Θανατηφόρα τροχαία: Σημαντικός παράγοντας οι “οδηγοί του ΣΚ”

Οι "οδηγοί του Σαββατοκύριακού" φαίνεται να ευθύνονται για μεγάλο αριθμό θανατηφόρων τροχαίων εκτός πόλης σύμφωνα με βρετανική έρευνα.

Βρείτε μας στο
Οδηγοί του Σαββατοκύριακου ατυχήματα

Οι οδηγοί του Σαββατοκύριακου είναι μια άμεσα αναγνωρίσιμη “κατηγορία” οδηγών που γράφει τις δικές της μαύρες σελίδες στους δρόμους όλου του κόσμου. Η εν λόγω κατηγορία που αντιμετωπίζεται συνήθως με χιουμοριστική διάθεση από τους υπόλοιπους στην πραγματικότητα μόνο πλάκα δεν έχει και αποτελεί μέρος του προβλήματος αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα και ακόμη περισσότερο με τα θανατηφόρα. Μάλιστα, σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία φαίνεται να τους κατατάσσει ως έναν από τους βασικούς παράγοντες θανατηφόρων τροχαίων.

Συγκεκριμένα ερευνητές του University College London (UCL) πραγματοποίησαν μελέτη με αντικείμενο τα ατυχήματα στους δρόμους και το πώς διαμορφώνονται αυτά ανάλογα με το πόσο αστικοποιημένη είναι μια περιοχή.

Σύμφωνα με σχετικό άρθρο του βρετανικού Autoexpress, η έρευνα έδειξε ότι η πιθανότητα ενός ατόμου να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα σε αστική περιοχή μεγαλώνει όσο αυξάνεται ο πληθυσμός, τη στιγμή όμως που μειώνεται η πιθανότητα το τροχαίο να είναι θανατηφόρο.

Παράλληλα η μελέτη υπογραμμίζει πως ένα άτομο είναι πιο πιθανό να εμπλακεί σε θανατηφόρο ατύχημα αν οδηγεί σε μη αστικοποιημένη περιοχή λαμβάνοντας επίσης υπόψη τα εξής: ενώ τα ατυχήματα στο αστικό περιβάλλον διανέμονται σχετικά ομοιόμορφα σε ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα, έξω από αυτό συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένα χρονικά σημεία.

Ειδικότερα, σε μη αστικοποιημένες περιοχές τα θανατηφόρα τροχαία παρουσιάζουν σημαντική κορύφωση τις Κυριακές, την ημέρα όπου ένας σαφώς μεγαλύτερος αριθμός οχημάτων βρίσκεται στους δρόμους με τον κόσμο να ταξιδεύει προς έναν προορισμό ή να επιστρέφει από αυτόν. Αυτός ο σχετικά μεγαλύτερος αριθμός είναι που αναγνωρίζεται από τους ερευνητές του πανεπιστημίου ως “οδηγοί της Κυριακής” .

Τα τυπικά χαρακτηριστικά μάλιστα των θανατηφόρων τροχαίων που παρουσιάζουν αύξηση την Κυριακές σε μη αστικοποιημένο περιβάλλον υποδεικνύουν ακόμη περισσότερο ότι αυτοί που κάθονται στο τιμόνι ανήκουν στη συγκεκριμένη κατηγορία. Πρόκειται για θανατηφόρα τροχαία από μετωπικές συγκρούσεις αλλά και σύγκρουση οχημάτων με στατικά αντικείμενα, συνήθως υποδομές (μπαριέρες, στηθαία), χωρίς προφανή αιτία. Οι ταχύτητες κατά την ώρα του ατυχήματος είναι επίσης σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με τα αντίστοιχα αστικά.

Διαβάστε επίσης: Εκατοντάδες θάνατοι από τροχαία και το 2019. Δεν βάζουμε μυαλό…

Γιατί η αύξηση αυτού του τύπου θανατηφόρων τροχαίων πιστεύεται ότι οφείλεται στους οδηγούς του Σαββατοκύριακου; Οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι αφού και αυτός ο τύπος οδηγού είναι συγκεκριμένος και “κουβαλάει” μαζί του μόνο τις γνώσεις, τις συνήθειες και τις εμπειρίες που αποκόμισε από την κίνηση του στο αστικό περιβάλλον. Κάτι που συνεπάγεται μειωμένη γνώση και εμπειρία έξω από τα όρια της πόλης. Χαμηλότερη αντίληψη για τον σχετικά άγνωστο περιβάλλοντα χώρο, για το πού βρίσκεται το ίδιο το όχημα επί του οδοστρώματος και της ταχύτητας που κινείται, αυτό και τα γύρω οχήματα. Συνεπάγεται φτωχότερα επίπεδα ικανότητας συγκέντρωσης για μεγάλο χρονικό διάστημα σε ένα τοπίο χωρίς φανάρια που μπορεί να μοιάζει να αλλάζει ελάχιστα όσο περνάει η ώρα, αν μιλάμε για δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Ή να κρύβει άγνωστα “μυστικά”, αν μιλάμε για επαρχιακό, όπως σημεία που τα διασχίζουν ζώα, αφού δεν υπάρχει η γνώση και η εμπειρία.

Εσείς τι πιστεύετε για τους δικούς μας “οδηγούς του Σαββατοκύριακου”; Η συμπεριφορά τους συμβάλλει στη μείωση ή την αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων εντός και εκτός αστικού περιβάλλοντος;

mm
Ο Θοδωρής Ξύδης είναι συντάκτης Ειδικού Τύπου-δημοσιογράφος από το 2005 μπαίνοντας στο χώρο παράλληλα με τις σπουδές του και έπειτα από μια τριετία στο εξωτερικό, στη λατρεμένη του Σκωτία. Ξεκίνησε την καριέρα του σε καθημερινή οικονομική εφημερίδα αλλά το πάθος του για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα τον οδήγησε γρήγορα στο σωστό δρόμο. Στο πνεύμα των καιρών, είναι από τους λίγους "υβριδικούς" δημοσιογράφους που αρθρογραφούν και τρέφουν τα ίδια τρυφερά αισθήματα για τους τέσσερις και δύο τροχούς. Έχει εργαστεί στα δημοφιλέστερα περιοδικά και sites μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου φτάνοντας στην θέση και του διευθυντή σύνταξης. Απόφοιτος Επικοινωνίας του New York College και μέλος της Ε.Σ.Π.Η.Τ., με αγάπη για τη φωτογραφία, τα gadgets και για οτιδήποτε έχει τροχούς και... αυτοκινείται! Στη δημοσιογραφική ομάδα του TractioN από το 2019.

E-mail: txidis@traction.gr