Renault Clio & Captur E-TECH: Υβριδικά με τεχνολογία από F1

H Renault παρουσίασε δύο νέες εκδόσεις για τα δημοφιλή μοντέλα της Clio και Captur, οι οποίες φέρουν τα διακριτικά E-TECH. Ας δούμε τι σημαίνει αυτό.

Βρείτε μας στο

Όπου E-TECH λοιπόν έχουμε νέες υβριδικές και plug-in εκδόσεις. Στην περίπτωσή μας, το νέο Clio E-TECH 140 ίππων και το νέο Captur E-TECH Plug-in 160 ίππων. Έτσι έχουμε πλέον έκδοση «full hybrid» για το νέο Clio E-TECH και «full plug-in hybrid» για το νέο Captur E-TECH.

Πρόκειται για μία έκδοση την οποία σύντομα θα δούμε και στο νέο Megane E-TECH Plug-in, που θα επιτυγχάνει έτσι και αυτή τον περιορισμό των εκπομπών του CO2 και της κατανάλωσης, ακόμα και στα μεγάλα ταξίδια.

Πως δουλεύει η τεχνολογία E-TECH της Renault:
Χάρη στο «έξυπνο» multi-mode κιβώτιο ταχυτήτων, το αποτελεσματικό σύστημα ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα και τη μεγάλη ικανότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας, επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση καυσίμου και ο περιορισμός των ρύπων. Όλα τα παραπάνω αποτελούν και το επιστέγασμα της άριστης αξιοποίησης της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί από τη Formula 1 και την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα πάντα με τη Renault.

Το νέο Clio E-TECH αξιοποιεί αυτή την παρακαταθήκη προσφέροντας τη δυνατότητα για κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια σε ποσοστό 80% των αστικών μετακινήσεων, γεγονός που εξασφαλίζει μια οικονομία της τάξης του 40% σε σχέση με ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης σε αστικό περιβάλλον κίνησης, σύμφωνα πάντα με τα λεγόμενα της εταιρείας.

Αντίστοιχα, το νέο Captur E-TECH Plug-in μπορεί να κινηθεί με 100% ηλεκτρική ενέργεια για 50 χιλιόμετρα, με μέγιστη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα σε μικτές συνθήκες κίνησης (WLTP) και μέχρι 65 χιλιόμετρα στον αστικό κύκλο (WLTP πόλης).

Renault E-TECH

Τα είδη της τεχνολογίας E-TECH:
Το σύστημα κίνησης που χρησιμοποιείται σε ευρεία κλίμακα από τα μοντέλα με υβριδικό κινητήρα της Renault, παρουσιάζεται σε δύο παραλλαγές: E-TECH για full hybrid (HEV – Hybrid Electric Drive ή υβριδικό) και E-TECH Plug-in για “full plug-in hybrid’ (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Drive ή επαναφορτιζόμενο υβριδικό). Η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε αυτά τα δύο μοντέλα ήταν εύκολη χάρη στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα CMF-B, η οποία εξελίχθηκε εξ αρχής για ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και από το γεγονός ότι τα συστήματα E-TECH είναι τόσο συμπαγή σε διαστάσεις, ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν χωρίς καμία τροποποίηση σε ένα μικρό μοντέλο, όπως είναι το νέο Clio.

Οι μηχανικοί της Renault υιοθέτησαν μία πρωτοποριακή λύση για τη γκάμα των υβριδικών, η οποία είναι τελειοποιημένη, πρωτότυπη και αποκλειστική – με πάνω από 150 πατέντες – ενώ βασίζεται στη σειριακή και παράλληλη υβριδική αρχιτεκτονική που διασφαλίζει τη δυνατότητα για πλήθος συνδυασμών και τις καλύτερες επιδόσεις, σε ό,τι αφορά στις εκπομπές του CO2 σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.

Η γκάμα των υβριδικών μοντέλων, εκμεταλλεύεται επίσης και την τεράστια τεχνογνωσία που προέρχεται από την ομάδα της Renault F1. Τα υβριδικά μοντέλα παραγωγής μοιράζονται την τεχνολογία με την οποία εξελίσσονται τα αγωνιστικά οχήματα της F1 Racing, όπως διατείνεται η ίδια η μάρκα. Η τελευταία μάλιστα έχει σκοπό να διαθέτει στη γκάμα της 8 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και 12 μοντέλα που θα κινούνται και με ηλεκτρική ενέργεια (υβριδικά και plug-in υβριδικά) μέχρι το τέλος του 2022.

Πως δουλεύει το E-TECH:
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες και μία κεντρική μπαταρία. Η συγκεκριμένη διάταξη πλαισιώνεται από ένα κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών, με ίσια γρανάζια (multi-mode dog gearbox). Το χωρίς συμπλέκτη, κιβώτιο, δίνει τη δυνατότητα για 100% ηλεκτροκίνητη εκκίνηση, μειώνοντας δραστικά τα κενά ισχύος μεταξύ των αλλαγών κατά την επιτάχυνση, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα τη άνεση και την αμεσότητας στην επιτάχυνση κατά την οδήγηση. Στην F1, οι ομαλές αλλαγές των ταχυτήτων σημαίνουν λιγότερα “κομπιάσματα” και λιγότερη απώλεια πρόσφυσης και άρα καλύτερο χρόνο στο γύρο πίστας.

