Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν για πολλούς αυτή τη στιγμή τη «χρυσή τομή». Συνδυάζουν την αμιγώς ηλεκτρική μετακίνηση για τις καθημερινές διαδρομές και την αυτονομία του θερμικού μοτέρ για τα υπεραστικά ταξίδια. Στα χέρια μας βρέθηκε το Volvo XC40 T5 Twin Engine, η κορυφαία εκδοχή του μικρού SUV της σουηδικής φίρμας, με το οποίο διανύσαμε αρκετά χιλιόμετρα και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Volvo XC40 T3 1.5 λτ. 163 PS
Μία πρώτη, γρήγορη ματιά, δεν αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι στην προκειμένη περίπτωση μιλάμε για την κορυφαία εκδοχή του Volvo XC40. Ωστόσο υπάρχουν λεπτομέρειες που “μαρτυρούν” ότι πρόκειται για κάτι το ειδικό. Όπως ήδη αναφέραμε, το αυτοκίνητο της δοκιμής ανήκει στην κατηγορία των plug-in υβριδικών. Αυτό γίνεται εμφανές από τη θύρα φόρτισης στο εμπρός φτερό αλλά και το λογότυπο “twin-engine” στο πίσω μέρος. Ταυτόχρονα, όμως, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο εξοπλίζεται με το πακέτο “R-Design”. Η σπορ εκδοχή του σουηδικού SUV διαφοροποιείται με τις μεγάλες ζάντες μεγέθους 19 ιντσών, το μαύρο περίβλημα στην εμπρός γρίλια, το σχετικό λογότυπο στο πλαϊνό τμήμα του μοντέλου αλλά και τις όμορφες διπλές απολήξεις του συστήματος εξαγωγής στο πίσω μέρος. Το μήκος του σουηδική SUV αγγίζει τα 4.425 χλστ., το πλάτος τα 2.034 χλστ. (με τους καθρέφτες) και το ύψος τα 1.652 χλστ., ενώ η διχρωμία του λευκού αμαξώματος σε συνδυασμό με την μαύρη οροφή δημιουργεί ένα επιβλητικό αποτέλεσμα.
Εσωτερικό: Πολυτέλεια που αρμόζει σε ένα Volvo
Λίγα λεπτά στην καμπίνα του Volvo XC40 αρκούν για να διαπιστώσει κανείς ότι τα πάντα έχουν κατασκευαστεί προσεγμένα και με ποιοτικά υλικά. Έχουν επιλεχθεί μαλακά υλικά τόσο στο ταμπλό, όσο και στις πόρτες. Δεδομένου ότι πρόκειται για την έκδοση “R-Design”, το αυτοκίνητο της δοκιμής φέρει σπορ τιμόνι με διάτρητο δέρμα, αλουμινένια πεντάλ και αναπαυτικά καθίσματα που συνδυάζουν υφασμάτινες και δερμάτινες επενδύσεις. Πίσω από το τιμόνι βρίσκεται ένας ευανάγνωστος ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών που παρέχει κάθε χρήσιμη πληροφορία στον οδηγό. Η πλειονότητα, βέβαια, των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας παρέχεται από την κεντρική οθόνη αφής, η οποία είναι οριζόντια τοποθετημένη και το μέγεθός της φτάνει στις 9 ίντσες. Η εξοικείωση με τον τρόπο λειτουργία της έρχεται γρήγορα, η φωτεινότητά της είναι άριστη, ενώ από εκεί ρυθμίζονται ο διζωνικός κλιματισμός και τα προφίλ οδήγησης τα οποία θα αναλύσουμε στη συνέχεια. Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι επαρκείς, άξιο αναφοράς είναι πως υπάρχει θύρα φόρτισης και για τους πίσω επιβάτες, ενώ τα 460 λίτρα του καλοσχηματισμένου χώρου αποθήκευσης θα ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς.
Οικονομία αλλά και… 262 ίπποι από το υβριδικό σύστημα
Περνάμε στο υβριδικό σύστημα του Volvo XC40 T5 Twin Engine, το οποίο συνδυάζει τις “αρετές” της ηλεκτροκίνησης και των θερμικών κινητήρων. Κάτω από το καπό του σουηδικού SUV βρίσκεται ένας υπερτροφοδοτούμενος τρικύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 1,5 λτ., ο οποίος αποδίδει 181 ίππους. Συνδυάζεται, όμως, με έναν ηλεκτροκινητήρα που τροφοδοτείται από μπαταρία χωρητικότητας 10,7 kWh, με αποτέλεσμα η τελική ισχύς να φτάνει τους 262 ίππους και η ροπή την εντυπωσιακή τιμή των 425 Nm. Η κίνηση περνά στον εμπρός άξονα μέσω κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, ενώ για τα 0-100 χλμ./ώρα απαιτούνται μόλις 7,3 δευτερόλεπτα. Ασφαλώς, λόγω της νέας πολιτικής της σουηδικής φίρμας, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα.
