Αν υπάρχει μια ευρωπαϊκή εταιρεία που θα άξιζε τον τίτλο της αυθεντίας στα μικρά σχήματα, αυτή, αναμφίβολα, θα ήταν η Fiat. Την όλο και πιο μακρινή δεκαετία του ’60, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία αξιοποιούσε την τρομακτική επιτυχία του 500 και 600.
Η Fiat χρειαζόταν το επόμενο βήμα για την εδραίωσή της στην παγκόσμια αγορά, οπότε, ως λογική εξέλιξη, εμφανίστηκε το 850. Με τις ελαφρώς αυξημένες διαστάσεις αλλά και την πολυχρηστικότητά του, το Fiat 850 κέρδισε αμέσως το στοίχημα των πωλήσεων. Και, όπως συνήθως συμβαίνει, η βασική συνταγή άρχισε να διαφοροποιείται, με την προσθήκη διαφόρων και διαφορετικών εκδόσεων.
Μία από αυτές παρουσιάστηκε το 1965 και, από την άποψη των εντυπώσεων, κυριολεκτικά σάρωσε. Ο Giorgetto Giugiaro, ως εργαζόμενος εκείνη την εποχή στον οίκο Bertone, σχεδίασε ένα υπέροχο, λιλιπούτειο, κομψό και σπορτίφ διθέσιο spider. Μοιραία, πολλοί θα το συνέκριναν με την αντίστοιχη Alfa, όμως το Fiat 850 Spider κατάφερε να αυτοπροσδιοριστεί και να γοητεύσει ένα ιδιαίτερο κοινό, τόσο στην Ευρώπη όσο και τις ΗΠΑ.
Ήταν πολύ ελαφρύ, καθώς ζύγιζε μόλις 745 κιλά και ο εν σειρά τετρακύλινδρος κινητήρας των 843 κ.εκ. ήταν τοποθετημένος στο πίσω μέρος. Απέδιδε μόλις 49 ίππους, αλλά με τον συνδυασμό ενός κιβωτίου τεσσάρων σχέσεων, το 850 Spider έφτανε σε τελική ταχύτητα τη λίαν αξιοπρεπή επίδοση των 145 χλμ./ώρα.
Μερικά χρόνια ύστερα από το λανσάρισμά του, το 1968, η Fiat αύξησε τον κυβισμό και αντιστοίχως την ιπποδύναμη, ανεβάζοντάς την στα 52 άλογα. Το 850 Spider έμεινε στην παραγωγή έως το 1973, με περίπου 140.000 αντίγραφά του να έχουν κυκλοφορήσει στους δρόμους του κόσμου. Προσθέτοντας άλλο ένα αξιοσημείωτο κεφάλαιο στην ιστορία της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, με απαράμιλλο στιλ – σχεδόν όπως πάντα.