Automated Shift Assistant (ASA) ή Αυτοματοποιημένος Βοηθός Αλλαγών (σχέσεων), αν προτιμάτε, ονομάζεται η νέα τεχνολογία που παρουσίασε η BMW Motorrad για αλλαγές ταχυτήτων χωρίς τη χρήση της μανέτας του συμπλέκτη και χωρίς να παίρνει τη θέση του μηχανικού κιβωτίου ένα αυτόματο.
Διαβάστε επίσης: Ιστορικό ρεκόρ στις πωλήσεις της BMW Motorrad το 2023
Η λειτουργία του ASA βασίζεται κυρίως στα δύο μικρά ηλεκτρικά μοτέρ που αυτοματοποιούν τη λειτουργία του συμπλέκτη και την αλλαγή σχέσεων στο εξατάχυτο κιβώτιο, γεγονός που αποτελεί την κύρια διαφορά σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων (quickshifter) και καταργεί τη χρήση της μανέτας όχι μόνο στις αλλαγές σχέσεων εν κινήσει αλλά και κατά την εκκίνηση από στάση και κατά την ακινητοποίηση.
Το αίτημα αλλαγής ταχυτήτων του αναβάτη μεταδίδεται στη μονάδα ελέγχου μέσω ενός αισθητήρα στον συμβατικό μοχλό αλλαγής ταχυτήτων που λειτουργεί με το πόδι. Πρόσθετοι αισθητήρες καθορίζουν τις στροφές του πρωτεύοντα άξονα μετάδοσης και τη θέση του συμπλέκτη. Οι τιμές αυτές μεταδίδονται στην TCU (Transmission Control Unit), η οποία είναι στενά συνδεδεμένη με τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, για την μοντελοποίηση και τον έλεγχο του συμπλέκτη, την ενεργοποίηση της αλλαγής ταχυτήτων και τον καθορισμό της οδηγικής κατάστασης.
Διαβάστε επίσης: Νέα συλλεκτική Vespa “140th of Piaggio”
Ο συμπλέκτης λειτουργεί μέσω ενός ηλεκτρομηχανικού ενεργοποιητή σε συνδυασμό με ένα υδραυλικό σύστημα για άμεση σύνδεση μεταξύ της κύριας και δευτερεύουσας αντλίας του συμπλέκτη. Ο ενεργοποιητής ρυθμίζει την απαιτούμενη ολίσθηση του συμπλέκτη, τον εμπλέκει σε κάθε αλλαγή ταχύτητας και τον απεμπλέκει εν στάσει.
Έτσι ο αναβάτης απολαμβάνει την οδήγηση με το ASA χάρη στις γρήγορες και προσαρμοσμένες τόσο στις στροφές όσο και στο φορτίο του κινητήρα αλλαγές σχέσεων που εξασφαλίζει ακρίβεια στην όλη διαδικασία. Ο φόρτος “εργασίας” του αναβάτη μειώνεται, γεγονός που, σύμφωνα με τους Βαυαρούς, κάνει την οδήγηση ακόμη πιο ευχάριστη.
Επιπλέον, το Automated Shift Assistant δημιουργεί μια ακόμα πιο άμεση σύνδεση με τον ισχυρό boxer κινητήρα, καθώς η ακριβής ενεργοποίηση του συμπλέκτη καθιστά ακόμα πιο εύκολο τον έλεγχο της οδήγησης μέσω του γκριπ του γκαζιού και του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων.
Το ASA έχει δύο προγράμματα λειτουργίας “M” και “D”. Στο πρόγραμμα “M” η διαδοχή των σχέσεων μπορεί να γίνεται κλασικά μέσω του παραδοσιακού μοχλού στο πόδι, ώστε να αποφασίζει ο αναβάτης πότε να ανεβάσει ή κατεβάσει ταχύτητα στο κιβώτιο.
Στο πρόγραμμα “D”, το ASA αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο. Τα σημεία αλλαγής ταχυτήτων επιλέγονται αυτόματα από τη μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Τόσο στο πρόγραμμα “M” όσο και στο “D”, ο αναβάτης επωφελείται από την ιδανική εκτέλεση των αλλαγών που συνοδεύεται από ομαλή διακοπή της ελκτικής ισχύος.
Στα ανεβάσματα, το “τράνταγμα” που σχετίζεται με τη χρήση της μανέτας του συμπλέκτη εξαλείφεται σε μεγάλο βαθμό, όπως και η πιθανότητα να έρθουν σε επαφή τα κράνη οδηγού και συνεπιβάτη. Παράλληλα, τα κατεβάσματα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλά.
Τα ειδικά χαρακτηριστικά της αυτόματης λειτουργίας αλλαγής ταχυτήτων αντιστοιχίζονται στα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης που έχει ο αναβάτης στη διάθεσή του, ώστε να διασφαλίζεται η τέλεια διαδοχή αλλαγών, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης.
Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει σε συνδυασμό με το Cruise Control ή την προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης και να προσαρμόσει ανάλογα την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας έχοντας παράλληλα τη σωστή σχέση στο κιβώτιο.