Όσον αφορά τώρα στην κατανάλωση του Volvo XC40 T5 Twin Engine, με μία πλήρη φόρτιση της μπαταρίας, η αυτονομία για αμιγώς ηλεκτρική μετακίνηση αγγίζει τα 50 χιλιόμετρα σύμφωνα με την εταιρεία. Στην πράξη είδαμε ότι σε αστικό περιβάλλον, είναι εφικτό να διανύσει κανείς 44 χλμ. χωρίς την ενεργοποίηση του τρικύλινδρου μοτέρ. Επιπλέον, αξίζει να αναφέρουμε ότι αν επιχειρήσει κανείς να διανύσει 100 χιλιόμετρα με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, θα ολοκληρώσει τη διαδρομή έχοντας καταναλώσει 3,5 λίτρα βενζίνης (1,8 λτ. αναφέρει η Volvo). Από τη στιγμή που θα αδειάσει τελείως η μπαταρία, το υβριδικό SUV θα συνεχίσει να κινείται ως ήπια υβριδικό, με την κατανάλωση να αυξάνεται πλέον κοντά στα 7,3 λτ./100 χλμ. (ο θερμικός κινητήρας φορτίζει παράλληλα την μπαταρία.) Όσον αφορά το ρεζερβουάρ καυσίμου, αυτό έχει χωρητικότητα 48 λίτρα (έξι λιγότερα από τις συμβατικές εκδόσεις). Για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας απαιτούνται περίπου 3,5 ώρες σε ταχυφορτιστή ή πέντε ώρες στο οικιακό δίκτυο. Στην περίπτωση που ο οδηγός “καταφέρνει” να διανύει τις καθημερινές του αποστάσεις αμιγώς ηλεκτρικά, φορτίζοντας το αυτοκίνητο στο σπίτι, τότε το κόστος υπολογίζεται κοντά στα 2,5 ευρώ ανά 100 χλμ. (με τιμή ρεύματος ΔΕΗ 0,11058€/kWh. Προφανώς και η τιμή αυτή ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με την τιμολογιακή πολιτική της εκάστοτε εταιρίας παροχής ηλεκτρισμού).
Πώς λειτουργούν τα τρία προγράμματα οδήγησης
Μέσα από την κεντρική οθόνη αφής, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το πρόγραμμα διαχείρισης που επιθυμεί. Υπάρχει το “Pure Mode”, όπου το υβριδικό Volvo XC40 θα κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για όσο επαρκεί η αυτονομία της μπαταρίας. Ασφαλώς, σε περίπτωση που ο οδηγός βυθίσει το γκάζι στο πάτωμα, ο θερμικός κινητήρας θα ενεργοποιηθεί ταχύτατα ώστε να είναι διαθέσιμη όλη η συνδυαστική ισχύς. Το δεύτερο πρόγραμμα ονομάζεται “Hybrid Mode”. Επιλέγοντας το συγκεκριμένο, ηλεκτροκινητήρας και θερμικό μοτέρ συνδυάζονται αρμονικά, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη οικονομία και αποδοτικότητα. Τέλος, στο “Power Mode” λειτουργούν ταυτόχρονα και οι δύο κινητήρες, με τους 262 ίππους να είναι άμεσα διαθέσιμοι. Κάπου εδώ αξίζει να τονίσουμε ότι υπάρχει και η λειτουργία “Hold”, όπου η στάθμη φόρτισης διατηρείται σε συγκεκριμένο επίπεδο, ώστε να τη χρησιμοποιήσει ο οδηγός όταν το επιθυμεί (πχ. εντός πόλης). Μάλιστα από ειδικό πρόγραμμα μπορείς να επιλέξεις τη λειτουργία του θερμικού κινητήρα για να φορτίζει τις μπαταρίες, όπως προείπαμε.
Στην πράξη
Από τα πρώτα κιόλας λεπτά πίσω από το τιμόνι του Volvo XC40 T5 Twin Engine μπορεί να διαπιστώσει κανείς την άριστη ποιότητα κύλισης και την ηχομόνωση στο εσωτερικό. Η πληροφόρηση από το τιμόνι είναι ικανοποιητική, το ίδιο όμως δε θα μπορούσαμε να πούμε και για τα φρένα. Μπορεί να είναι ακούραστα και ισχυρά, αλλά το πεντάλ δεν είναι γραμμικό και η αίσθηση του ίσως να είναι το μοναδικό ψεγάδι σε ένα κατά τα άλλα άριστο σύνολο. Η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά στις απότομες αλλαγές πορείας. Ίσως ο συνδυασμός της με τις ζάντες 19 ιντσών να προβληματίσει λίγο στην κακοφτιαγμένη ελληνική άσφαλτο, αλλά η άνεση παραμένει συνολικά σε εξαιρετικό επίπεδο. Θερμικό μοτέρ και ηλεκτροκινητήρας “συνεργάζονται” υποδειγματικά, ενώ η συνδυαστική ισχύς κινεί σβέλτα το αμάξωμα των 1.770 κιλών και θα ικανοποιήσει τους ανήσυχους οικογενειάρχες. Σε αυτό συμβάλλει και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με τις γρήγορες αλλαγές.
Η τιμή του Volvo XC40 T5 Twin Engine με τους 262 ίππους ξεκινά από τα 53.899 ευρώ. Ωστόσο, στην περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής, με το πακέτο εξοπλισμού “R-Design”, η προτεινόμενη τιμή λιανικής αυξάνεται στα 54.686 ευρώ. Οι εκπομπές CO2 ορίζονται στα 41-45 γρ./χλμ., συνεπώς απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας.