Red Bull X-Alps: Ιπτάμενοι ορειβάτες

Όταν δεν αρκεί ένα αγώνισμα, συνδυάζεται με μερικά ακόμη για να προσθέσουν τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις από τον αθλητή. Όπως γίνεται στο X-Alps.



Ένα πολυδιάστατο άθλημα έχει σαφώς πολλαπλές απαιτήσεις από τους θιασώτες αθλητές του. Στο κλασικό δέκαθλο, ο ίδιος άνθρωπος πρέπει να είναι δυνατός στη ρίψη σφαίρας, να έχει αλτικότητα για το άλμα εις ύψος, ευλυγισία για το άλμα επί κοντώ, ταχύτητα για τα 100 μέτρα και αντοχή για τα 1.500. Και αυτά είναι μόνο τα μισά.

Η σύνθεση παράγει τους απόλυτους αθλητές και σίγουρα την εμπνεύστηκε κάποιος με σαδιστικές διαθέσεις κάπου εκεί στο 1912, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Στοκχόλμης, όπου εμφανίστηκε πρώτη φορά.

Το ταπεινό δίαθλο των χειμερινών αγώνων από την άλλη (σκι ανωμάλου δρόμου και σκοποβολή) ή το σύγχρονο δίαθλο (δρόμος και κολύμβηση) θα έλεγε κανείς ότι είναι οι πιο απλές παραλλαγές. Ο σκιέρ κουβαλάει το όπλο και εκεί που η καρδιά χτυπά έντονα στέλνοντας κραδασμό σε όλο το σώμα, πρέπει να βρει τον στόχο στα 50 μέτρα…

Και μετά έρχεται στο προσκήνιο το Red Bull XAlps. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και σκληρότερη διοργάνωση αγώνων περιπέτειας, καλύπτοντας 1.138 χλμ. σε αλπικό τερέν. Ακολουθώντας τη ραχοκοκαλιά της μεγαλύτερης οροσειράς στην Ευρώπη.

Η ένατη έκδοση ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου με τη συμμετοχή 32 αθλητών παγκόσμιας κλάσης από 20 χώρες. Ένα εξαντλητικό ταξίδι από το Salzburg ώς το Monaco με μόνα μέσα μετακίνησης τα πόδια των αθλητών και αλεξίπτωτα πλαγιάς!

Στη σύνθεση των αθλητών συμπεριλαμβάνονται 16 βετεράνοι με προηγούμενες συμμετοχές στον θεσμό, 15 νεοφερμένοι rookies και ένας πολυπρωταθλητής με μοναδικό στόχο να πετύχει τον έκτο κατά σειρά θρίαμβο στον πολυήμερο αυτό αγώνα.

Κατά τη διαδρομή, οι αθλητές πρέπει να περάσουν από 13 σημεία (Turnpoints) που βρίσκονται σε έξι διαφορετικές χώρες! Ο αγώνας ξεκινά με τον «πρόλογο» της πρώτης ημέρας που ορίζει τη σειρά για την εκκίνηση του κανονικού αγώνα. Οι τρεις πρώτοι σε αυτόν τον αγώνα κερδίζουν ένα «Νυχτερινό Πάσο» που τους επιτρέπει μία νύχτα της επιλογής τους να συνεχίσουν να κινούνται ενόσω οι υπόλοιποι βρίσκονται σε καθεστώς υποχρεωτικής ανάπαυσης.

Αυτή τη χρονιά, η διαδρομή έφερε τους ιπτάμενους δρομείς σε έναν συνδυασμό γνώριμων από τα προηγούμενα χρόνια διαδρομών αλλά και νέων περασμάτων. Κάποια από αυτά με εξαιρετικό βαθμό δυσκολίας.

Κάθε ημέρα του αγώνα απαιτεί ξεχωριστή στρατηγική για τα περάσματα ανάμεσα από απόκρημνες πλαγιές, βραχώδη μονοπάτια, με επικίνδυνες πτήσεις και κρίσιμες αποφάσεις. Μια πραγματική πρόκληση για σώμα και πνεύμα, μεταφέροντας πάντα στην πλάτη το σακίδιο που περιέχει το αλεξίπτωτο.

Στην πιο απαιτητική διαδρομή της ιστορίας του, το Red Bull XAlps 2019 εμπεριείχε «δράμα» ανάλογο της δυσκολίας αλλά και της διάρκειας του αγώνα. Σκηνές περιπέτειας, ανθρώπινων ορίων και δράσης σε μεγάλο υψόμετρο, εκτυλίσσονταν καθημερινά, με την αγωνία να κορυφώνεται όσο περνούσαν οι ημέρες.

Για να κερδίσει κανείς απαιτείται φυσική δύναμη, άριστη φυσική κατάσταση, τεχνική κατάρτιση στο αλεξίπτωτο και ασφαλώς υψηλή ευφυΐα. Να είναι ικανός στον σχεδιασμό και τη στρατηγική, αλλά ακόμη καλύτερος στη λήψη αποφάσεων όταν οι συνθήκες απαιτούν αλλαγή σχεδίων.

Όσο σκληρός είναι ο αγώνας, άλλο τόσο σκληροί είναι και οι κανονισμοί. Όπως πρέπει να είναι σε συνθήκες υψηλού ρίσκου και απρόβλεπτων συνθηκών.

Υπάρχει ημερομηνία και ώρα έναρξης, όχι όμως τα ανάλογα για τη λήξη. Όταν τερματίσει ο πρώτος, ο τερματισμός μένει ανοικτός για 24 ώρες, ώστε να τερματίσουν όσοι λογίζονται ότι τερμάτισαν «εντός χρόνου». Ωστόσο δεν μπορεί κάποιος να τερματίσει πριν από το μεσημέρι της 27ης Ιουνίου, ακόμη κι αν έχει φτάσει στο Peille της Ν. Γαλλίας, όπου και ο τερματισμός.

Προέκταση αυτού του κανόνα είναι ο ρόλος του αγωνιστικού «Προκρούστη», του λεγόμενου «Axeman», που παίρνει τις δύσκολες αποφάσεις. Όπως στην περίπτωση της Dominika Kasieczko από την Πολωνία, που υποχρεώθηκε να σταματήσει την πέμπτη ημέρα του αγώνα, όταν έφτασε στο Kronplatz και έβαλε την υπογραφή της στο ταμπλό.

Ήταν η τελευταία δρομέας, ήδη 25 χιλιόμετρα πίσω από τον προηγούμενο αθλητή. Κρίθηκε ότι με τέτοιο ρυθμό πλέον ήταν αδύνατον να τερματίσει εντός χρόνου και σύντομα δεν θα προλάβαινε το χρονικό «κλείσιμο» των επόμενων σημείων ελέγχου.

Άρα υποχρεώθηκε σε εγκατάλειψη, λαμβάνοντας ωστόσο τιμές και εύσημα για την προσπάθεια και την επιμονή της επί πέντε ημέρες. Είχε άλλωστε ήδη διανύσει 654 χιλιόμετρα στην κορυφογραμμή των Άλπεων, εκ των οποίων τα 275 πεζή! Δεν το λες και λίγο, ενώ κάπως έτσι οι μόλις δύο γυναικείες συμμετοχές στον αγώνα μειώθηκαν στο μισό…

Σε όλη τη διάρκεια του αγώνα ο πολυνίκης Ελβετός Christian Maurer προηγείτο και οι υπόλοιποι βρίσκονταν στο κατόπι του. Κάποιες στρατηγικές επιλογές και λίγο η τύχη τού έδωσαν ένα προβάδισμα τη δεύτερη ημέρα του αγώνα. Είχε προλάβει να πετάξει με το αλεξίπτωτό του ένα τμήμα της διαδρομής πριν να αλλάξουν οι συνθήκες και κάνουν τις πτήσεις απαγορευτικές για οκτώ ώρες.

Οι καιρικές συνθήκες γίνονται συχνά το βασικό πρόβλημα των αθλητών, μεγαλύτερο από τα δύσκολα και επικίνδυνα περάσματα. Βροχή, κρύο, καταιγίδες και ρεύματα αέρα που στροβιλίζονται ανάμεσα στα κοφτερά βράχια, απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και «καθαρό μυαλό».

Τρεις βετεράνοι του αγώνα έβαλαν το πλαίσιο ενός τέτοιου αγώνα με τις δηλώσεις τους.

Ο Βέλγος Tom De Dorlodot είπε για τη σημαντικότητα του να ακούς το ένστικτο που ορίζει η εμπειρία: «Όταν βρίσκομαι σε επικίνδυνες φάσεις του αγώνα, ακούω το ένστικτό μου και όχι την επιθυμία μου. Ακόμη κι αν ‘‘όλοι το κάνουν’’ δεν θα το επιχειρήσω επειδή βρίσκομαι σε αγώνα. Το να παραμείνεις ζωντανός είναι μέρος του παιχνιδιού εδώ. Αυτό που έχει σημασία είναι να απολαύσεις τη διαδρομή, να τα δώσεις όλα και να επιστρέψεις ακέραιος, σε ένα κομμάτι».

Η διατροφή είναι πολύ σημαντικό κομμάτι για τον Αυστριακό Paul Guschlbauer: «Καταναλώνω περίπου 6.000 θερμίδες κάθε μέρα κατά τη διάρκεια του αγώνα. Οπότε η καλή φυσική τροφή είναι κάτι απίστευτα σημαντικό. Πρέπει να επιλέγεις τροφή που δεν απαιτεί πολλή ενέργεια για να αφομοιωθεί και να δώσει ενέργεια, χωρίς να παραβλέπεις τη σημαντικότητα της καλής γεύσης».
Μια άλλη διάσταση δίνει ο Αμερικανός Gavin McClurg: «Μετά τις πρώτες δύο ημέρες αρχίζεις να βρίσκεις τον ρυθμό σου, ενώ το άγχος και η ένταση ελέγχονται καλύτερα. Προσπαθώ να διαλογίζομαι μερικά λεπτά κάθε πρωί και το ίδιο πριν από τη βραδινή ξεκούραση αλλά και πριν από κάθε πτήση, ώστε να κατεβάσω την ένταση της στιγμής. Σε τέτοιες συνθήκες ισχύει το ‘‘σπεύδω βραδέως’’, ενώ η βιασύνη οδηγεί σε λάθη.

Πρέπει να εστιάζεις σε αυτά που έχεις πετύχει και όχι σε αυτά που είναι μπροστά – αυτή είναι η καλύτερη συμβουλή που έχω λάβει. Αν μπορείς να απολαύσεις το ταξίδι και τη μαγεία κάθε στιγμής, τα χιλιόμετρα λιώνουν κάτω από τα πόδια σου».

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr