Μετά από τόσους μήνες lockdown και στη χώρα μας μια μεγάλη μερίδα του κοινού δεν έχει χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητο της για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα αφήνοντας το σε ακινησία, ή το χρησιμοποιεί για να καλύψει πολύ μικρές αποστάσεις ανά όχι και τόσο τακτά χρονικά διαστήματα.
Η ακινησία ως γνωστόν επιδρά αρνητικά σε διάφορα μηχανικά και μη μέρη ενός αυτοκινήτου και ένα από αυτά είναι φυσικά και τα ελαστικά. Ιδού τι πρέπει να ελέγχουμε και κατά την περίοδο του lockdown όσον αφορά στα ελαστικά μας αλλά και μερικές πολύ απλές συμβουλές για τη συντήρηση τους.
Διαβάστε επίσης: Έτσι θα βάλουμε το αυτοκίνητο από την… κατάψυξη
Ένας περιοδικός έλεγχος των ελαστικών μας εν μέσω lockdown μπορεί να μας γλιτώσει από “απρόβλεπτα” έξοδα μετά την άρση του μέτρου. Το απλούστερο και την ίδια στιγμή ίσως πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε την πίεση τους και να φροντίζουμε αυτή να παραμένει στα επίπεδα που μας συμβουλεύει ο κατασκευαστής.
Σε ένα ελαστικό που μένει για πολύ καιρό “αχρησιμοποίητο” ασκείται μεγάλη πίεση μόνο σε ένα τμήμα του, εκείνο που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ένα ελαστικό χάνει ελαφρώς και απολύτως φυσιολογικά μέρος του αέρα του με την πάροδο του χρόνου (ακόμη πιο έντονο το φαινόμενο όταν έχουμε σημαντικές αλλαγές στην θερμοκρασία του περιβάλλοντος) τότε μπορεί να δημιουργηθεί ακόμη και μόνιμη παραμόρφωση σε εκείνο το σημείο του σκελετού που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο. Αυτή την παραμόρφωση θα την καταλάβουμε και στην οδήγηση από τους κραδασμούς που θα μεταφέρονται στην καμπίνα ή ακόμη και στο τιμόνι μας, αν το ελαστικό είναι τοποθετημένο στον εμπρός άξονα.
Διαβάστε επίσης: Συμβουλές χειμερινής οδήγησης από τον Παγκόσμιο Jan Kopecky!
Αν παράλληλα το ελαστικό έχει χάσει και πίεση, τότε αυτή η παραμόρφωση προχωρά και στα πλαϊνά τοιχώματα του. Για παρατεταμένο δε χρονικό διάστημα αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πολύ μικρές τριχοειδείς ρωγμές. Οι ρωγμές και τα όποια σκασίματα είναι φυσικά πιο πιθανό να φανούν σε ένα ελαστικό που έχει ξεπεράσει το μέσο της ζωής του ή πλησιάζει προς το τέλος. Όπως και να έχει η έλλειψη αέρα απλά θα επιταχύνει την ανάγκη για την αντικατάσταση του ελαστικού λόγω των περιττών δυνάμεων που ασκούνται στα πλαϊνά τοιχώματα.
Οπότε το καλύτερο πράγμα που έχουμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε οπτικά τα ελαστικά μας αλλά την πίεση του αέρα κάθε μερικές ημέρες ώστε να σιγουρευτούμε ότι βρίσκεται πάντα στα επιθυμητά επίπεδα. Παράλληλα μια σύντομη κοντινή βόλτα επίσης κάθε μερικές ημέρες θα μας διασφαλίσει ότι το ελαστικό μας θα παραμείνει σε κάθε περίπτωση στρογγυλό.
Καλό είναι να θυμόμαστε παράλληλα πως τα ελαστικά με χαμηλότερη από την προβλεπόμενη πίεση αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου, ενώ μπορούν να πάθουν πολύ πιο εύκολα ζημιά, αν για παράδειγμα πέσουμε σε μια “καλή” λακκούβα.
Τέλος, αν δεν υπάρχει η δυνατότητα το αυτοκίνητο μας να βρίσκεται σε σκιερό μέρος καλό θα ήταν να σκεπάσουμε τα ελαστικά που έρχονται σε επαφή με τις ακτίνες του ήλιου, καθώς έτσι προστατεύουμε τη γόμα τους από τις υπεριώδεις ακτινοβολίες. Μια κουκούλα είναι ίσως ο πιο απλός τρόπος για να το κάνουμε αυτό προστατεύοντας την ίδια στιγμή και το υπόλοιπο αυτοκίνητο.