Το 1988 βρίσκει τον Άιρτον Σένα στην ομάδα της McLaren-Honda, ως δεύτερο οδηγό, καθώς βασικός οδηγός της ομάδας είναι ο Γάλλος Alain Prost, δις παγκόσμιος πρωταθλητής. Οι ισορροπίες ωστόσο έμελλε πολύ σύντομα να ανατραπούν και η ιεραρχία να καταργηθεί στην πράξη. Ήδη από την παρθενική χρονιά του στην ομάδα του Ronald Dennis, θα βρεθεί 13 φορές στην pole position και θα κερδίσει 8 αγώνες, γεγονός που θα τον χρήσει παγκόσμιο πρωταθλητή, παίρνοντας από τα χέρια του ομόσταβλού του Alain Prost, τόσο το πρωτάθλημα, όσο και τα σκήπτρα της ηγεσίας στην ομάδα. Τα πρώτα σύννεφα στη σχέση των δύο πιλότων έχουν αρχίσει να σκοτεινιάζουν τον ουρανό πάνω από τον… στάβλο της McLaren.
Διαβάστε εδώ το πρώτο μέρος του αφιερώματός μας στο Ayrton Senna
Η κόντρα με τον Alain Prost
Η χρονιά που θα ακολουθήσει θα βρει τους δύο οδηγούς της McLaren να μάχονται σκληρά για τον τίτλο του πρωταθλητή. Ο προτελευταίος αγώνας του πρωταθλήματος βρίσκει τον Prost πρωτοπόρο στη βαθμολογία με 76 βαθμούς και πίσω του ακριβώς ακολουθεί ο Σένα με 60, ο οποίος αν κέρδιζε τους δύο τελευταίους αγώνες μπορούσε να κατακτήσει το πρωτάθλημα. Όμως το GP της Suzuka θα ήταν πιο επεισοδιακό από το αναμενόμενο και καθοριστικό για τον τίτλο του πρωταθλητή. Λίγους γύρους πριν το τέλος ο Prost οδηγούσε την κούρσα και ετοιμαζόταν να πανηγυρίσει τη νίκη και το πρωτάθλημα. Ο Σένα επιχείρησε μία δύσκολη προσπέραση, τα μονοθέσια είχαν επαφή και βρέθηκαν εκτός πίστας. Ο Σένα κατάφερε να επαναφέρει το μονοθέσιό του στην πίστα, να βρεθεί στην πρώτη θέση και να πανηγυρίσει τη νίκη. Ωστόσο μετά τη λήξη του αγώνα υπήρξαν έντονες διαμαρτυρίες από πλευράς Prost με την ομάδα να διατηρεί ουδέτερη στάση και τους αγωνοδίκες τελικά να κρίνουν πως η ενέργεια του Βραζιλιάνου ήταν αντικανονική, να ακυρώνουν τη νίκη του Άιρτον Σένα και να του στερούν έτσι τις όποιες ελπίδες για την κατάκτηση του πρωταθλήματος, το οποίο μαθηματικά κατοχύρωνε ο Alain Prost. Το χάσμα μεταξύ των δύο οδηγών από εκείνη τη στιγμή και πέρα ήταν αγεφύρωτο και μία μεγάλη αντιπαλότητα είχε γεννηθεί. Ήταν ολοφάνερο πως η ομάδα δε χωρούσε και τους δύο οδηγούς και έτσι ο Alain Prost την επόμενη χρονιά ντύθηκε στα χρώματα της Ferrari.
Δύο ακόμη τίτλοι στο παλμαρέ του
Η αποχώρηση του Prost από την McLaren-Honda και η μεταγραφή του στη Ferrari, η οποία τη δεδομένη στιγμή δεν διέθετε τη δυναμική ώστε να πρωταγωνιστήσει στη διοργάνωση, άνοιξε το δρόμο για την παντοκρατορία του Σένα, ο οποίος βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του και θα κατακτήσει δύο ακόμη σερί παγκόσμια πρωταθλήματα με τη McLaren, το 1990 και το 1991. Ωστόσο, κάθε ανηφόρα τη διαδέχεται μία κατηφόρα και έτσι η επόμενη διετία δε θα ήταν και τόσο ευχάριστη μήτε για τον Σένα, μήτε για την McLaren. Αιτία της απότομης πτώσης ήταν η διακοπή της συνεργασίας των McLaren και Honda, γεγονός που άφησε το 1993 τον Άιρτον Σένα και την ομάδα του με ένα άψυχο μονοθέσιο που έπαιρνε ζωή από έναν κινητήρα Ford. Ο Σένα τερματίζει τέταρτος, ενώ το πρωτάθλημα κατακτά ο Βρετανός Nigel Mansell, ο οποίος έχει βρεθεί πίσω από το τιμόνι της Williams-Renault. Η βρετανική ομάδα σε συνεργασία με το Γάλλο κατασκευαστή κινητήρων έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα ακαταμάχητο μονοθέσιο.
