Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (European Environment Agency -EEA), τα οποία αφορούν την Ε.Ε., την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τα νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν σε αυτές τις περιοχές οδήγησαν σε αύξηση του μέσου όρου των εκπομπών C02, ένα φαινόμενο που παρατηρείται για τρίτη σερί χρονιά.
O EEA αναφέρει πως από το 2010 έως και το 2016 η τάση αναφορικά με τον μέσο όρο εκπομπής CO2 από καινούρια αυτοκίνητα ήταν πτωτική και χαμήλωσε σχεδόν 22 γρ./χλμ. Το 2017 και το 2018 ωστόσο έγινε το αντίθετο με αποτέλεσμα να προστεθούν στο μέσο όρο συνολικά 2,8 γρ. CO2/χλμ. Για το 2019 η αυξητική τάση είχε συνέχεια με αποτέλεσμα να προστεθούν στο μέσο όρο άλλα 1,6 γρ. CO2/χλμ. με τον τελευταίο να φτάνει πλέον στα 122,4 γρ. CO2/χλμ.
Ο EEA αναφέρει ότι ο μέσος όρος παραμένει κάτω από τον φετινό στόχο για μ.ο. 130 γρ. CO2/χλμ. στις παραπάνω περιοχές-χώρες. Είναι ωστόσο σημαντικά υψηλότερος από τον στόχο των 95 γρ. CO2/χλμ. που είχε θέσει η Ε.Ε. για το 2019, έναν στόχο στον οποίο αποτύχαμε σαν ένωση παταγωδώς.
Στα στοιχεία του ο EEA δικαιολογεί εν μέρει την αύξηση στον μέσο όρο εκπομπής C02 από την συνεχόμενη αύξηση στις ταξινομήσεις που παρουσιάζουν τα SUVs, τα οποία μεγαλώνουν διαρκώς το αγοραστικό τους μερίδιο έναντι των άλλων κατηγοριών αυτοκινήτων και έχουν φτάσει κοντά στο 38% επί του συνόλου. Έναντι άλλων αυτοκινήτων ίδιας κατηγορίας μεγέθους τα SUVs είναι συνήθως βαρύτερα, έχουν χαμηλότερη αεροδυναμική απόδοση ενώ οι κινητήρες τους είναι συνήθως ισχυρότεροι, με αποτέλεσμα όλα αυτά να συντελούν στην αύξηση της κατανάλωσης και κατά συνέπεια στην αύξηση των εκπομπών ρύπων. Ο ΕΕΑ αναφέρει επίσης ότι κατά μέσο όρο η μάζα των νέων αυτοκίνητων του 2019 έναντι εκείνων του 2018 αυξήθηκε κατά 30 κιλά.
Για την Ε.Ε., την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο ο οργανισμός αναφέρει επίσης ότι αύξηση στο μέσο όρο εκπομπής CO2 παρατηρείται και στην κατηγορία των Βαν, κατά 0,5 γραμμάρια, στα 158,4 γρ. CO2/χλμ. Το νούμερο βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από αυτό που είχε τεθεί ως στόχος για το 2019 και βρίσκεται στα 175 γρ. CO2/χλμ. αλλά πάνω από τον στόχο της Ε.Ε. των 147 γρ. CO2/χλμ.
Ο EEA αναφέρει μερικούς από τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή τη μικρή αύξηση με πιο σημαντικούς ίσως την αύξηση στον μέσο όρο του βάρους των Βαν (κατά 14 κιλά) σε συνδυασμό με το μικρό ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στη συγκεκριμένη κατηγορία. Τα νούμερα του EEA κάνουν λόγο για μερίδιο των ηλεκτρικών (BEV και PHEV) στο 1,3% το 2019 από μόλις 0,8% που ήταν το 2018.
Ο οργανισμός προχωρά δίνοντας και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων αλλά και τις ταξινομήσεις στην Ευρώπη το 2019. Σύμφωνα με τον ΕΕΑ, 15,5 εκατ. ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων πραγματοποιήθηκαν το 2019 στην Ε.Ε., την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τη μερίδα του λέοντος στις ταξινομήσεις των επιβατικών είχαν τα μοντέλα με κινητήρες βενζίνης με 59% επί του συνόλου που φτάνει στο 63% αν συμπεριληφθούν και τα υβριδικά. Το 31% του συνόλου αφορούσε μοντέλα με κινητήρες diesel (32% μαζί με τα υβριδικά diesel), με την πτώση έναντι του 2018 να ανέρχεται στις 4 ποσοστιαίες μονάδες και στις 23 από το 2011. Το 2011 ήταν η χρονιά που τα diesel έφτασαν στο απόγειο τους έχοντας ως μερίδιο το 55% της αγοραστικής πίτας.