Ο Κώστας Στεφανής για τον Νίκο Γραμματικόπουλο

"Έφυγε" ο Νίκος Γραμματικόπουλος ο ποιητής κινηματογραφιστής του ράλι Ακρόπολης και όχι μόνο.

Βρείτε μας στο

Στο τελείωμα της περασμένης εβδομάδας ο Νίκος πέταξε στην αιωνιότητα αφήνοντας πίσω του ένα μοναδικό έργο που αποτύπωσε σε φιλμ έχοντας ο ίδιος το ρόλο του κινηματογραφιστή, του διευθυντή φωτογραφίας, του ηχολήπτη, του μοντάζ, αλλά και του αφηγητή.

Από μικρός είχε μπολιαστεί από την μαγεία της 7ης τέχνης κι αν και βρέθηκε στις αίθουσες του πολυτεχνείου η αγάπη του για τον κινηματογράφο έγινε κινητήριος δύναμη της ζωής του και αφιερώθηκε ολόψυχα σε αυτόν. Δημιούργησε μοναδικά θέματα με εκείνες τις τεράστιες κινηματογραφικές μηχανές λήψης που κουβαλούσε στην πλάτη κρεμασμένος ο μισός έξω από το ελικόπτερο για να αποθανατίσει τις πλέον εντυπωσιακές σκηνές που του προσέφεραν απλόχερα οι θρύλοι οδηγοί της εποχής του ’70 και του ’80.

Δεν ήταν όμως μόνο οι αγώνες στο μυαλό και στο φακό του. Έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 20 ταινίες μικρού μήκους όπου συμμετείχε άλλοτε σαν φωτογράφος, άλλοτε σαν σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, Μοντάζ ή και σαν αφηγητής.

Είμαστε μαζί στις δοκιμές του ράλι Ακρόπολης του 1977 με το “μουλάρι”- αυτοκίνητο δοκιμών του Bjorn Waldegard ένα Ford Escort Gr.4, δίπλα στον Ιαβέρη να βγάζει τον μπροστινό τροχό στο χάος και ο Νίκος να παίρνει το ρίσκο να βάζει μέσα στο χαντάκι την κάμερα του με κίνδυνο να καταστραφεί προκειμένου να καταγράψει την μοναδικότητα της στιγμής.

Επίσης πριν δημιουργηθεί η Ιπποκράτειος πολιτεία ο χωματόδρομος αυτός, από τα βασιλικά κτήματα μέχρι τα Κιούρκα, ήταν η κατατακτήριος ειδική διαδρομή του ράλι Ακρόπολης 1977. Είχαμε συνεννοηθεί με τον Bjorn Waldegard να κάνει κάποια περάσματα προκειμένου να καταγραφούν σε φιλμ, στην κλασσική στροφή με το πεύκο στη μέση του δρόμου.

Εκεί ο Νίκος με ρίσκο ζωής και μηχανημάτων καθόταν με καρφωμένα τα πόδια στο δρόμο στρέφοντας μόνο το κορμί του για να ακολουθήσει την πορεία του Escort με το πλάι με πολλά χιλιόμετρα και το καπό του αυτοκινήτου να περνά μόλις λίγους πόντους από το φακό του Νίκου.

Όσα κι αν γράψει κανείς δεν πρόκειται να συμπεριλάβει όλο το έργο, τη φιλοσοφία και τα όνειρα του Νίκου που ήταν παθιασμένος με την τέχνη του κινηματογράφου αλλά και την ζωή.

Καλό Ταξίδι Νίκο Γραμματικόπουλε…

Ποιο κάτω ακολουθεί η ταινία του Νίκου Γραμματικόπουλου “Η Ακρόπολη σε… τροχούς”

mm
Η καριέρα του στα ράλι ξεκίνησε το 1970. Μέχρι σήμερα έχει καθίσει στο δεξί μπάκετ ως συνοδηγός σε πάνω από 30. Mεταξύ αυτών ο Jigger, ο Ιαβέρης, ο Λεωνίδας Κύρκος,, ο Άρης Βωβός, ο Ιαβέρης Junior, ο Dim και πολλοί άλλοι. Έχει συμμετάσχει σε 28 ράλι Ακρόπολις, έχει κερδίσει 16 πρωταθλήματα και κύπελλα στην Ελλάδα και έχει συμμετάσχει σε αρκετούς αγώνες του πανευρωπαϊκού και του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι, Αφού τελείωσε τις σπουδές του στη δημοσιογραφία και παράλληλα με τους αγώνες εργάστηκε από τις αρχές του '70 στις εφημερίδες "Βραδινή", "Απογευματινή" καθώς επίσης και στα περιοδικά "Auto Tourism", "Πίστες και Δρόμοι". Στις αρχές της δεκαετίας του '90 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή "Τροχοί και Δρόμοι" και από το 1999 έως και σήμερα είναι ο παρουσιαστής της τηλεοπτικής εκπομπής "Traction", από την οποία έχουν περάσει ως καλεσμένοι σπουδαίες προσωπικότητες. Από το 2010 έως και σήμερα είναι διευθυντής έκδοσης του "Traction Magazine”. Όλα αυτά τα χρόνια της καριέρας του έχει οδηγήσει μερικά από τα σπουδαιότερα αυτοκίνητα όπως η Enzo Ferrari, η Ferrari F 50, η Porsche Carrera GT, η F1 Jordan, το Subaru Impreza WRC, το Peugeot 206 WRC, το Citroen Xsara WRC, το Skoda Fabia WRC και πολλά άλλα.

E-mail: kstefanis@traction.gr