Zapata Ezfly: Πετάς μαζί του

Βρείτε μας στο

Κάποιοι άνθρωποι βάζουν έναν σκοπό στη ζωή τους και δεν σταματούν αν δεν φτάσουν στον προορισμό. Ο Franky Zapata είναι ένας από αυτούς και έχει βάλει σκοπό της ζωής του να δώσει φτερά σε όποιον θέλει να βολτάρει πετώντας και να δει τη Γη από ψηλά. Ο Γάλλος εφευρέτης έγινε γρήγορα γνωστός μέσα από ενδιαφέρουσες πατέντες, που όλες είχαν έναν κοινό παρονομαστή: σήκωναν τον χειριστή από την επιφάνεια της Γης και τον κρατούσαν εκεί για όσο ήθελε να διαρκέσει η πτήση.

Πάντα με μηχανική υποβοήθηση, δηλαδή την ύπαρξη κάποιας προωθητικής δύναμης, κατάφερε αρκετά πράγματα. Αρχικά αξιοποιώντας τη δύναμη του νερού συνδέοντας την ιπτάμενη συσκευή, το Hoverboard, με ένα jetski, ωστόσο εδώ δεν υπήρχε η πολυπόθητη πλήρης αποσύνδεση από την επιφάνεια της Γης. Συνέχισε με την εξέλιξη του Flyboard, μιας πλήρως αυτόνομης ιπτάμενης συσκευής, που όμως μόνο ο ίδιος μπορούσε να πετάξει, λόγω εμπειρίας και κατανόησης της ισορροπίας σε τρεις άξονες. Με την αστάθεια της συσκευής δεν ήθελε να διακινδυνεύσει την πτώση και τον ενδεχόμενο τραυματισμό κάποιου τρίτου που θα έφερνε πιθανώς ένα τέλος στις προσπάθειές του.

Έλειπε λοιπόν η γέφυρα που θα ένωνε την ιπτάμενη συσκευή με τη δυνατότητα να πει «και τώρα όλοι μπορούν να πετάξουν». Με ποιον τρόπο θα διασφάλιζε ότι ένας άπειρος καθημερινός άνθρωπος θα μπορούσε να πετάξει με ασφάλεια; Τη λύση στο πρόβλημα ήρθε να δανείσει μια ήδη γνώριμη τεχνολογία σταθεροποίησης που έχει εφαρμοστεί στα πασίγνωστα πλέον Segway. Μια σειρά από γυροσκόπια αντιλαμβάνονται και παρεμβαίνουν διαρκώς στην πτήση διατηρώντας την ισορροπία και την κίνηση.

Κάπως έτσι εγένετο η νέα ιπτάμενη συσκευή του ευφάνταστου εφευρέτη την οποία βάφτισε Ezfly. Ηχητική παράφραση της «εύκολης πτήσης», την οποία μάλιστα απέδειξε σε δοκιμές που έκανε στις ΗΠΑ. Εκεί, δέκα άνθρωποι χωρίς την παραμικρή εμπειρία και με ολιγόλεπτη εκπαίδευση κατάφεραν να ολοκληρώσουν πλήρεις πτήσεις πάνω από μία λίμνη στο Τέξας. Απογειώθηκαν από μια εξέδρα, πέταξαν και οδήγησαν πίσω στην εξέδρα όπου και προσγειώθηκαν. Όλοι τα κατάφεραν, ενθουσιασμένοι από την εμπειρία.

Ωστόσο, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα για τον Γάλλο πρώην πρωταθλητή του jet ski. Αν απορεί κάποιος γιατί ο Zapata διάλεξε τις ΗΠΑ για τη συνέχεια της εξέλιξης, η απάντηση είναι ότι στην πατρίδα του ενημερώθηκε ότι αν χρησιμοποιήσει την ιπτάμενη συσκευή πολύ απλά θα συλληφθεί!

