Gordon Murray. Ό,τι και να πούμε για τον Βρετανό σχεδιαστή που έχει αφήσει τη σφραγίδα του τόσο στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού Formula 1, όσο και στους τέσσερις τροχούς με την απαράμιλλη McLaren F1 είναι λίγο. Η δουλειά που μας παρουσιάζει, όχι όσο συχνά θα θέλαμε, μιλάει κάθε φορά από μόνη της για τον Βρετανό και το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του εκπληκτικού GMA (από το Gordon Murray Automotivbe) T.50, του πανάλαφρου supercar των μόλις 986 κιλών με τεχνικές προδιαγραφές που πραγματικά εντυπωσιάζουν, σχεδόν για κάθε τμήμα του ξεχωριστά (διαβάστε περισσότερα γι’ αυτό εδώ).
Και εκεί που σκεφτόμαστε ότι δεν έχει παραπάνω ή “παρακάτω”, αν αναφερόμαστε στο βάρος, η GMA μας παρουσιάζει την hardcore έκδοση T.50s Niki Lauda, η οποία ωστόσο προορίζεται αυστηρά για περιβάλλον πίστας, με τον Murray να της δίνει το όνομα του φίλου του και τρεις φορές παγκόσμιου πρωταθλητή F1, με τον οποίο συνεργάστηκε και στην Brabham, όπου έκανε την εμφάνιση του και ο ανεμιστήρας ως αεροδυναμικό βοήθημα. Με μια Brabham BT46B “fan car” ο Lauda κέρδισε το 1978 το σουηδικό GP.
Διαβάστε επίσης: Έρχεται “ο καλύτερος V12 όλων των εποχών”, με έμπνευση από Ferrari!
Το T.50s Niki Lauda εξελίχθηκε παράλληλα με την έκδοση δρόμου, το πιο οδηγοκεντρικό supercar που έχει κατασκευαστεί ποτέ σύμφωνα με της βρετανική εταιρία, και ανεβάζει ακόμη περισσότερο τον πήχη της συνολικής απόδοσης, με στόχο τις πίστες όλου του κόσμου.
Στο T.50s Niki Lauda το βάρος πέφτει ακόμη περισσότερο στα εντυπωσιακά 852 κιλά, ενώ η απόδοση του ατμοσφαιρικού V12 των 3,9 λίτρων ανεβαίνει στους 711 ίππους έναντι 663 της έκδοσης δρόμου, με την κορύφωση να έρχεται στις “superbike” 11.500 σ.α.λ. Το σχεδόν αγωνιστικό μοτέρ συνεργάζεται με νέο 6άρι αυτόματο κιβώτιο της Xtrac. Αυτά τα νούμερα δίνουν καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππο από τα αγωνιστικά που συμμετείχαν στην μέχρι πρότινος κορυφαία κατηγορία LMP1 των αγώνων αντοχής! Επιπλέον ισχύ στον κινητήρα προσφέρει η εισαγωγή Ram Air που βρίσκεται στην οροφή με την μέγιστη ροπή των 485 Nm να κάνει την εμφάνιση της στις 9.000 σ.α.λ. Στα μέρη που αναχεδιάστηκαν συγκαταλέγονται οι κυλινδροκεφαλές και οι εκκεντροφόροι ενώ η συμπίεση ανέβηκε στο 15:1!
Το μόνο που πήρε τον… κατήφορο για το V12 με τα δώδεκα ξεχωριστά σώματα ψεκασμού ήταν το βάρος του. Ήταν ήδη ο ελαφρύτερος V12 παραγωγής, για αυτοκίνητο δρόμου και στην έκδοση πίστας -χωρίς τους περιορισμούς των προδιαγραφών- χάνει άλλα 16 ολόκληρα κιλά και πέφτει στα μόλις 162.
