Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε στη δημοσιότητα τα πρώτα αριθμητικά δεδομένα από τα τροχαία ατυχήματα του 2018. Η Ευρώπη συνεχίζει τον περιορισμό των θανατηφόρων τροχαίων στους δρόμους της, όμως ευχάριστη έκπληξη προκαλεί η θέση της Ελλάδας, η οποία έχει πετύχει μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 45%, από το 2010.
Σύμφωνα με τα πρώτα στατιστικά δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2018 καταγράφηκαν συνολικά περίπου 25.100 θάνατοι από τροχαία, στην Ευρωπαϊκή Ένωση (EU28). Αυτός ο αριθμός συνιστά μείωση 21% σε σύγκριση με το 2010 και 1% με το 2017. Έχοντας μέσο όρο 49 θανάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού, η Ευρώπη συνεχίζει να είναι η πιο ασφαλής ήπειρος στον κόσμο. Παρόλα αυτά, ο στόχος της μείωσης των θανάτων κατά 50%, που είχε τεθεί για τη δεκαετία 2011-2020, φαντάζει απίθανο να επιτευχθεί.
Ποια είναι όμως η θέση της Ελλάδας; Το 2010, στη χώρα μας σημειώθηκαν 113 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων. Το 2017, ο αριθμός αυτός είχε μειωθεί στους 68 και το 2018, μειώθηκε κατά 6% ακόμη, με τελικό απολογισμό 64 θανάτους/εκατομμύριο κατοίκων. Η συνολική μείωση θανάτων μεταξύ 2010-2018 στη χώρα μας, φτάνει στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό του 45% (ενώ στην Ευρώπη συνολικά είναι 21%), που είναι το μεγαλύτερο από κάθε άλλη χώρα της EU28. Φυσικά, περιθώριο εφησυχασμού δεν υπάρχει, καθώς ο στόχος που πρέπει κάθε χώρα να έχει, είναι ο μηδενισμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Επιπλέον, ο αριθμός των 64 θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων, παραμένει ένας από τους υψηλότερους στην EU28, οπότε η περαιτέρω βελτίωση είναι επιβεβλημένη.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η πιο ασφαλής χώρα για το 2018, με 28 θανάτους/1 εκατομμύριο κατοίκων. Από κοντά, ακολούθησαν Δανία (30 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων), Ιρλανδία (31 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων) και Σουηδία (32 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων). Στον αντίποδα, πιο “επικίνδυνες” χώρες αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα ήταν οι Ρουμανία (96 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων), Βουλγαρία (88 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων), Λετονία (78 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων) και Κροατία (77 θάνατοι/ εκατομμύριο κατοίκων). Επιπλέον, χώρες που πέτυχαν σημαντική μείωση σε σύγκριση με το 2017 ήταν οι Σλοβενία (-13%), Λιθουανία (-11%), Βουλγαρία (-9%) και Σλοβακία-Κύπρος (-8%). Eνδεικτικό της βελτίωσης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το γεγονός ότι μόλις δύο χώρες σημείωσαν περισσότερους από 80 θανάτους/εκατομμύριο κατοίκων (Ρουμανία, Βουλγαρία), έναντι 7 χωρών το 2010.
H Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ανακοινώσει σειρά μέτρων για μείωση των τροχαίων τα επόμενα χρόνια. Ανάμεσα σε αυτά, συμπεριλαμβάνεται η υποχρεωτική ένταξη στο βασικό εξοπλισμό νέων αυτοκινήτων, έξυπνων τεχνολογικών συστημάτων όπως τα Intelligent Speed Assistance, Automated Emergency Braking και Lane Keeping Assistance.
Μακροπρόθεσμος στόχος είναι ο μηδενισμός των θανάτων από τροχαία στους Ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2050. Πιο μεσοπρόθεσμα, ο στόχος που έχει τεθεί είναι οι θάνατοι από τροχαία να μειωθούν κατά τη δεκαετία 2021-2030 κατά το ήμισυ. Ίδωμεν…