Βρισκόμαστε μπροστά σε μία ενεργειακή κρίση διαρκείας, γεγονός που αποτυπώνεται με τον πιο εμφατικό τρόπο στις τιμές βενζίνης και άλλων καυσίμων στα πρατήρια όλης της χώρας. Πλέον, το λίτρο της αμόλυβδης “φλερτάρει” ξανά με τα 2,00 ευρώ, ενώ στα νησιά έχει ξεπεράσει κατά πολύ αυτή την τιμή.
20 Χρόνια ΕΥΡΩ: Ας θυμηθούμε πόσο κόστιζαν τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα σε δραχμές
Πριν από περίπου δύο δεκαετίες κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα υπάρξει τέτοια αύξηση, γεγονός που επιβεβαιώνεται με τον πιο εμφατικό τρόπο στα “αποκόμματα” εφημερίδων που θα δούμε ευθύς αμέσως. Ταξίδι στο παρελθόν, λοιπόν, και πιο συγκεκριμένα στο διάστημα Αυγούστου – Σεπτεμβρίου του 2005. Εκείνη την εποχή, ως ανήλικος, άκουγα απίστευτες ιστορίες από τους μεγαλύτερους, που με έπαρση ανέφεραν ότι ταξίδεψαν “Αθήνα – Θεσσαλονίκη με δύο ντεπόζιτα” και ασφαλώς η κατανάλωση καυσίμου δεν ενδιέφερε κανέναν κατά την έρευνα αγοράς αυτοκινήτου.
Τον Σεπτέμβριο του 2005 διαβάζαμε τα εξής: “Nέο άλμα πραγματοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, υπερπηδώντας το ένα ευρώ το λίτρο σε όλη τη χώρα, για πρώτη φορά στα χρονικά. Tην τελευταία εβδομάδα η μέση αύξηση στο σύνολο της χώρας ήταν της τάξης του 4%. Σε σχέση με τις αρχές του έτους, η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται 26,7 λεπτά ή 35,7% ακριβότερα. Xαρακτηριστικό είναι ότι σε κανένα πρατήριο στην Aθήνα και την υπόλοιπη Aττική, η αμόλυβδη βενζίνη δεν πωλείται πλέον φθηνότερη από ένα ευρώ το λίτρο.” (Πηγή: stockwatch.com 6/9/2005)
Πάμε να δούμε και τι ανέφερε η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” σε έρευνα τιμών που είχε πραγματοποιήσει τον Αύγουστο του 2005: “Χθες στα Χανιά η βενζίνη έφτασε να πωλείται προς 1,03 ευρώ το λίτρο, στο Ηράκλειο προς 1,09 ευρώ και στην Κέρκυρα έως 1,05 ευρώ. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης. Σύμφωνα με αυτά, την εβδομάδα που πέρασε η βενζίνη έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ, φτάνοντας να πωλείται πανελλαδικά κατά μέσο όρο προς 0,94 ευρώ, αλλά σε 16 νομούς κυμάνθηκε από 0,97 έως και 1 ευρώ το λίτρο”. (Πηγή: TA NEA 13/8/2005)
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σε μία από τις εικόνες που παραθέτουμε είναι ορατό το ποσοστό των φόρων του κράτους ανά λίτρο. Το 2005, λοιπόν, οι φόροι, τα τέλη κτλ. άγγιζαν τα 0,30 ευρώ ανά λίτρο. Σήμερα, μόνο ο Ειδικός Φόρος αγγίζει τα 0,70 ευρώ ανά λίτρο, ενώ μαζί με άλλες εισφορές και το Φ.Π.Α., μόνο οι φόροι κοστίζουν πάνω από 1,00 ευρώ στο λίτρο βενζίνης.
Τονίζουμε ότι στόχος του κειμένου δεν είναι να συγκρίνει την μεταβολή της τιμής της βενζίνης από το 2005 έως σήμερα, γι’ αυτό δεν έχει γίνει και αναφορά σε μεταβολή τιμών λόγω πληθωρισμού.