Εδώ και πολλά χρόνια, τα αυτοκίνητα με 2λιτρο (ή μεγαλύτερο) κινητήρα έχουν δεχθεί σκληρή φορολόγηση. Πολλοί ιδιοκτήτες 2λιτρων της δεκαετίας 2000-2010 είδαν τα οχήματά τους να χάνουν κατακόρυφα την αξία του λόγω των υψηλών τελών κυκλοφορίας και η ζήτηση σταμάτησε.
Χρήσιμα: Η άγνωστη “θέση συντήρησης” για τους υαλοκαθαριστήρες
Ωστόσο, αυτή τη στιγμή υπάρχει η λεγόμενη “χρυσή διετία”, με τα αυτοκίνητα που έχουν ημερομηνία ταξινόμησης μέσα σε αυτήν να απαλλάσσονται από φόρο πολυτελείας και ταυτόχρονα να πληρώνουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, μιας και αυτά υπολογίζονται με τους ρύπου. Πάμε να δούμε αυτή τη “χρυσή διετία” με κάποια παραδείγματα.
Κοιτώντας τον πίνακα τελών κυκλοφορίας, θα διαπιστώσει κανείς ότι ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας βάσει ρύπων ξεκινά από το Νοέμβριο του 2010. Ταυτόχρονα, o φόρος πολυτελείας υφίσταται για μοντέλα 10ετίας, δηλαδή από το 2013 και μετά. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως ένα 2λιτρο μοντέλο που κατασκευάστηκε από τον 11ο του 2010 έως το τέλος του 2012 απαλλάσσεται από φόρο πολυτελείας και ταυτόχρονα έχει πιο χαμηλά τέλη, μιας και τα τελευταία υπολογίζονται βάση ρύπων. Το διάστημα 2011-2012 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, λοιπόν, ως η “χρυσή διετία” για τα μεταχειρισμένα 2λιτρα μοντέλα.
Για να γίνει κάτι τέτοιο πιο κατανοητό, ας δούμε με παράδειγμα τι φόρο πολυτελείας και τι τέλη κυκλοφορίας πληρώνει ο ιδιοκτήτης 2λιτρου VW Golf GTI εντός και εντός της “χρυσής διετίας”!
Πριν τη “χρυσή διετία” (πριν από 11/2010):
Τέλη κυκλοφορίας: 690 ευρώ
Φόρος πολυτελείας: 0
Σύνολο: 690 ευρώ
Στην “χρυσή διετία” (από 11/2010 έως τέλος 2012):
Τέλη κυκλοφορίας βάσει ρύπων: 173 x 2,45 = 423,85 ευρώ
Φόρος πολυτελείας: 0
Σύνολο: 423,85 ευρώ
Μετά την “χρυσή διετία” (μετά το 2012):
Τέλη κυκλοφορίας βάσει ρύπων: 173 x 2,45 = 423,85 ευρώ
Φόρος πολυτελείας για 1.984 κ.εκ.: 308 ευρώ
Σύνολο: 731,85 ευρώ
Σημαντική παρατήρηση!
Το παραπάνω παράδειγμα είναι ενδεικτικό και το όφελος της διετίας ισχύει για τα περισσότερα δίλιτρα της αγοράς. Όσο χαμηλότεροι είναι οι ρύποι που εκπέμπει ο δίλιτρος κινητήρας, τόσο μεγαλύτερο το όφελος. Ωστόσο, ίσως να υπάρχουν και περιπτώσεις 2λιτρων μοντέλων με πολλούς ρύπους, για τα οποία τα τέλη θα είναι περισσότερα όταν θα υπολογίζονται βάσει των ρύπων. Αν υπάρχει, όμως, τέτοια περίπτωση, προφανώς αποτελεί εξαίρεση. Για τα περισσότερα δίλιτρα εκείνης της εποχής, τα τέλη βάσει ρύπων είναι σημαντικά χαμηλότερα από τα 690 ευρώ που είναι τα τέλη βάσει κυβικών.