Όσοι έχετε στην κατοχή σας υβριδικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα γνωρίζετε τι είναι η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση. Ε λοιπόν, αυτή η τεχνολογία περνά πλέον στο Μετρό, με το εναρκτήριο, πιλοτικό σύστημα να ξεκινά από την Γραμμή 1 (ηλεκτρικός). Πάμε να δούμε τις πρώτες πληροφορίες πιο αναλυτικά!
Αρχικά, να υπενθυμίσουμε ότι ανάκτηση ενέργειας ονομάζεται η τεχνολογία της αξιοποίησης ενέργειας που χάνεται κατά την πέδηση. Αυτή επιστρέφει με ηλεκτρική μορφή στην μπαταρία του αυτοκινήτου, μειώνοντας σημαντικά την κατανάλωση. Παρόμοιο σύστημα θα εφαρμοστεί και στην Γραμμή 1 του Μετρό, μόνο που η ηλεκτρική ενέργεια δεν θα επιστρέφει στον συρμό… αλλά στο δίκτυο της ΔΕΗ.
Σε πρώτη φάση, το έργο θα αναπτυχθεί στους σταθμούς Νέο Φάληρο και Ηράκλειο. Με την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου αυτού συστήματος, θα είναι δυνατή η εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών και η επιστροφή της στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για επιστροφή έως και του 12,5% της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιεί ετησίως η Γραμμή 1, όταν θα ενσωματωθεί το σύστημα σε όλες τις στάσεις. Κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε 4.500 MWh ετησίως. Είναι μια κατεξοχήν “πράσινη” επένδυση, που μετατρέπει την κινητική ενέργεια που προέρχεται από την επιβράδυνση των συρμών σε ηλεκτρική ενέργεια.
Μετά την αρχική εφαρμογή, η τεχνολογία της ανάκτησης ενέργειας θα επεκταθεί στις Γραμμές 2 και 3. Αντίστοιχο σύστημα ανάκτησης της ηλεκτρικής ενέργειας από την επιβράδυνση των συρμών προβλέπεται να εγκατασταθεί στους υποσταθμούς της υπό κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό. Το πιλοτικό έργο είναι προϋπολογισμού 4.174.000€, πλέον ΦΠΑ, με εγκεκριμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.