Το νέο Κέντρο Αεροακουστικής και Ηλεκτροκινητήρων (AEC) ξεκινά τη λειτουργία του στο Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας (FIZ) του BMW Group. Μετά από σχεδόν σαράντα χρόνια, η παλιά αεροακουστική αεροσήραγγα της BMW δίνει τη θέση της στην καινούργια με το κτίριο να αποτελείται από δύο μέρη.
Διαβάστε επίσης: Η πιο σκληροπυρηνική BMW M5 – Ένα καλά κρυμμένο βαυαρικό μυστικό!
Εκτός από τον πολυλειτουργικό χώρο με εξοπλισμό εργαστηρίου, δοκιμών και μετρήσεων, και μία πρότυπη εγκατάσταση για μπαταρίες υψηλής τάσης και μετατροπείς, το AEC διαθέτει επίσης μια τεχνικά και δομικά μοναδική αεροσήραγγα. Με μήκος λίγο κάτω από 100 μέτρα, ύψος 45 μέτρα και πλάτος 25 μέτρα, είναι η μεγαλύτερη κατακόρυφη ακουστική αεροσήραγγα στον κόσμο και ταυτόχρονα η πιο αθόρυβη.
“Η ησυχία σημαίνει πολυτέλεια”, λέει ο Daniel Böttger, Επικεφαλής του Τμήματος Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Οχημάτων της BMW AG. “Επικεντρωνόμαστε στην εκπλήρωση των πολυτελών προδιαγραφών των οχημάτων μας. Ένα σημαντικό μέρος αυτού είναι η ακουστική – ιδιαίτερα για τη δημιουργία αθόρυβων ηλεκτρικών μοντέλων». Η νέα αεροσήραγγα παρέχει τη δυνατότητα για πρωτοποριακές εξελίξεις στην έρευνα της αεροακουστικής”.
Διαβάστε επίσης: Η BMW που πέρασε Toyota C-HR και Nissan Qashqai στις ταξινομήσεις
Με επίπεδο θορύβου περιβάλλοντος στα 54,3 ντεσιμπέλ στα 140 χλμ./ώρα, το οποίο ισοδυναμεί με μια χαμηλόφωνη συζήτηση ή ένα ήσυχο σύστημα κλιματισμού, οι θόρυβοι που προκαλούνται από τον μετωπικό άνεμο στο όχημα μπορούν να μετρηθούν με ακρίβεια στη νέα αεροσήραγγα. Με διατομή ακροφυσίου 25 τ.μ. και μέγιστη ταχύτητα ανέμου 250 χλμ./ώρα, είναι δυνατή η ρεαλιστική εξέταση ακόμη και των μεγάλων και πιο ισχυρών οχημάτων, όπως η Rolls-Royce Phantom ή η BMW X7. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω ενός ανεμιστήρα με ισχύ 4,5 MW που παρέχει έως και 100.000 κ.μ. αέρα το λεπτό με ταχύτητα 250 χλμ./ώρα.
Η αεροσήραγγα έχει σχεδιαστεί ως ένας ακουστικός χώρος ημι-ελευθέρου πεδίου. Αυτό σημαίνει ότι, εκτός από το ηχομονωμένο δάπεδο, δεν υπάρχουν ηχητικές ανακλάσεις, το οποίο επιτρέπει μια ρεαλιστική προσομοίωση της κατάστασης στο δρόμο. Το εύρος συχνοτήτων για συνθήκες ημι-ελευθέρου πεδίου από 30 Hz είναι μοναδικό για μία αεροσήραγγα οχημάτων και καλύπτει όλο το ακουστικό φάσμα.
Προκειμένου να συνεισφέρει στην ανάπτυξη των οχημάτων, η ακουστική αεροσήραγγα είναι εξοπλισμένη με την πιο σύγχρονη τεχνολογία μετρήσεων. Μια ακουστική κάμερα με 216 μικρόφωνα επιτρέπει τον ακριβή εντοπισμό των θορύβων του περιβάλλοντος με ακρίβεια μικρότερη του ενός εκατοστού. Επιπλέον, η αεροσήραγγα περιλαμβάνει σύστημα μέτρησης των μηχανικών δονήσεων με λέιζερ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ολόκληρη την επιφάνεια του οχήματος, συγχρονισμένα και χωρίς επαφή.