Χαμηλότερο βάρος, περισσότερη ισχύς αλλά και ακόμη υψηλότερη αεροδυναμική απόδοση χάρη στα μεγαλύτερα αεροδυναμικά βοηθήματα αλλά και το highlight του T.50s, τον ανεμιστήρα των 400 χλστ. στο πίσω μέρος, αλλά και έναν ακόμη μεγαλύτερο διαχύτη. Όλα μαζί ανεβάζουν την κάθετη δύναμη που παράγεται έως και τον ενάμιση τόνο, σε συνδυασμό και με την τεράστια πίσω αεροτομή πλάτους 1,75 μέτρων! Για να το πούμε πιο απλά, αν βάλουμε τη δημιουργία του Murray “ανάποδα” σε μια αεροσήραγγα με τους τροχούς να ακουμπούν στο ταβάνι και εξομοιώσουμε την μέγιστη δύναμη που μπορούν να παράγουν οι αεροτομές του, τότε αυτή θα παραμένει στο ταβάνι χωρίς κάποια άλλη υποστήριξη.
Σε αυτή την εφαρμογή ο ηλεκτρικός ανεμιστήρας δουλεύει διαρκώς στις 7.000 σ.α.λ. με στόχο την μέγιστη κάθετη δύναμη. Όλα τα υπόλοιπα αεροδυναμικά βοηθήματα είναι ρυθμιζόμενα για να προσαρμόζεται το supercar στο οδηγικό στιλ αλλά και την εκάστοτε πίστα.
Η τελική υπολογίζεται στα 320-338 χλμ./ώρα, λόγω και της σφιχτότερης κλιμάκωσης του κιβωτίου, με την GMA να προσφέρει και ένα ακόμη πιο “σφιχτό” κιβώτιο που περιορίζει την τελική στα περίπου 275 χλμ./ώρα.
Όλα αυτά με τον Gordon Murray να υποστηρίζει ότι στόχος τόσο της έκδοσης δρόμου όσο και του trackday T.50s Niki Lauda, δεν είναι οι απόλυτοι χρόνοι σε μια πίστα αλλά η απόλυτη ευχαρίστηση του οδηγού. Μάλιστα ο Βρετανός σχεδιαστής αναφέρει πως στην περίπτωση της McLaren F1 η αγωνιστική F1 GTR εξελίχθηκε με βάση το μοντέλο δρόμου. Εδώ όπως ανέφερα και νωρίτερα η εξέλιξη έγινε παράλληλα.
“Δεν είχαμε κανένα ενδιαφέρον στο να προσπαθήσουμε να πετύχουμε απόλυτους χρόνους ή να δημιουργήσουμε ένα “διαστημόπλοιο” με τεράστιους τροχούς υπερβολική αεροδυναμική κάθετη δύναμη, γιατί για να το εκμεταλλευτεί αυτό ένας οδηγός θα πρέπει να έχει τις ικανότητες και την φυσική κατάσταση ενός πιλότου Formula 1.” λέει χαρακτηριστικά ο Murray υπονοώντας πού θα μπορούσε να φτάσει με το GMA T.50s Niki Lauda αν ήθελε.
Από τις πρώτες μάλιστα δοκιμές αναφέρει ότι η ομάδας του έφτασε εύκολα στους 1,9 τόνους κάθετης δύναμης αλλά προτίμησαν να το περιορίσουν στα 1.500 κιλά ώστε το βρετανικό supercar να είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμο από τους ιδιοκτήτες του.
Σε γενικές γραμμές τα πάντα παρουσιάζονται διαφορετικά σε σχέση με την έκδοση δρόμου που δεν μοιράζεται κανένα εξωτερικό πάνελ με την T.50s Niki Lauda, η οποία φέρει παράλληλα διαφορετική ανάρτηση με ακόμη μεγαλύτερο εύρος ρύθμισης και σε ύψος. Τα φρένα είναι ωστόσο ίδια -εκτός από τις βελτιώσεις για την ψύξη τους- και σε συνδυασμό με την αυξημένη αεροδυναμική απόδοση μπορούν να φτάσουν δυνάμεις επιβράδυνσης έως και 3,5g!
Φυσικά τέτοια εξωπραγματική απόδοση δεν έρχεται φτηνά με το trackday supercar να κοστολογείται στα 3,56 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτό το ποσό οι όποιο φόροι. Η παραγωγή του θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2023, αφότου ολοκληρωθεί η παραγωγή των 100 Τ.50 δρόμου.
Δείτε το εξαιρετικό video που δημιούργησαν οι άνθρωποι της Gordon Murray Automotive ακολούθως