Υπάρχουν κάποια SUVs που η πόρτα του χώρου αποσκευών, ανοίγει στο πλάι. Σίγουρα θα το έχετε δει και ίσως να είχατε και εσείς ένα τέτοιο αυτοκίνητο στο παρελθόν ή και τώρα. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό και δεν ανοίγει προς τα πάνω, όπως συμβαίνει στα περισσότερα αυτοκίνητα;
Ο λόγος είναι απλός. Η ύπαρξη ρεζέρβας την οποία σε πολλές περιπτώσεις, οι κατασκευαστές έχουν επιλέξει να τοποθετήσουν εξωτερικά στην πόρτα του πορτμπαγκάζ. Αυτή είναι μία επιλογή που εξοικονομεί χώρο από τον χώρο φόρτωσης, όμως κάνει αδύνατο το άνοιγμα της πόρτας προς τα πάνω, λόγω του πρόσθετου βάρους της ρεζέρβας.
Έτσι, το άνοιγμα της πόρτας στο πλάι είναι μονόδρομος. Το άνοιγμα στο πλάι μάλιστα, γίνεται “ανάποδα” για εμάς εδώ στην Ευρώπη (ή για την Αμερική), καθώς οδηγούμε στην δεξιά πλευρά του δρόμου και παρκάρουμε αρκετές φορές στην δεξιά πλευρά του δρόμου. Έτσι, ανοίγοντας την πόρτα στο πλάι και προς τα δεξιά η φόρτωση δεν μπορεί να γίνει από την πλευρά του πεζοδρομίου αλλά από αυτήν του δρόμου. Αυτό συμβαίνει γιατί πολλά από αυτά τα αυτοκίνητα είναι ιαπωνικά, σχεδιασμένα για την εκεί αγορά και για λόγους κόστους και απλοποίησης της παραγωγικής διαδικασίας δεν αλλάζει ο τρόπος ανοίγματος της πίσω πόρτας. Για λόγους μείωσης κόστους μάλιστα, ίσως δείτε αυτοκίνητα που δεν έχουν πίσω ρεζέρβα αλλά η πόρτα τους ανοίγει και πάλι στο πλάι. Αυτό γίνεται γιατί σίγουρα έχουν κάποια έκδοση στην γκάμα τους με ρεζέρβα στην πόρτα του πορτμπαγκάζ (χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό του Ford EcoSport, του οποίου όμως η πόρτα ανοίγει προς τα αριστερά διευκολύνοντας την φορτοεκφόρτωση για τα ευρωπαϊκά δεδομένα).
*το άρθρο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες
Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της επιλογής αυτής; Μια πόρτα χώρου αποσκευών που ανοίγει στο πλάι χρειάζεται περισσότερο χώρο. Έτσι, αν υπάρχει αυτοκίνητο πίσω δεν μπορεί να ανοίξει, γιατί θα βρει σε αυτό. Το ίδιο ισχύει και για κάποιους που έχουν ένα μικρό σε μήκος κλειστό πάρκινγκ, στο οποίο χωρά οριακά το αυτοκίνητό τους και έτσι θα πρέπει να αφήνουν ανοικτή την γκαραζόπορτα κατά την φόρτωση/εκφόρτωση του αυτοκινήτου τους.
Επίσης, δεν προσφέρει προστασία από βροχή όταν είναι ανοικτή (όπως κάνει μια κατακόρυφα ανοιγόμενη πόρτα, όταν βρίσκεσαι από κάτω της για να φορτώσεις το αυτοκίνητό σου). Από την άλλη, στα πλεονεκτήματά της είναι πως όταν βρίσκεσαι παρκαρισμένος σε χώρο με μικρό ύψος, τότε δεν χρειάζεται να ανησυχείς, μήπως κατά το πλήρες άνοιγμά της η πόρτα βρει στο ταβάνι ή σε κάποιο σίδερο, δέντρο κλπ. εμπόδια. Επίσης, για κάποιους/κάποιες, οι πόρτες που ανοίγουν κατακόρυφα φτάνουν αρκετά ψηλά και τους δυσκολεύει το κλείσιμό τους. Στην περίπτωση της πλάγια ανοιγόμενης πόρτας το κλείσιμο είναι πιο εύκολο και δεν υπάρχει περίπτωση για τους λιγότερο ψηλούς, να μην την φτάσουν για να την κλείσουν.
Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ πως η καλύτερη λύση είναι το διπλό άνοιγμα της πίσω πόρτας. Πολλές φορές βλέπουμε το πίσω παρμπρίζ να ανοίγει ανεξάρτητα από την πίσω πόρτα. Έτσι, προσφέρει εύκολη πρόσβαση στα αντικείμενα το χώρου αποσκευών και μπορεί να χρησιμοποιηθεί αναλόγως συνθηκών και απαιτήσεων την εκάστοτε στιγμή.