Η αεροσήραγγα είναι εξοπλισμένη για την μελέτη των θορύβων που προκαλούνται από τον άνεμο και την κύλιση. Ένα πλήρες ακουστικό δυναμόμετρο κυλινδρικού τύπου για όλους τους τροχούς του αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες και τον άνεμο, επιτρέποντας την ανάλυση διαφόρων φαινομένων. Ο σχεδιασμός της αεροσήραγγας έχει πραγματοποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζει υψηλή ευελιξία κατά τη διάρκεια των μετρήσεων.
Ο ήχος κύλισης του ανέμου επιτρέπει τον διαχωρισμό των φαινομένων κύλισης και ανέμου μεταξύ τους (άνεμος on/off, κύλιση on/off). Επιπλέον, διάφορες μονάδες, όπως ένα γυάλινο δάπεδο προσβάσιμο από το όχημα ή μια ζυγαριά για μοτοσικλέτες, μπορούν να αντικατασταθούν γρήγορα χωρίς να απαιτείται η μετακίνηση του οχήματος. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στους προγραμματιστές να δοκιμάζουν διαφορετικές διατάξεις γρήγορα και αποτελεσματικά.
Συνεπώς, η πιο αθόρυβη αεροσήραγγα και η πιο προηγμένη τεχνολογία μετρήσεων μπορούν να αξιοποιηθούν για να διασφαλίσουν άριστη αεροακουστική για την Neue Klasse.
Το AEC αποτελείται κυρίως από δύο κτίρια. Δομικά, οι ειδικές ακουστικές απαιτήσεις επιτεύχθηκαν μέσω μιας ειδικής αποσύνδεσης της αεροσήραγγας από το δεύτερο «ημιανεξάρτητο κτίριο» και τον περιβάλλοντα χώρο. Ολόκληρη η κατασκευή, από την πλάκα δαπέδου πάχους 3 μέτρων μέχρι την πρόσοψη, είναι ηχομονωμένη από τους θορύβους του περιβάλλοντος χώρου. Όλες οι κατασκευαστικές εργασίες πραγματοποιήθηκαν στα βοηθητικά κτίρια, ενώ η ανάπτυξη ήταν σε εξέλιξη.
Η αεροσήραγγα σχεδιάστηκε με κατακόρυφο προσανατολισμό, για να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά το εμβαδόν του κτιρίου. Αυτή ήταν η μοναδική λύση για να ικανοποιηθούν πλήρως όλες οι απαιτήσεις και για τα δύο κτίρια, εντός του υπάρχοντος χώρου.
Το δεύτερο κτίριο του AEC περιλαμβάνει εργαστήρια, χώρους δοκιμών και μετρήσεων, καθώς και γραμμές παραγωγής πρωτοτύπων. Οι ειδικοί του BMW Group αναπτύσσουν και δοκιμάζουν εδώ πρωτότυπα για μελλοντικές μπαταρίες υψηλής τάσης που προορίζονται για ηλεκτρικά οχήματα. Για το σκοπό αυτό, διατίθενται 15.000 τ.μ. σε διάφορους ορόφους. Επιπλέον, σε μια άλλη αίθουσα 800 τ.μ. θα κατασκευάζονται inverter για μελλοντικούς ηλεκτροκινητήρες σε μια πιλοτική γραμμή – σε συνθήκες ελεγχόμενης συγκέντρωσης αεροματαφερόμενων σωματιδίων και μικροοργανισμών.
Το inverter (εναλλάκτης) αποτελεί ένα στοιχείο ζωτικής σημασίας σε έναν ηλεκτροκινητήρα, καθώς μετατρέπει το συνεχές ρεύμα από τη μπαταρία υψηλής τάσης σε εναλλασσόμενο για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα. Με στόχο την ευελιξία σε μακροπρόθεσμη βάση, οι χώροι του AEC έχουν σχεδιαστεί για να είναι πολυλειτουργικοί, επιτρέποντας στην εταιρεία να τους αναδιαμορφώνει σε σύντομο χρονικό διάστημα.