Τα e-fuels, τα συνθετικά καύσιμα με βάση το υδρογόνο, μπορούν να αποτελέσουν ένα μέρος της λύσης έναντι των ορυκτών καυσίμων. Όχι όμως αν χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μας λέει μελέτη που πραγματοποίησε και δημοσίευσε το γερμανικό Ινστιτούτο Ερευνών για τις Κλιματικές Επιπτώσεις Potsdam. Η μελέτη με επικεφαλής τον Falko Ueckerdt αναφέρει ότι το κόστος παραγωγής τους είναι αυτή τη στιγμή πολύ μεγάλο και αυτό τα κάνει ελκυστικά (και μελλοντικά) μόνο σε τομείς όπως είναι οι αερομεταφορές, όπου η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Παράλληλα τα e-fuels δεν θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά καύσιμα, ενώ η προσπάθεια που γίνεται για την ευρύτερη χρήση τους μπορεί σύμφωνα με την έρευνα να “παγιδεύσει” τις βιομηχανίες, οι οποίες, αντί να δώσουν βάρος στη λύση τεχνολογιών που χρησιμοποιούν απευθείας ηλεκτρική ενέργεια, μπορεί να συνεχίσουν να εξελίσσουν θερμικούς κινητήρες αυξάνοντας έτσι τα αέρια του θερμοκηπίου.
“Στοιχηματίζοντας στην ευρεία χρήση τους πιθανόν να αυξήσει την εξάρτηση μας από τα ορυκτά καύσιμα: αν παραμείνουμε στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και ελπίζουμε ότι θα τους “ταΐζουμε” με καύσιμα με βάση το υδρογόνο και αυτά τα καύσιμα αποδειχτούν πολύ ακριβά ή δύσκολο να τα βρει κανείς, τότε θα καταλήξουμε να κάψουμε ακόμη περισσότερο πετρέλαιο και αέριο και να εκπέμψουμε περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου. Αυτό μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τους βραχυπρόθεσμους αλλά και τους μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους”, λέει ο Ueckerdt
Όπως θα δείτε και στην εικόνα που σας παραθέτουμε από τη μελέτη, η οδήγηση ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί καύσιμα με βάση το υδρογόνο χρειάζεται πέντε φορές περισσότερη ενέργεια από ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αν λάβουμε υπόψη την ενέργεια που ξοδεύεται για την παραγωγή τους, τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται, τη μεταφορά τους αλλά και το ίδιον τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
“Είμαστε πολύ μακριά ακόμη από την 100% ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια – γι’ αυτό η αποδοτική χρήση της είναι το κλειδί. Όπως και να έχει, αν χρησιμοποιούμε καύσιμα με βάση το υδρογόνο αντί για απευθείας ηλεκτρικές εναλλακτικές, χρειάζεται να ξοδέψουμε δύο με 14 φορές περισσότερες περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια, ανάλογα με την εφαρμογή και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται.”, δήλωσε ο Romain Sacchi που συνυπογράφει τη σχετική μελέτη. “Οι απώλειες στην αποδοτικότητα συμβαίνουν τόσο από τη μεριά των προμηθευτών, κατά την διάρκεια της παραγωγής των καυσίμων με βάση το υδρογόνο όσο και από την πλευρά της ζήτησης -ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης σπαταλά πολλή περισσότερη ενέργεια από ό,τι ένας ηλεκτρικός.”, προσθέτει ο Sacchi. Ο ερευνητής του Ινστιτούτου Paul Scherrer αναφέρει επίσης ότι αν τα ηλεκτροκαύσιμα συνεχίσουν παράγονται με το σημερινό τρόπο τότε θα επιβαρύνουν το περιβάλλον με επιπλέον αέρια θερμοκηπίου αντί να τα μειώσουν.
Παράλληλα στη μελέτη γίνεται λόγος και για το πότε αυτά τα καύσιμα θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια βιώσιμη εναλλακτική βάσει της εξέλιξης της τεχνολογίας με το πολύ μακρινό 2040 να μοιάζει ως το πιο κοντινό σημείο στον χρονικό ορίζοντα. Αυτό τη στιγμή που ήδη υπάρχουν για τους παραπάνω κλάδους αμιγώς ηλεκτρικές εναλλακτικές, η εξέλιξη των οποίων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, σύμφωνα με τους ερευνητές της μελέτης.