Page 24 - TRACTION 137
P. 24
cover story
smart
Κάνοντας ένα άλμα στον χρόνο φτά-
νουμε στο 1982, όπου ο κόσμος έχει
αλλάξει τελείως συγκριτικά με τα πρώτα
χρόνια μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου
Πολέμου. Εκείνη τη χρονιά ο πρόεδρος
της ωρολογοποιίας Swatch οραματίστηκε
τη δημιουργία ενός αυτοκινήτου πόλης
βασισμένου στην πρωτότυπη σχεδια-
στική εμφάνιση των ρολογιών της, που
τα είχε κάνει τόσο πολύ δημοφιλή. Είχε
διαπιστώσει πως οι κατασκευαστές αυτο-
κινήτων είχαν αγνοήσει πλήρως ένα ση-
μαντικό μερίδιο αγοραστών που ζούσαν
σε πόλεις αντιμετωπίζοντας τα γνωστά
προβλήματα φθηνής μετακίνησης, πάρ-
κινγκ κ.λπ. Ο φόβος να βρει απέναντι
στο Swatchmobile, όπως ήταν το πρώτο
όνομα της ιδέας του, τις αυτοκινητοβιο-
μηχανίες τον ανάγκασε να ξεκινήσει τις
επαφές του μαζί τους. Και με ποιους δεν
μίλησε, τρώγοντας «πόρτα» από παντού,
για να καταλήξει σε συμφωνία 12 χρό-
νια αργότερα, το 1992, με τη Mercedes-
Benz. Για την ονοματοδοσία υπήρξε
μεγάλη κόντρα μεταξύ των εταίρων
καταλήγοντας τελικά στο smart που, αν
και ως λέξη υπάρχει στο αγγλικό λεξικό
υποδηλώνοντας τον έξυπνο, τον άνθρω-
πο της μόδας, προέκυψε από την κωδική
ονομασία του project «Swats Mercedes
Art». Και γεννήθηκε η smart, τον Οκτώ-
βριο του 1998, με σημεία πώλησης μέσα
σε γυάλινους πύργους, θυμίζοντας τα
γυάλινα εκθετήρια των ρολογιών.
Έναν μήνα αργότερα η Mercedes εξαγό-
ραζε το 100% της smart, με το μικρό της
να επιτυγχάνει εντυπωσιακές πωλήσεις
στην παγκόσμια αγορά. Αυστηρά διθέ-
σιο, με χώρους αποσκευών πάνω από
τον κινητήρα που ήταν τοποθετημένος
στο πίσω μέρος του, το smart εντυπω-
σίαζε με την ευελιξία και την ικανότητά
του να παρκάρει σε απίστευτους χώρους!
Κυκλοφόρησε σε διάφορες εκδόσεις,
ενώ από το 2007 είχαν αρχίσει οι πρώ-
τες δοκιμές με ηλεκτροκινητήρα, για να
φτάσουμε στο σήμερα, τη μετατροπή της
smart σε αμιγώς εξηλεκτρισμένη μάρκα,
τη μεταφορά κατασκευής στην Κίνα αλλά
και στην αλλαγή ιδιοκτησιακού καθε-
στώτος.
24 TRACTION MAGAZINE