, παραπέμπει σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο στην 120χρονη ιστορία της μοτοσυκλέτας: Το Fantic Caballero. Είναι όμως αυτό αρκετό;

Για τον ίδιο λόγο που αυτό επικρατεί στις μνήμες των παλαιότερων, το οπτικό ερέθισμα γίνεται αποδεκτό και από τους νεότερους, που βρίσκουν στο Caballero την αποτύπωση των τάσεων της εποχής.

Η ρετρό μόδα στον σχεδιασμό βρίσκεται στο απόγειό της τα χρόνια που διανύουμε, με «κλασικές», scramble, custom, ακόμη και flat track επιλογές να παρελαύνουν στη γκάμα όλο και περισσότερων κατασκευαστών.

Κι εκεί χτύπησε φλέβα χρυσού η Fantic. Δανείστηκε το σχήμα, χρώμα και αύρα του Caballero για να βγάλει έξι νέα μοντέλα. Τα Caballero Scrambler με 125, 250 και 500 κ.εκ. και τα αντίστοιχα Rally με τις ίδιες επιλογές κυβισμών.

Κρατά χαμηλά τη μπάλα στο νέο της άνοιγμα και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι η «ναυαρχίδα» του στόλου της σήμερα είναι το Scrambler 500. Το οποίο πετυχαίνει να σαρώσει σε μερικούς πολύ κρίσιμους τομείς.

Ξεκινάμε παράδοξα με αναφορά στο βάρος. Κάτι η τεχνολογία, κάτι οι προδιαγραφές Euro4, έχουν φορτώσει τις μοτοσυκλέτες με αρκετά παραπανίσια κιλά σε σχέση με «τα παλιά τα χρόνια». Τα 170 κιλά είναι πλέον «λίγα» ενώ τα 200 είναι αποδεκτά, ακόμη κι αν μιλάμε για μοτοσυκλέτα λιτή, μεσαίου κυβισμού. Και μετά έρχεται το Caballero να δηλώσει τα 150 κιλά του για το 500, και ανά 10 λιγότερα για το 250 και το 125.

Προσεγμένη στη λεπτομέρεια, σπαρτιάτικη στον εξοπλισμό, εντυπωσιακή τεχνολογικά. Τμήματα του πλαισίου είναι από αλουμίνιο, κομμένο με τεχνολογία CNC, όπως και η άρθρωση στο μοχλικό της πίσω ανάρτησης.

Τα φρένα είναι της ByBre, θυγατρικής της Brembo, για να φρενάρει τους δίσκους μαργαρίτα και μάλιστα με ακτινική δαγκάνα εμπρός. Ανεστραμμένο πιρούνι διαμέτρου 41 mm και ρυθμιζόμενο πίσω αμορτισέρ φροντίζουν την ηρεμία στους τροχούς 19 και 17 ιντσών αντίστοιχα. Με στεφάνια αλουμινίου ανοδιωμένου σε μαύρο ματ χρώμα, έρχονται να τονίσουν τη διαχρονικότητα του μοντέλου.

Ο κινητήρας είναι μονοκύλινδρος, τετράχρονος και υγρόψυκτος για όλα τα μοντέλα, με απόδοση που ταιριάζει περισσότερο στη νομοθεσία και στα όρια για τα διπλώματα Α1 και Α2 παρά στις πραγματικές δυνατότητές του..

Η εξάτμιση αποτελεί ένα από τα κοσμήματα της μοτοσυκλέτας με διπλά τελικά, το ένα πάνω από το άλλο. Προέρχεται από την Arrow, ώστε να εξασφαλίζεται τόσο η αισθητική όσο και η απόδοση.

Άλλο στολίδι αποτελούν οι πλάκες του πιρουνιού, τα led σε κάθε φωτιστικό στοιχείο και το τιμόνι. Εδώ οι επιλογές δεν μπορεί να είναι τυχαίες, καθώς πρόκειται για κατασκευαστές που προμήθευαν ιστορικά τα μοντέλα της φίρμας. Τιμόνι Tomasseli, γκριπ Domino.

Η κοινή πλατφόρμα πλαισίου και περιφερειακών έχει φέρει σημαντική οικονομία κλίμακος, με επιδράσεις σε κάθε μοντέλο. Το 500 καρπώνεται τα περισσότερα από την επιλογή καθώς είναι το πιο ελαφρύ αναλογικά, ενώ το 125 έχει αποκτήσει «όγκο» και διαστάσεις μεγάλου, χωρίς να επιβαρύνεται σημαντικά σε βάρος, αφού ζυγίζει «μόλις» 130 κιλά (κενό).

Τα ελαστικά είναι κοινά για όλους τους εμπρός τροχούς, ενώ πίσω το 500 φορά κατά τι φαρδύτερο (140/80-17) έναντι 130/80-17 των άλλων δύο μοντέλων. Κοινή γεωμετρία, κοινό ρεζερβουάρ, φρένα, διαστάσεις, κοινή εικόνα, χαρά και απόλαυση στην οδήγηση.

Η συνταγή πρέπει να εμπεριέχει σε σωστές δόσεις την παράδοση, το στιλ και την αύρα του «τότε» αλλά και σύγχρονη τεχνολογία, απόδοση και ασφάλεια στη χρήση.

Όπως φαίνεται, στη Fantic πέτυχαν τις αναλογίες και το ανάλαφρο, αποδοτικό, συμπαγές και ευχάριστο Caballero Scrambler είναι, τελικά, ακριβώς αυτό που κάθε εταιρεία θα ήθελε να έχει στις τάξεις της…

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr