Το νέο αμιγώς ηλεκτρικό concept i4 ήταν μια πάρα πολύ καλή αφορμή για την BMW για να ανανεώσει το εταιρικό της λογότυπο σύμφωνα με τη νέα ηλεκτρική τάξη πραγμάτων με τους Βαυαρούς να μπαίνουν σε μια νέα εποχή, τόσο για τους ίδιους όσο και για τον κόσμο των τεσσάρων τροχών γενικότερα. Το i4 ήταν η πρώτη αποκάλυψη, ο νέος ηλεκτρικός ήχος της αυτοκίνησης η δεύτερη (διαβάστε περισσότερα γι αυτόν και ακούστε τον εδώ) και το νέο λογότυπο η τρίτη και ίσως η πιο σημαντική, με την BMW να το χρησιμοποιεί προς το παρόν μόνο για την επικοινωνία της με το κοινό, στις ιστοσελίδες της, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακά αλλά και έντυπα.
Για το διάσημο λογότυπο της BMW και τη σημασία του πολλά έχουν ακουστεί κατά καιρούς και σε αυτό έχουν βάλει το… χεράκι τους και οι ίδιοι οι Βαυαροί! Η αλήθεια ωστόσο είναι μία και ακολουθεί.
Η γέννηση του λογότυπου
Η BMW “ξεπήδησε” από την εταιρία κατασκευής κινητήρων για αεροσκάφη Rapp Motorenwerke GmbH, η οποία το 1917 μετονομάστηκε σε Bayerische Motoren Werke (BMW). Το όνομα της εταιρίας άλλαξε αλλά το προσωπικό της και ο εξοπλισμός που διέθετε παράμειναν αρχικά ίδια.
Το όνομα της BMW κατοχυρώθηκε τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς, χωρίς να ακολουθείται από κάποιο σήμα, με τους Βαυαρούς να παρουσιάζουν στην πρώτη τους διαφήμιση μόνο αυτό μαζί με τον “πυρήνα” παραγωγής τους που δεν ήταν άλλος από την κατασκευή κινητήρων για αεροπλάνα, αυτοκίνητα, πλοία και αγροτικά μηχανήματα.
Το πρώτο σήμα της BMW έκανε την εμφάνιση του τον Οκτώβριο του 1917. Όπως μπορείτε να δείτε και εσείς στη φωτογραφία που ακολουθεί, το πρώτο σήμα της βαυαρικής εταιρίας ήταν αρκετά διαφορετικό από της Rapp. Το μαύρο “δακτυλίδι” (δύο ακόμη πιο λεπτά και χρυσά εντός και εκτός), αλλά και τα γράμματα της εταιρίας που είχαν τοποθετηθεί σε αυτό, έδειχναν τους δεσμούς της BMW με την εταιρία από την οποία προήλθε. Στο κέντρο του, σε μπλε και λευκό χρώμα τα τέσσερα ίσα τμήματα χωρισμένα σταυρωτά, για τα οποία και έχει δημιουργηθεί ο μύθος που κρατά μέχρι τις μέρες μας.
Τα λευκά και μπλε τμήματα δεν συμβολίζουν έναν έλικα αεροπλάνου, όπως πιστεύει πολύς κόσμος από τότε μέχρι και σήμερα. Είναι τα χρώματα του κρατιδίου της Βαυαρίας, τα οποία μάλιστα έχουν τοποθετηθεί αντίστροφα καθώς τοπικός νόμος δεν επέτρεπε τότε να χρησιμοποιούνται εθνικά χρώματα και εμβλήματα σε εμπορικό λογότυπο. Οι άνθρωποι της BMW τα ήθελαν ωστόσο στο νέο τους λογότυπο και βρήκαν αυτό τον τρόπο για να παρακάμψουν το νόμο.
Ο μύθος της “προπέλας” που ζει μέχρι σήμερα
Ο κόσμος που πίστευε τότε και πιστεύει ακόμη και σήμερα πως το λογότυπο της BMW συμβολίζει μια προπέλα αεροπλάνου δεν είναι φυσικά… τρελός. Για τη διατήρηση του μύθου, που μόνο καλό έκανε στην εικόνα και το κύρος της εταιρίας, ευθύνονται και οι ίδιοι οι Βαυαροί, αφού ποτέ δεν τον διέψευσαν επίσημα, ενώ παρουσίασαν σχεδόν από την αρχή της ιστορίας τους διαφημίσεις που ενίσχυσαν την εδραίωση του.
Ειδικότερα, η διαφήμιση της BMW που ακολουθεί μας έρχεται από το μακρινό 1929 και απεικονίζει δύο αεροπλάνα που πετούν έχοντας στον έλικα τους το όνομα των Βαυαρών. Η BMW κατασκεύαζε τότε κινητήρες της Pratt & Whitney με άδεια από την αμερικάνικη εταιρία και η συγκεκριμένη διαφήμιση ήταν ότι έπρεπε για να προωθήσουν τους κινητήρες τους. Έτσι γεννήθηκε και ο μύθος που θέλει τον περιστρεφόμενο έλικα ως μέρος του σήματος της BMW, με τους Βαυαρούς να μην κάνουν ποτέ ιδιαίτερη προσπάθεια για να τον καταρρίψουν για πάρα πολύ καιρό.
O μύθος ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο το 1942, πάλι από την ίδια την BMW, που σε έντυπη έκδοση της με την ονομασία “Flugmotoren-Nachrichten” (Νέα για τους Κινητήρες Αεροσκαφών), παρουσίασε φωτογραφία αεροπλάνου, στον έλικα του οποίου είχε γίνει ένθεση το όνομα της με το κεντρικό κομμάτι του λογότυπου της να αχνοφαίνεται.
Ακόμη και σήμερα οι Βαυαροί παραμένουν αινιγματικοί με το μύθο που δημιούργησαν οι ίδιοι να κρατεί καλά και να έχει αποκτήσει έπειτα από τόσες δεκαετίες την δική του υπόσταση, ακόμη και για την BMW. “Δεν είναι απολύτως αληθές ότι υπάρχει μια προπέλα στο εταιρικό λογότυπο της BMW” αναφέρουν οι Βαυαροί σήμερα με τον Fred Jakobs της BMW Group Classic να προσθέτει το εξής σημαντικό: “Αυτή η “ερμηνεία” είναι κοινός τόπος εδώ και 90 χρόνια και έχει αποκτήσει σε αυτό το διάστημα, έναν βαθμό αλήθειας-δικαίωσης”.
Νέο λογότυπο, μόνο για επικοινωνία προς το παρόν
Το νέο εταιρικό λογότυπο της εταιρίας, σε δύο διαστάσεις και με διάφανο “δακτυλίδι” αντί του μαύρου, έρχεται δύο δεκαετίες μετά την τελευταία αλλαγή που έκανε η BMW σε αυτό και προς το παρόν τουλάχιστον δεν αφορά τα σήματα που τοποθετούνται στα μοντέλα της με το υπάρχον σήμα να χρησιμοποιείται παράλληλα και να διατηρείται και στις κατά τόπους αντιπροσωπείες της BMW.
“Η BMW γίνεται μια εταιρία σχέσεων. Το νέο λογότυπο εκπέμπει διαύγεια και ανοικτότητα. Με αυτή τη νέα διάφανη παραλλαγή, θέλουμε να προσκαλέσουμε τους πελάτες μας να γίνουν μέρους του κόσμου της BMW πιο δυνατά από ποτέ. Παράλληλα το νέο λογότυπο έχει σχεδιαστεί για να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες ψηφιοποίησης των εταιριών…Έχουμε “εξοπλιστεί” με ευελιξία για το ευρύ φάσμα τρόπων επικοινωνίας με τους οποίους η BMW θα κάνει αισθητή την παρουσία της online και offline στο μέλλον. Το επιπρόσθετο λογότυπο συμβολίζει τη σημασία και τη σχετικότητα της εταιρίας με την μελλοντική κινητικότητα και οδηγική ευχαρίστηση.”
Για την ιστορία το πρώτο μοντέλο της BMW που έφερε το σήμα της δεν ήταν αυτοκίνητο αλλά μοτοσυκλέτα και συγκεκριμένα η πρώτη μοτοσυκλέτα στην ιστορία των Βαυαρών, η R 32 του 1923.
Δείτε στην gallery που ακολουθεί ολόκληρη την εξέλιξη του λογότυπου της εταιρίας μέσα στα χρόνια.