Η αμερικάνικη Joby Aviation ξεκίνησε να σχεδιάζει και να εξελίσσει το ηλεκτρικό της αεροσκάφος κάθετης προσγείωσης και απογείωσης (electric vertical takeoff and landing -eVTOL) πριν από δέκα ολόκληρα χρόνια. Αυτή τη στιγμή έχει φτάσει σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον σημείο εξέλιξης και όλα δείχνουν ότι δεν απέχει και πολύ από την παραγωγή.
Οι προδιαγραφές-στόχοι που ανακοινώνουν οι Αμερικάνοι για το 4θέσιο μοντέλο τους κάνουν λόγο για μέγιστη ταχύτητα της τάξης των 320 χλμ./ώρα και αυτονομία που ξεπερνά τα 250 χλμ. με μία φόρτιση. Εντυπωσιακή είναι η αναφορά τους και στα παραγόμενα επίπεδα θορύβου που σύμφωνα με την Joby βρίσκονται 100 φορές χαμηλότερα σε σχέση με ένα συμβατικό αεροσκάφος. Το μοντέλο της Joby ενσωματώνει στη σχεδίαση του στοιχεία από αεροπλάνα αλλά και ελικόπτερα -το τελευταίο είναι πιο εμφανές- προσπαθώντας να συνδυάσει τα καλύτερα και από τους δύο κόσμους, για τις ανάγκες του δικού της project. Με το δικό της eVolt θέλει να προσφέρει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και κόστος συντήρησης αλλά και αυξημένα χαρακτηριστικά ασφάλειας και αξιοπιστίας.
Το πόσο κοντά βρίσκεται η Joby στην παραγωγή του eVTOL της φαίνεται και από το απτό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν οι επενδυτές για το project της αλλά και οι πολυετείς συνεργασίες με σοβαρούς “παίχτες” στο car sharing όπως εκείνη που έχουν ήδη ανακοινώσει με την Uber. Ένας από τους επενδυτές της Joby, και μάλιστα με διαφορά ο μεγαλύτερος, στο τρίτο γύρο χρηματοδότησης των Αμερικανών ήταν και η Toyota. Ο ιαπωνικός κολοσσός επένδυσε 354,6 εκατ, ευρώ στην Joby με την εταιρία να αντλεί συνολικά κεφάλαια ύψους 531 εκατ. ευρώ.
Η Toyota φυσικά δεν μπαίνει στο project της Joby μόνο ως επενδυτής. Θα μοιραστεί με τους Αμερικάνους και την τεράστια τεχνογνωσία που έχει στους τομείς της παραγωγής και του ελέγχου ποιότητας και εξόδων, για την περαιτέρω εξέλιξη και εν τέλη ευρεία παραγωγή του eVOLT της Joby. Οι Ιάπωνες θα τοποθετήσουν επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της αμερικάνικης εταιρίας και τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο τους Shigeki Tomoyama, ο οποίος θα έχει ενεργό ρόλο στις μελλοντικές αποφάσεις που παίρνει η εταιρία σε στρατηγικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τους Ιάπωνες, περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές του πρωτότυπου αεροσκάφους αλλά και τα πλάνα για την παραγωγή του θα ανακοινωθούν σε δεύτερο χρόνο.