Page 21 - TRACTION 137
P. 21

AΠΟ ΤΟΝ  ΚΩΣΤΑ ΣΤΕΦΑΝΗ

































                                     στο smart







                              και το Twizy









              Με τη λήξη του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου η Ευρώπη ήταν κατεστραµ-  πωσιακό µικροσκοπικό αυτοκίνητο πόλης µε πρωτότυπο σχεδιασµό το
              µένη σε όλα τα επίπεδα. Την ίδια στιγµή ξεκίνησε η ανοικοδόµηση, η   οποίο άκουγε στο όνοµα Isetta. Μήκος µόλις 2,25 µέτρα, βάρος µόλις
              εκκίνηση της οικονοµίας και συνεπώς των µετακινήσεων.  330 κιλά, µε το σαλόνι του να φιλοξενεί δυο ενήλικα άτοµα και µε το
              Στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη οι χειµώνες είναι δύσκολοι και η   ζόρι ένα µικρό παιδί! Ο κινητήρας µονοκύλινδρος, δίχρονος, 236 κυβι-
              χρήση δίκυκλων µέσων µεταφοράς δεν ενδείκνυται. Αυτή λοιπόν ακρι-  κών εκατοστών, απόδοσης µόλις 9,5 ίππων, µε τέσσερις ταχύτητες και
              βώς την περίοδο άρχισαν να δηµιουργούνται δειλά δειλά οι πρώτες   όπισθεν παρακαλώ. Από ό,τι είδατε η λέξη «µόλις» είχε την τιµητική της
              φτηνοκατασκευές, κάτι µεταξύ αυτοκινήτου και σκούτερ, προστατεύ-  στην περιγραφή της Isetta, η οποία είχε και εντυπωσιακές επιδόσεις. Επι-
              οντας από τη βροχή και τις χαµηλές θερµοκρασίες αυτούς που θα τις   τάχυνση 0-50 χλµ./ώρα σε 30 δευτερόλεπτα (!) και τελική ταχύτητα 85
              χρησιµοποιούσαν. Αρκετές προτάσεις από µικροκατασκευαστές, αλλά   χλµ. Ο κινητήρας ήταν τοποθετηµένος στο πίσω µέρος πάνω από έναν
              εµείς θα ασχοληθούµε µε τις Isetta και Messerschmitt.  τροχό, όπως ήταν το πρωτότυπο, στη συνέχεια όµως οι τροχοί έγιναν
              ∆υο τρίκυκλες κατασκευές µε κινητήρα από µοτοσυκλέτα και µε διαφο-  δυο, σε απόσταση 48 εκατοστών µεταξύ τους, για να αποφεύγονται οι
              ρετική διάταξη των θέσεων. Στην Isetta οι επιβάτες καθόντουσαν δίπλα   ανατροπές (!), διαστάσεων 10 ιντσών. Μέσα στην καµπίνα, πάνω από
              δίπλα ενώ στο Messerschmitt ο ένας πίσω από τον άλλον, όπως και   τον κινητήρα, υπήρχε ένα µεγάλο ράφι για αποσκευές και προαιρετικά
              στις µοτοσυκλέτες. Η οροφή και οι φωτεινές επιφάνειες ήταν καµπυλώ-  θερµαντήρας, που όµως, για λόγους ασφαλείας, έπρεπε να χρησιµοποι-
              δεις κατασκευές από φάιµπεργκλας και µάλιστα το αυγοειδές σχήµα   είται µε την υφασµάτινη οροφή ανοικτή λόγω αναθυµιάσεων.
              της Isetta έγινε αφορµή τα οχήµατα αυτής της σχεδιαστικής φιλοσοφίας   Η συγκεκριµένη εταιρεία κατασκεύαζε ψυγεία, σκούτερ και µικρά
              να αποκτήσουν το προσωνύµιο bubble cars καθώς θύµιζαν φυσαλίδα,   τρίκυκλα φορτηγά. Τα ψυγεία στάθηκαν αφορµή για την ιδιόρρυθµη,
              όπως αυτές που κάνουµε µε την τσιχλόφουσκα ή µε σαπουνόνερο!   µια και µοναδική πόρτα, που ανοίγοντας έπαιρνε µαζί της το τιµόνι και
              Ας πάρουµε όµως τα πράγµατα από την αρχή. Τον Απρίλιο του 1953,   το µικροσκοπικό ταµπλό. Μάλιστα, σε περίπτωση σύγκρουσης, οδηγός
              στην έκθεση του Τορίνο, η ιταλική εταιρεία Iso παρουσίασε ένα εντυ-  και επιβάτης έπρεπε να βγουν από την ανοιγόµενη υφασµάτινη οροφή.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26