Η Williams θέλει το απόλυτο
To 1993 η Williams θέλει να κατακτήσει το απόλυτο, έχοντας ήδη στη διάθεσή της τα κορυφαία μονοθέσια της διοργάνωσης, θέλει να τα αφήσει στα χέρια των δύο κορυφαίων οδηγών, τους Prost και Σένα. Ο Prost μετά από μία ανάπαυλα ενός χρόνου έχει επιστρέψει στην αγωνιστική δράση και έχει ήδη υπογράψει το συμβόλαιό του με την ομάδα. Ωστόσο η έχθρα τους κρατά ακόμη πολύ γερά και ο Γάλλος ασκεί βέτο στην ομάδα του, αρνούμενος να βρεθεί ξανά στον ίδιο “στάβλο” με τον Σένα. Έτσι ο Σένα παραμένει στη McLaren και ο Prost ετοιμάζεται να κυριαρχήσει στο πρωτάθλημα της σεζόν 1993. Παράλληλα, η McLaren απογοητευμένη από την απόδοση του κινητήρα της Ford, προμηθεύεται κινητήρες από την Peugeot και ο Σένα θα καταφέρει το αδύνατο, στη λήξη του πρωταθλήματος θα ανέβει στη δεύτερη θέση του βαθμολογικού πίνακα, βλέποντας και πάλι “μπροστά” του την αεροτομή της Williams και του μεγάλου του αντιπάλου Alain Prost.
Η πολλά υποσχόμενη μεταγραφή στη Williams
Ο Alain Prost αποφασίζει το 1994 να εγκαταλείψει τους αγώνες ταχύτητας από τη σκοπιά του οδηγού και να ιδρύσει τη δική του ομάδα, έτσι η θέση του οδηγού της Williams μένει ελεύθερη, με το πλήρωμα του χρόνου να έρχεται για τον Άιρτον Σένα, ο οποίος σκοπεύει ξανά να λάβει τα πρωτεία της διοργάνωσης. Ο ενθουσιασμός για τη μεταγραφή Σένα στη Williams ήταν έκδηλος και αμοιβαίος, όμως όπως λέει η λαϊκή ρήση “πρόσεχε τι εύχεσαι”. Η χρονιά αυτή έμελλε να είναι εντελώς ανατρεπτική τόσο για την Williams όσο και για τον Σένα και ενώ όλοι είχαν προδικάσει την εύκολη επικράτηση τους στο πρωτάθλημα, τα πράγματα εξελίχθηκαν εντελώς διαφορετικά. Στους δύο πρώτους αγώνες ο Σένα κατέκτησε και τις δύο pole positions, ωστόσο δεν πέτυχε καμία νίκη, καθώς δεν κατάφερε καν να τερματίσει. Ο λόγος ήταν μία δομική αλλαγή που είχε συντελεστεί στα μονοθέσια και συγκεκριμένα η αφαίρεση της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης, γεγονός που δημιούργησε προβλήματα υποστροφής αλλά και υπερστροφής, κάνοντας τα μονοθέσια όπως δήλωσε ο ίδιος ο Σένα “πολύ ασταθή και δύσκολα στην οδήγηση”. Ο Σένα ένιωθε απογοητευμένος σε μία ομάδα που ενώ ήθελε τόσο πολύ να πάει, εν τέλει βρέθηκε εκεί σε λάθος μομέντουμ, με ένα ακυβέρνητο μονοθέσιο και ένα team μηχανικών που πάσχιζαν μάταια να λύσουν τα προβλήματα.
Το καταραμένο GP του Σαν Μαρίνο
Το GP του Σαν Μαρίνο που λάμβανε χώρα στην πίστα της Ίμολα ήταν ο τρίτος αγώνας στο καλαντάρι του 1994. Η κατάρα του συγκεκριμένου Grand Prix έδωσε τα διαπιστευτήριά της από τους πρώτους κιόλας γύρους των δοκιμαστικών της πρώτης μέρας. Την Παρασκευή, πρώτη μέρα των δοκιμών ο νεαρός τότε, Βραζιλιάνος οδηγός Rubens Barrichello που έτρεχε με την ομάδα της Jordan τραυματίστηκε σοβαρά όταν χτύπησε σε τοιχίο στο σικέιν της “Variante Bassa” και αναποδογύρισε το μονοθέσιό του. Την επόμενη μέρα, ο Αυστριακός Roland Ratzenberger που έτρεχε με τη βρετανική MTV Simtek-Ford βγήκε από την πίστα μετά τη στροφή Villeneuve και συγκρούστηκε με τα τοιχία με ταχύτητα 314,9 χιλιομέτρων την ώρα. Ο θάνατός του ήταν ακαριαίος. Όλος ο κόσμος της F1 είχε παγώσει.
Πρωτομαγιά – η μέρα του αγώνα
Όταν έφτασε η μέρα του αγώνα όλοι ήταν σοκαρισμένοι και ανήσυχοι από τα γεγονότα του περασμένου διημέρου. Ο Σένα ήταν εξίσου ανήσυχος, είχε εκφράσει αμφιβολίες για την ασφάλεια των οδηγών στην πίστα της Ίμολα και ζητούσε να ακυρωθεί ο αγώνας. Μάλιστα, η σύντροφός του, Αντριάνα, είχε δηλώσει πως μετά το θανατηφόρο δυστύχημα του Ratzenberger, είδε τον Άιρτον να κλαίει και να προσεύχεται να αναβληθεί ο αγώνας, ενώ της είχε εκμυστηρευτεί πως είχε ένα παράξενα κακό προαίσθημα. Ωστόσο ο αγώνας δεν αναβλήθηκε ποτέ και ο Σένα βρέθηκε για τελευταία φορά στη θέση του οδηγού του μονοθεσίου της Williams. Τα κόκκινα φώτα της εκκίνησης άναψαν διαδοχικά, έσβησαν μονομιάς και ο αγώνας άρχισε με τον Άιρτον Σένα στην πρώτη θέση του grid.
Μείνετε συντονισμένοι, για το τρίτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματός μας στον θρύλο του μηχανοκίνητου αθλητισμού!