Τα οφέλη από τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ανέδειξαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας και ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου που αφορά στην Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης Υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και Τριών Καθέτων Οδικών Αξόνων, το οποίο υπερψηφίστηκε.
Δείτε επίσης: Αττική Οδός – Ανακοινώθηκαν αυξήσεις στα διόδια από το 2026
Mνημονιακή υποχρέωση που εκκρεμεί από το 2011
“Καλούμαστε να κυρώσουμε μία από τις σημαντικότερες συμβάσεις παραχώρησης των τελευταίων ετών, ανοίγοντας έναν κύκλο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της Εγνατίας Οδού”, τόνισε ο κ. Δήμας, επισημαίνοντας πως το ζητούμενο δεν είναι απλώς να εκπληρώσουμε μια μνημονιακή υποχρέωση που εκκρεμεί από το 2011, αλλά να διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια κρίσιμη εθνική υποδομή.

Παραχώρηση έναντι 1,3 δισ. ευρώ – Θα πάνε στην απομείωση του δημόσιου χρέους
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε τόσο στο άμεσο δημοσιονομικό όφελος όσο και στις πρόνοιες για τη συντήρηση και αναβάθμιση του οδικού άξονα, με βάση τη σχετική σύμβαση. Όπως είπε, η αμοιβή που θα κληθεί να καταβάλει ο Παραχωρησιούχος ανέρχεται στο ποσό, περίπου, των 1,3 δισ. Ευρώ, το οποίο προορίζεται για την απομείωση του δημόσιου χρέους.
Επιπρόσθετα, όπως συμπλήρωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο παραχωρησιούχος καλείται να διασφαλίσει:
– την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Εγνατίας Οδού καθώς και των τριών Κάθετων Αξόνων,
– την ολιστική συντήρηση και επιδιόρθωση βασικών τμημάτων του Έργου,
– τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων διοδίων,
– την κατασκευή υποδομών που συνάδουν με έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, όπως η κατασκευή 16 συνολικά Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) και 12 συνολικά Χώρων Σταθμών Αναψυχής, που είναι αναγκαίοι.
Επιπλέον, αποτελεί κεντρική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου η δρομολόγηση όλων των μελετητικών και κατασκευαστικών ενεργειών για την αναβάθμιση των Σηράγγων της Εγνατίας Οδού, στο πλαίσιο της πλέον αυξημένης τεχνικής κατηγορίας, όπου λειτουργούν και εφαρμόζονται προηγμένες τεχνικές προδιαγραφές, για την ασφαλή κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένης μάλιστα και της κίνησης επικίνδυνων φορτίων.
Γερασμένος δρόμος που απαιτεί βαριά συντήρηση
“Η Εγνατία Οδός είναι ένας δρόμος ο οποίος ολοκληρώθηκε στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα. Έχουν περάσει 15, ακόμη και 20 χρόνια από την κατασκευή πολλών τμημάτων της. Πρόκειται για ένα έργο που αναπτύχθηκε τμηματικά και ενσωμάτωσε υποδομές – σήραγγες, γέφυρες – οι οποίες είχαν χτιστεί ήδη από τη δεκαετία του 1980. Είναι, ένας γερασμένος δρόμος, που απαιτεί βαριά συντήρηση και σημαντικές επεμβάσεις. Η ετήσια συντήρηση που απαιτεί η Εγνατία Οδός – 65 έως 70 εκατομμύρια ευρώ – δεν μπορεί να καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Υπάρχουν βέβαια τα διόδια όμως τα έσοδα των διοδίων υποχρεωτικά μεταφέρονται στον τακτικό προϋπολογισμό. Δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν ούτε καν τα λειτουργικά έξοδα της Εγνατίας Οδού, πόσο μάλλον τις βαριές συντηρήσεις. Αυτό, λοιπόν, είναι ο πυρήνας της απόφασης: Το έργο πρέπει να το αναλάβει παραχωρησιούχος, ώστε να μπορούν να εξασφαλιστούν τα επίπεδα ποιότητας και ασφάλειας που χρειάζεται ο δρόμος”, ανέφερε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.