Οι κινητήρες Renault E-TECH hybrid και plug-in hybrid έχουν εξελιχθεί και κατοχυρωθεί σαν πατέντα της Renault Engineering. Προέρχονται από το πρωτότυπο EOLAB, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη έκθεση του Παρισιού το 2014 και ενσωματώνουν όλα τα πλεονεκτήματα της τεχνογνωσίας της μάρκας στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Χρησιμοποιούν εξαρτήματα σχεδιασμένα από την “Συμμαχία”, όπως ο νέας γενιάς βενζινοκινητήρας των 1.6 λίτρων ο οποίος έχει τροποποιηθεί κατάλληλα για την περίπτωση. Ο συγκεκριμένος κινητήρας πλαισιώνεται από δύο ηλεκτροκινητήρες – ο ένας είναι τύπου HSG (High-Voltage Starter Generator) – και ένα καινοτόμο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη. Η συνεργασία των ηλεκτροκινητήρων και του κιβωτίου ταχυτήτων εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των αλλαγών (τύπος σχεδίασης που είναι γνωστός για την καλύτερη οικονομία και προέρχεται κατευθείαν από την τεράστια εμπειρία της αγωνιστικής ομάδας της Renault F1).

Renault Hybrid

Η ισχύς της μπαταρίας ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του υβριδικού κινητήρα:
Το Νέο Clio E-TECH διαθέτει μία μπαταρία ισχύος 1,2 kWh (230V) που του εξασφαλίζει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου, μείωση εκπομπών του CO2, με δυνατότητα 80% αμιγούς ηλεκτροκίνησης σε αστικό περιβάλλον.

Το Νέο Captur E-TECH Plug-in διαθέτει μπαταρία ισχύος 9,8 kWh (400V) που εξασφαλίζει αυτονομία έως και 65 χλμ. με 100% ηλεκτροκίνηση σε αστικό περιβάλλον.

Στην πράξη:
Ο συνδυασμός των δύο ηλεκτροκινητήρων, το multi-mode κιβώτιο ταχυτήτων και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης προσφέρουν μία πληθώρα επιλογών οδήγησης:

100% ηλεκτρική εκκίνηση: καθώς το κιβώτιο ταχυτήτων δε διαθέτει συμπλέκτη, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί κατά την εκκίνηση. Επομένως τα μοντέλα E-TECH hybrid χρησιμοποιούν πάντα τον ηλεκτροκινητήρα τους για να ξεκινήσουν. Πρόκειται για μία μοντέρνα επιλογή, που εξασφαλίζει την άμεση παροχή της μέγιστης τιμής της ροπής για άμεση απόκριση στην εκκίνηση.

Αυτόματη προσαρμογή σε όλες τις συνθήκες οδήγησης: Η τεχνολογία E-TECH του Groupe Renault βασίζεται σε μία σειριακή-παράλληλη (series-parallel) αρχιτεκτονική λειτουργίας που δίνει τη δυνατότητα συνδυασμού των πλεονεκτημάτων της υβριδικής κίνησης (σε σειρά, παράλληλα, ή σειριακά-παράλληλα). Οι κινητήρες μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα ή σε συνδυασμό διοχετεύοντας την ισχύ τους στους τροχούς. Το σύστημα κίνησης διαχειρίζεται τη λειτουργία των κινητήρων και την παροχή ισχύος, ανάλογα με τις απαιτήσεις ισχύος καθώς και ανάλογα με τις ευκαιρίες ανάκτησης ενεργείας, για τη φόρτιση της μπαταρίας. Ο τρόπος αυτός διαχείρισης πραγματοποιείται βάσει 15 συνδυασμών λειτουργίας των κινητήρων και της επιλεγμένης ταχύτητας στο κιβώτιο.

Κατά τη διάρκεια της κίνησης, η εναλλαγή μεταξύ των προγραμμάτων κίνησης είναι σχεδόν ανεπαίσθητη και δεν χρειάζεται καμία απολύτως παρέμβαση από τον οδηγό. Το σύστημα E-TECH επιλέγει αυτόματα το καταλληλότερο, για την περίσταση, πρόγραμμα ώστε να επιτύχει τη βέλτιστη κατανάλωση και τις μικρότερες δυνατές εκπομπές ρύπων, εξασφαλίζοντας, παράλληλα, τις ιδανικές συνθήκες απόκρισης και οδηγικής απόλαυσης.

Ανάκτηση ενεργείας κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα:
Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία E-TECH βελτιστοποιεί την ενεργειακή εκμετάλλευση στη φάση της επιβράδυνσης και του φρεναρίσματος. Ανάκτηση ενεργείας μπαταρίας, κατά την επιβράδυνση. Μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι και ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στη θέση ‘Drive’, ο βασικός ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σαν γεννήτρια, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια που παράγεται κατά την επιβράδυνση, σε ηλεκτρική ώστε να φορτίζει την μπαταρία. Για την ανάκτηση ακόμα περισσότερης ενέργειας, ο μοχλός μπορεί να τοποθετηθεί στη θέση ‘Brake’ (B). Σε αυτή την περίπτωση το αυτοκίνητο επιβραδύνει ακόμα πιο γρήγορα.

Ανάκτηση ενεργείας κατά το φρενάρισμα: όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο, η διαδικασία πέδησης ενεργοποιείται ηλεκτρικά, και το σύστημα αποκτά μεγαλύτερη δύναμη χάρη και στην υδραυλική υποβοήθηση που χρησιμοποιείται όταν είναι απαραίτητη. Και σε αυτή την περίπτωση ο ηλεκτροκινητήρας παρέχει επιπλέον δύναμη πέδησης, ανακτώντας ταυτόχρονα και το ποσοστό της επιπλέον κινητικής ενέργειας που το επιστρέφει στη μπαταρία – τόσο όσο επιτρέπει η χωρητικότητα της μπαταρίας.

Το υβριδικό σύστημα κίνησης του νέου Clio E-TECH 140 ίππων προσφέρει μέγιστη οικονομία και απαράμιλλη δυναμική απόκριση κατά την οδήγηση. Η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα – όπως και σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο – σε συνδυασμό με την μεγάλη ικανότητα φόρτισης της μπαταρίας και τον υψηλό βαθμό οικονομίας του συστήματος E-TECH συμβάλλουν στη επίτευξη της βέλτιστης εκμετάλλευσης της ενέργειας. Το 80% του χρόνου κυκλοφορίας σε αστικούς δρόμους γίνεται αμιγώς ηλεκτροκίνητα, προσφέροντας πλεονέκτημα στην κατανάλωση σε ποσοστό έως και 40% στον κύκλο πόλης σε σύγκριση με μοντέλα που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Αμιγώς ηλεκτρικά, το νέο Clio E-TECH μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως 75-80 χλμ.

Όλα τα συστήματα υβριδικής κίνησης δεν επιβαρύνουν το συνολικό βάρος του υβριδικού Clio E-TECH με περισσότερα από 10 επιπλέον κιλά, σε σχέση με την έκδοση με τον κινητήρα 1.5 Blue dCi 115hp. Σε μικτές συνθήκες, το νέο Clio E-TECH επιτυγχάνει εκπομπές CO2 λιγότερες από 100 g/km (τιμές WLTP)

Το Captur από την άλλη, με τον νέο E-TECH Plug-in υβριδικό κινητήρα του, απόδοσης 160 ίππων, και την αυξημένη ισχύ της μπαταρίας (9,8 kWh και 400V) μπορεί να διανύσει 100% ηλεκτρικά, έως και 50 χιλιόμετρα, με ταχύτητες έως 135 χλμ./ώρα σε μικτές συνθήκες κίνησης (WLTP) και έως 65 χιλιόμετρα σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος (WLTP πόλη).

Το νέο Captur E-TECH Plug-in προσφέρει και τη νέα επιλογή “PURE” στο σύστημα multi-SENSE. Με αυτό το πρόγραμμα επιτυγχάνεται η μετάβαση – εφόσον η ισχύς της μπαταρίας είναι ικανοποιητική – στην ηλεκτρική οδήγηση.

Το σύστημα multi-SENSE διαθέτει επίσης και ειδικό πρόγραμμα “SPORT”. Σε συγκεκριμένες συνθήκες, και εφόσον υπάρχει απόθεμα ισχύος στην μπαταρία, με το δυνατό πάτημα του γκαζιού, ενεργοποιούνται και οι τρεις κινητήρες χάρη στην αρχιτεκτονική σειριακής και παράλληλης λειτουργίας. Με αυτό το πρόγραμμα το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί την πλήρη ισχύ και των τριών κινητήρων, επιλογή που αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμη στα προσπεράσματα, για παράδειγμα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του συστήματος multi-SENSE είναι το πρόγραμμα “E-Save”, που περιορίζει τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα εξοικονομώντας ενέργεια (τουλάχιστον κατά 40%) και δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να κινείται ‘ηλεκτρικά’ όποτε εκείνος το επιθυμεί (οδηγώντας στην πόλη για παράδειγμα).

Σε μικτές συνθήκες, το νέο Captur E-TECH Plug-In αναμένεται να καταναλώνει περίπου 1,5 λ./100 χλμ. ενώ οι εκπομπές του CO2 δεν θα ξεπερνούν τα 32 γρ./χλμ. (τιμές WLTP).

mm
Ο Μιχάλης έχει σπουδάσει Δημοσιογραφία και Διεύθυνση Παραγωγής Οπτικοακουστικών Έργων. Η επαγγελματική του ενασχόληση με τον ειδικό τύπο του αυτοκινήτου ξεκίνησε με την αυγή της νέας χιλιετίας και έκτοτε δεν σταμάτησε, καθώς έχει εργαστεί στα μεγαλύτερα περιοδικά και sites του χώρου. Λατρεύει τα αυτοκίνητα σε κάθε... κλίμακα και όταν δεν ασχολείται με αυτά, δημιουργεί videos.

E-mail: mdiveris@traction.gr