Ειδικότερα η νέα στατιστική έρευνα μας έρχεται από τον αμερικάνικο ανεξάρτητο και μη κερδοσκοπικό οργανισμό Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Οι Αμερικανοί έκαναν αυτή την έρευνα για να πάρουν κάποιες ενδείξεις για την ασφάλεια που προσφέρουν τα cabrio αυτοκίνητα σε πραγματικές συνθήκες έναντι των αντίστοιχων coupe εκδόσεων τους -όχι δηλαδή από τις δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποιούν.
Για την πραγματοποίηση αυτής της μελέτης ο IIHS συγκέντρωσε δεδομένα για τις ανοιχτές και τις κλειστές εκδόσεις ίδιων μοντέλων με ηλικία από ένα έως και πέντε έτη για την χρονική περίοδο 2014-2018.
Είναι γνωστό πως με την “αφαίρεση” της οροφής περιορίζεται σε ένα βαθμό και η στιβαρότητα ενός αμαξώματος. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που οι κατασκευαστές προχωρούν εκ νέου σε ενισχύσεις στις ανοιχτές εκδόσεις των μοντέλων τους, ώστε να ανακτήσουν όσο το δυνατό περισσότερη από αυτή τη στιβαρότητα, με μεγαλύτερη ακόμη προτεραιότητα στα επίπεδα προστασίας που προσφέρει η καμπίνα.
Αναλύοντας τα στατιστικά δεδομένα οι άνθρωποι του οργανισμού κατέληξαν στο γενικό συμπέρασμα ότι οι διαφορές την ασφάλεια που προσφέρουν οι δύο τύποι αμαξωμάτων είναι στις περισσότερες των περιπτώσεων πολύ μικρή. Για παράδειγμα περίπου στο 25% των θανατηφόρων τροχαίων και για τους δύο τύπους αμαξώματος υπήρξε ανατροπή, ενώ στα μισά ατυχήματα δεν εμπλεκόταν άλλο αυτοκίνητο. Παράλληλα στο 60% των περιπτώσεων και για τα δύο αμαξώματα ο θάνατος προέκυψε σε μετωπική σύγκρουση, ενώ το 20% αφορούσε πλάγια σύγκρουση.
Η έρευνα του ανεξάρτητου αμερικάνικου οργανισμού έδειξε επίσης ότι τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται cabrio είναι αναλογικά λιγότερα, σύμφωνα με τα κατά κεφαλή διανυθέντα χιλιόμετρα (Vehicle miles traveled -VMT) σε σχέση με τα ατυχήματα που εμπλέκεται η κλειστή έκδοση του ίδιου μοντέλου.
Συγκεκριμένα τα θανατηφόρα τροχαία ανά 10 δισεκατομμύρια μίλια VMT (16 δισ. χιλιόμετρα) ήταν κατά 11% χαμηλότερα για τις ανοιχτές εκδόσεις ίδιων μοντέλων έναντι των coupe εκδόσεων. Παράλληλα κατά 6% χαμηλότερα ήταν και τα τροχαία ατυχήματα ανάμεσα στις δύο εκδόσεις, υπέρ των cabrio και σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικάνικης τροχαίας. Στην έρευνα του ο IIHS αναφέρει επίσης πως κατά μέσο όρο τα cabrio διανύουν περί τα 2.500 χλμ. λιγότερα έναντι των coupe εκδόσεων σε ετήσια βάση.
Σε ένα δεδομένο που αναμενόμενα υστερούν τα carbio έναντι των coupe είναι στο ποσοστό εκτίναξης του οδηγού τους από την καμπίνα του αυτοκινήτου σε θανατηφόρο ατύχημα. Το 21% των οδηγών που έχασαν τη ζωή τους σε θανατηφόρο ατύχημα εκτινάχθηκαν από την καμπίνα τη στιγμή που αυτό το ποσοστό για τα coupe ανέρχεται στο 17%. Σε θανατηφόρα ατυχήματα στα οποία υπάρχει και ανατροπή το εν λόγω ποσοστό ανέρχεται στο 43% για τα cabrio και στο 35% για τα coupe.
Παράλληλα τα cabrio έναντι των coupe έχουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερο βάρος κατά 125 περίπου κιλά, δείγμα των ενισχύσεων που δέχεται το αμάξωμα για να φτάσει σε στιβαρότητα εκείνο της coupe έκδοσης.
Δύο ακόμη ενδιαφέροντα δεδομένα που προκύπτουν από την έρευνα είναι ότι οι οδηγοί ενός ανοιχτού αυτοκινήτου είναι λίγο πιο πιθανό να χρησιμοποιούν ζώνη ασφάλειας και να κινούνται με χαμηλότερες ταχύτητες από ότι οι οδηγοί των coupe. Στην προκειμένη περίπτωση ωστόσο τα νούμερα είναι τόσο κοντά μεταξύ τους που δεν σηματοδοτεί διαφορετική οδική συμπεριφορά ανάμεσα στο προφίλ των οδηγών των δύο αμαξωμάτων.
“Βάσει αυτής της μελέτης, τα ανοιχτά αυτοκίνητα δεν φαίνεται να δημιουργούν κάποιο (σ.σ. υψηλότερο) ρίσκο αναφορικά με την ασφάλεια. Αν ενδιαφέρεστε για την αγορά ενός ανοιχτού αυτοκίνητο, τότε θα πρέπει να λαμβάνετε υπόψη σας τις αξιολογήσεις των δοκιμών πρόσκρουσης αλλά και των συστημάτων ασφάλειας, όπως ακριβώς θα κάνατε και για οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο.”, δηλώνει ο Eric R Teoh, επικεφαλής αυτής της έρευνας του αμερικάνικου οργανισμού.