Καθώς δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να ορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα πετά κανείς με αυτόνομη συσκευή, δεν υπάρχουν και οι κανόνες που να διασφαλίζουν την ασφάλεια τέτοιων πτήσεων. Τόσο για τους χειριστές όσο και για τους περαστικούς. Μια προσέγγιση θλιβερή, καθώς έτσι καμία ανακάλυψη δεν θα υπήρχε. Ούτε αεροπλάνα και ελικόπτερα, αυτοκίνητα και υποβρύχια και γενικά οτιδήποτε «άγνωστο» μέχρι την ώρα που ανακαλύφθηκε.

Έτσι ο Zapata με περισσή πικρία έφυγε από τη Γαλλία ώστε να μπορεί να συνεχίσει το έργο του. Που θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αποδεικνύεται και προφητικό, καθώς οι ειδήσεις για νέες ιπτάμενες συσκευές, αυτοκίνητα, ποδήλατα και ό,τι άλλο, έρχονται όλο και πιο συχνά στη δημοσιότητα. «Όταν μια ανακάλυψη δει το φως της ημέρας, οι Αμερικανοί την κάνουν εμπορικό προϊόν, οι Κινέζοι την αντιγράφουν, οι Ευρωπαίοι φτιάχνουν κανόνες και οι Γάλλοι την απαγορεύουν», σχολίασε εύστοχα η Conterpoints, μια δημοφιλής ιστοσελίδα στη Γαλλία. Όμως ο Zapata είναι αποφασισμένος να συνεχίσει και δεν θα αργήσει η ημέρα που το Ezfly σε μια ακόμη πιο εξελιγμένη μορφή του θα κυκλοφορεί και στο εμπόριο. Άλλωστε τα θέματα πτήσης έχουν λυθεί και μένει μόνο η λύση για την ενδεχόμενη βλάβη ενόσω βρίσκεται στον αέρα. Με ποιον τρόπο θα «σωθεί» κάποιος που πέφτει από τα 30 μέτρα…

Ένα είδος αλεξίπτωτου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, όμως από τόσο μικρό ύψος δεν υπάρχει περιθώριο χρόνου ώστε να αναπτυχθεί. Υπάρχουν ήδη γνωστές πρακτικές, όπως τα βαλλιστικά αλεξίπτωτα που μόλις ενεργοποιηθούν εκτινάσσονται σε ύψος και ανοίγουν ακαριαία. Τέτοιες εφαρμογές υπάρχουν ήδη στα πολεμικά αεροσκάφη αλλά και στον αιωροπτερισμό – τους γνωστούς αετούς, τα αλεξίπτωτα παραπέντ και παραμοτέρ. Καθώς ο Zapata τηρεί σιγής ιχθύος ως προς τις τεχνικές λεπτομέρειες και τα επόμενα βήματά του, θεωρείται βέβαιο ότι εξελίσσει κάποιο σχετικό σύστημα, καθώς αποτελεί πλέον το τελευταίο εμπόδιο για την ελεύθερη χρήση του Ezfly. Το θέμα είναι ότι ακόμη και τα γνωστά «βαλλιστικά αλεξίπτωτα» δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε ύψη κάτω από τα 30 μέτρα από το έδαφος, εκεί που κυρίως πετά το Ezfly

Αυτό όμως είναι ένα πρόβλημα όχι μόνο του Zapata, αλλά οποιουδήποτε εμπλέκεται με τον χώρο των μέσων μεταφοράς χαμηλών πτήσεων, τις λεγόμενες VTOL ιπτάμενες συσκευές (vertical take-off and landing – κάθετης απογείωσης και προσγείωσης). Από τα ιπτάμενα αυτοκίνητα μέχρι τα γιλέκα πτήσης. Άρα μία λύση αναμένεται να βρεθεί τα επόμενα χρόνια και να αξιοποιηθεί στη συνέχεια από όλους. Σχεδιαστικά, ο πρόγονος του Ezfly, το Flyboard, απλώς δεν είχε τα υπερυψωμένα και σταθερά χειριστήρια. Η προσθήκη τους μαζί με τα γυροσκόπια ήταν που έκαναν την πτητική συσκευή εύκολη για τον καθένα.

To Ezfly του Zapata μοιάζει απ’ όπου κι αν το δεις σαν ένα ιπτάμενο Segway. Στέκεσαι στη μικρή πλατφόρμα που είναι εξοπλισμένη με προωθητικές τουρμπίνες, κρατάς τα δύο χειριστήρια που δίνουν και στήριξη στα χέρια και αυτό είναι όλο. Από τη στιγμή που θα σηκωθεί από το έδαφος, το σώμα και οι κλίσεις που δίνει ο «πιλότος» ορίζουν την κίνηση και την κατεύθυνση. Όπως και στο Segway. Απλά γέρνεις εμπρός και το Ezfly κινείται «πρόσω». Γέρνεις πίσω και φρενάρει. Γέρνεις δεξιά πάει δεξιά…

Το νέο Ezfly μοιάζει με πρόκληση από το μέλλον, καθώς κάνει ξεκάθαρο ότι με ελάχιστη εκπαίδευση καθένας μπορεί να πετάξει, μόνος και αυτόνομος. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους πρώτους δοκιμαστές ήταν και στρατιωτικοί των ΗΠΑ που βρίσκουν πολύ ενδιαφέρουσα την ιδέα των αυτόνομων χαμηλών πτήσεων για στρατιωτικούς σκοπούς. Άλλωστε το Ezfly αποτελεί μια πολύ πιο εξελιγμένη συσκευή του Hiller Flying Platform, μιας πρωτόλειας ιπτάμενης συσκευής του 1950 που ο στρατός των ΗΠΑ προσπάθησε να εξελίξει, αλλά τελικά εγκατέλειψε.

Τα ηλεκτρονικά που συνοδεύουν το Ezfly φροντίζουν για τη διατήρηση των δεδομένων πτήσης αλλά και των χειρισμών, μέσα σε προγραμματιζόμενο εύρος. Από το ύψος που θα λάβει, την κλίση, την απόσταση από το σημείο προσγείωσης, την επάρκεια ενέργειας για την επιστροφή και φυσικά τη διαρκή αυτόματη παρέμβαση στους χειρισμούς, ώστε να εξασφαλίζεται η ισορροπία. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει και με τηλεχειρισμό, από το έδαφος, όπως ακριβώς και οι drone συσκευές, ώστε να επιστρέψει κανείς με ασφάλεια στη βάση κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής του. Με το Flyboard Air (τον πρόγονο του Ezfly) o Zapata πέρασε στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness, καλύπτοντας μια απόσταση 2.252 μέτρων, τη μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί με αυτόνομη πτητική συσκευή. Οι επιδόσεις του Ezfly είναι εξίσου εντυπωσιακές καθώς η τελική ταχύτητα φτάνει τα 130 km/h, ενώ μπορεί να ανέβει στο απίστευτο ύψος των 10.000 ποδών, περίπου 3 χιλιόμετρα από το έδαφος!

Υπομονή. Η ιστορία έχει δείξει ότι κάποτε όλοι οι «τρελοί» του πλανήτη σαν τον Franky Zapata στο τέλος δικαιώνονται. Και τότε, τα Ezfly θα αλωνίζουν στον αέρα προσφέροντας απίστευτη απόλαυση, μπόλικη φασαρία, ακόμη και συναγωνισμό, συνθέτοντας ένα ακόμη πεδίο δράσης των extreme junkies του πλανήτη…

mm
Ο Θανάσης σπούδασε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της μοτοσυκλέτας επί 23 έτη, κέρδισε 3 πρωταθλήματα και δεκάδες νίκες, σημείωσε διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ είναι ο πρώτος Έλληνας που έλαβε μέρος στο υπερμαραθώνιο Rally Dakar. Από το 1997 ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια και το 1998, ίδρυσε τη δική του Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης (Riding School). Παράλληλα, τα τελευταία 20 χρόνια πραγματοποιεί Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας σε όλη την επικράτεια, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Το 2012 δημιούργησε την Παιδική Ακαδημία, για παιδιά ηλικίας από 5 ετών. Από το 2017, είναι ο μοναδικός μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Το "Riding School-Θανάσης Χούντρας" αποτελεί πρότυπο Κέντρου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, με καθημερινή λειτουργία σε δικές του εγκαταστάσεις.

E-mail: tchountras@traction.gr